Evazote

Vad skiljer evazote från vanlig cellplast? Har förstått att det är bättre på något sätt, men vilket? Är isoleringsförmågan jämförbar med vanlig.cellplasts? Fick tips om i en annan tråd att det finns en meters bredd, vilket skulle passa mig bättre än de betydligt smalare i cellplast.

P.g.a. av värkproblem måste jag ha något jag ligger mjukt och bekvämt på. Bestämde mig därför till slut för en tjock luftmadrass. En sån där som ser ut som en uppblåsbar säng man har hemma, men lägre och lättare. Väger så klart mer än tunnare underlag, men inte så farligt. Jag ska inte bära det på ryggen då jag planerar att cykla.

Men det har ju ingen extra isolering, mer än luften, så jag tänkte mig cellplast under. Räcker ett 4 mm evazote den varmare årstiden, d.v.s. att det inte går mycket under nollan?

Liten förklaring till mina många, säkert delvis dumma, frågor. Man kan säga att jag genomgått en mycket lång rehabilitering och börjar närma mig nivån då jag törs ge mig ut på flerdagarsturer. Kanske nästa sommar. Min ekonomi är begränsad och mina kunskaper från längesen gäller inte längre, så jag försöker ta reda på så mycket som möjligt så jag kan få ihop en utrustning som passar och jag har råd med när det är dags. Madrassen har jag redan köpt och provat hemma och den funkar. Så största frågetecknet är ivf uträtat.
icon7.gif
 
Om jag minns rätt så är evazote gjort av EVA vilket innebär att luftcellerna är slutna vilket innebär att det suger åt sig mindre vatten och har bättre isoleringsegenskaper. Men finns säkert någon annan som kan reda ut det ännu bättre.


Tror att det ger bättre isoleringsförmåga att lägga evazotemattan ovanpå madrassen ty annars kommer luften att kyla ner all den yta du ej ligger på samt på sidorna. Det blir ännu tydligare på en större madrass.
 
Men det har ju ingen extra isolering, mer än luften, så jag tänkte mig cellplast under.

Precis som Nicko säger ska du ha isoleringen ovanpå luftmadrassen. Luften inuti madrassen kommer ju att kylas till samma temperatur som omgivningen, så du kommer att ligga på kall luft om du har isoleringen under luftmadrassen.
 
Till att börja med håller jag väldigt mycket med om att du behöver ha cellplasten överst för att den inte ska vara mer eller mindre bortkastad av de skäl som nicko_ anger.

Det finns olika densitet på Evazote men jag tror att en 4mm bör ha ett R-värde kring 0,5 vilket antagligen är alldeles för lite.

De flesta behöver ett sammanlagt R-värde uppemot åtminstone 2-3 för kunna sova varmt i de temperaturer du anger. Det är svårt att veta hur mycket luftmadrassen bidrar med men då den inte är gjord för värme innehåller den knappast interna väggar i någon större omfattning, och då riskerar ökande volym att t o m försämra isolationsförmågan pga att det underlättar luftcirkulationen i madrassen. Praktiskt är även min erfarenhet när jag någon gång sovit inomhus på en sådan madrass att det är ett ganska kyligt underlag. Nu när det är ganska varmt är det bra läge att experimentera några nätter för att blida sig en uppfattning om hur mycket värme den ger. En dåligt underbyggd gissning är att den bidrar med 0,5 R eller lite mer. (R värden av flera lager kan normalt summeras, men det gäller knappast om du har Evazote underst.)

Evazote har en insolationsförmåga per mm som är jämförbar men inte bättre än liggunderlag med slutna celler av god kvalité. De är ibland gjorda av Evazote.
 
Brukar ha evazote underst, men i huvudsak som punkaskydd för det uppblåsbara. Fördelarna med evazot är att det är väger runt hälften mot ett vanligt och är mindre bulkigt. Inte så tåligt kanske men helt ok ändå. För isoleringens skull räcker det med endast detta men då det inte är så tjockt har jag även luftmadrass. I hammocken funkar det bra som underquilt på sommarn.
 
Tack för alla svar. Det där med att ha cellplasten överst visste jag ju egentligen redan (har lärt mig här), men hade tydligen glömt. Spontant vill man väl lägga det underst.Ska komma ihåg det.

Evazoten verkra ju smidig då om man ska ha den ovanpå en rätt tjock madrass då den ser mer böjlig ut än vanlig cellplast. Ska kolla runt lite på bredder och tjocklekar där på extremtextil.

Kommer nog att tälta när det är betydligt varmre än 0 på nätterna i början, tänkte mest som en lägsta tänkbara temperatur. Nän vintertältning blir det nog inte tal om.
 
Om du vill ha skydd under kan du antagligen köpa lite tyvek billigt på samma ställe som du köper evazote t ex extremtextil.de.
 
Använder evazote 2*1 m under min Neoair, kanon. Har också använt Tyvek under liggunderlag tidigare, men då körde jag ett traditionellt Ridgerest. Tyvek är kanon på sitt sätt men har ingen isolering och skyddar mest hjälpligt mot fukt.
 
Liten följdfråga. Förhållande är ändrade och jag satsade på hammock istället. Men jag köpte ett sjok sånt tunnt (4mm) evazote från Extremteztil för att förstärka det specialgjorda underlag jag köpte till hammocken.

Jag rundade till evaxotearket i ändarna, men behöll full bredd däremellan tillsvidare för att vara på den säkra sidan. Det är alltså 1 m brett. Blir en rätt lång rulle.

Materialet känns väldigt mjukt och följsamt, jämfört med cellplast jag jag är van vid. Frågan är om man kan transportera det vikt. Jag fattar att blir ett veck då, men det struntar jag. Men tål evazoten den behandlingen eller kommer det att spricka om jag gör så? Nån som har erfarenhet?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...