Friluftsutrustning till skola

Hej!

Jag försöker utveckla undervisningen inom friluftsliv på en högstadieskola och behöver era kloka tips. Det jag behöver är inspel på utrustning i första hand och givetvis beror ju det på t ex vad jag tänk göra och var samt när det är tänkt att ske. Det mesta är dock oklart idag.

Men jag ska försöka ge er några ramar:

Lägerliv höst & vår med övernattning. Matlagning över eld och gaskök. Samverkan innehållsmässigt med ämnen som Hemkunskap och NO, vilket gör att skolutrustning utifrån dessa ämnen också är av intresse.

Känn er fria, jag vill ha input, så kostnader är mer sekundärt i första hand.

Tält, tältkåta, vindskydd? Tänker övernattning i skogsmark och ev. fjäll(behöver bäras mer).

Ja, ni förstår ju att detta är i ett tidigt skede med många lösa trådar. Men det kan finnas mängder med scoutledare, lärare av olika slag mm som har massa värdefull erfarenhet här på Utsidan! Det vore dumt av mig att inte försöka koppla in er alls.

mvh
Erik
 
Men mina barns skolklasser har vi gjort en del övernattningar ute. Skolan har ett par stora tältkåtor. Tror det är Helsport 12-p. Har funkar mycket bra och i våras rymdes det 20+ st (mellanstadie)barn utan problem i en sådan.
 
Förutsättningarna borde vara liknande de som scoutkårer har.

Hur många barn åt gången tänker du dig?

Kanske billigast att köpa eller hyra några miltärtält. Kökstält och stora grytor gasol kök etc går nog också att hyra eller så hyr ni helt enkelt in något eventföretag.

Lägerskoleverksamhet finns det etablerat på många ställen. Kanske har några såna ställen även lägerutrustning att hyra?

Föreslår att du googlar på lägerskolor och kontaktar scoutförbundet centralt eller lokala scoutkårer.

Thure
 
Förutsättningarna borde vara liknande de som scoutkårer har.

Hur många barn åt gången tänker du dig?

Kanske billigast att köpa eller hyra några miltärtält. Kökstält och stora grytor gasol kök etc går nog också att hyra eller så hyr ni helt enkelt in något eventföretag.

Lägerskoleverksamhet finns det etablerat på många ställen. Kanske har några såna ställen även lägerutrustning att hyra?

Föreslår att du googlar på lägerskolor och kontaktar scoutförbundet centralt eller lokala scoutkårer.

Thure

Håller helt med Thure, istället för att köpa - hyr/låna av scoutkårer eller om friluftsfräamjdent har grejor i sin lokalavdelning. De har väl företrädelsevis aktivitet på helger och ev kvällar så om du ska ut på vardagar med skolan tror jag ofta deras utrustning ligger oanvänd.

Verksamheten låter ju väldigt lik scouting så jag tror en scoutkår har det mesta du behöver.

/Patrik
 
Föregående har helt rätt i att hyra/ låna nog är bäst om det är en engångsföreteelse. 'Men jag tolkar Dig som att det inte är det utan mer långsiktigt. Då skulle jag satsa på att köpa, lönar sig nog i längden. Delar man in eleverna i matlag kan Trangiakök med större kastruller funka utmärkt, förhållandevis billigt och driftsäkert. Möjligheten finns ju då även att väva in kemi och fysik i lärandet eftersom. de kan drivas på en mängs olika bränslen.
Om priset inre är en faktor skulle jag satsa på tält av modernare snitt än militärtält, typ Helsport.

Kan dock vara bra arr samverka med ex vis en scoutkår och ta hjälp med olika upplägg och förslag om utrustning. Scouter är proffs på det Du är ute efter!!

För övrigt blir jag varm i hjärtat över Ditt upplägg för NO och hemkunskap och säger grattis till eleverna som har en sådan lärare!!

// L
 
Tack för era kommentarer så långt!

Det blir nog en del att titta på vad andra redan gör(scouter mm) längre fram ja. Sedan ska jag ta hjälp av andra lärarkollegor är det tänkt, för att få in deras undervisningsinnehåll.

Verkar som att flera är positiv till tex Helsports tältkåtor. En billigare i polyester å en dyrare i silnylon gissar jag.

Jo, grupper på 10-20st. Så kanske hellre 2st mellanstora istället för en stor?! Blir lite lättare också att bära.

Pengar är alltid ett problem, men i detta fall så tar jag höjd för att få medel från högre ort. Får jag inga tillskjutna medel så blir det mer åt att hyra det ena och det andra.

Bra idé att väva in fysik/kemi kring köken! Triangia är stabilt med gas, men är spidelkök(gas) billigare och smartare? Men jag gillar triangias vindskydd och brännare.

Att sova bekvämt utan kamin kräver en skapligt varm sovsäck...ska man ha 5st lånesäckar med liner för de som inte kan låna eller har egen? Det är ett dilemma detta med personlig utrustning också.

Jag tror på friluftsliv som ett medel i sig också, vilket förändrar många och mycket till det bättre. Ger en del "utbildning" som inte går att läsa sig till.
Efter att nyligen kommit tillbaka från 3dagar på fjället med 9orna så känner jag mig lite mer övertygad också. Och fy va skönt att slippa allt trådlöst för en stund och bara se hur mobil efter mobil släcks ned i brist på ampere. Riktigt trevligt med stearinljus istället för skärmljus...

Fortsätt gärna att berätta om era erfarenheter!
 
Tveksam till om spindelkök blir billigare om Du räknar inkostnad för tillbehör såsom vindskydd och kokkärl. Trangia är ju liksom allt i ett!:) Dessutom borde ni ju kunna få ett bra pris på alltihop genom att ta in offerter.

När det gäller tält har Helsport ett 12-14 manna son borde vara lagom för 10 i varje

// L
 
Hyr man utrustning som kök så är det stor risk att det är trangia med spritbrännare.

Du har redan fokus på gas-kök typ trangia med GB74-brännaren och det tycker jag är jättebra.

Spritköksolyckor händer för ofta och med barn och föräldrar blir det väldigt emotionellt om en olycka skulle hända och med ett antal duracell-aktiva ungar studsande runt sig så är det lätt hänt även om man har de bästa intentionerna och förståelsen mikroskopisk liten från föräldrasidan när det väl har hänt.

---

Sedan har man med situationen att utfodra större antal personer på en gång (och säkert hungriga och somliga snart griniga om de inte får mat med en gång) så kanske man bör överväga lägergrytor med passande större och flerlågig brännare med blå propantub och matlag.

Beror också på mognaden och förmåga till grupparbete om man kan samsas 4 personer per trangia 25-kök och det blir något ätbart inom rimlig tid som resultat eller om det är stordrift från stora grytor som gäller.

det vet ni själva bäst vad som troligen fungerar och kanske vara beredd på båda alternativen rent utrustningsmässigt...
 
Kommunens fritidsförvaltning

När jag har varit ute med med (gymnasie)elever har jag tagit kontakt med Fritidskontoret/förvaltningen. I min kommun har de flera Hilleberg tält, tältkåtor, kök, ryggsäckar, klätterutrustning mm.... Det har inte varit några problem att låna utrustning av dem. De anser att aktiviteterna är inom kommunens verksamhet. Kan vara värt att prova ta kontakt med motsvarande förvaltning i din kommun förutsatt att du arbetar inom kommunal verksamhet.
 
Jag skulle tänka såhär: Ge eleverna en trevlig erfarenhet av friluftsliv med ganska enkla grejer som de senare kan skaffa fram själva på fritiden om de vill. Och föreslå att de gör så, t.ex. dra iväg ut till ön i helgen med gänget och sova över.

Med det budskapet till eleverna blir det bäst med ett flertal vanliga mindre tält. Naturliga grupper så att de trivs så bra som möjligt.

Vindskydd är uteslutet enligt min mening pga mygg.

(Det är bra att ange en tid då de ska vara tysta, och ni vuxna måste se till att det efterlevs, annars kommer några högstadieelever att prata nästan hela natten och förstöra sömnen och därmed nästa dag för andra.)

Maten ska de laga själva säger jag, det ingår i lärandet och kommer att uppskattas. De får planera maten själva. Lära vilka livsmedel som är energirika (lite vatten). Om hemkunskapsläraren vill kan denne ta hela den biten i förväg.

Man behöver inte sovsäck, det fungerar med vanliga sängkläder och flera täcken. (Då ser familjer med dålig ekonomi att de också kan sova i naturen.)

Prova gärna att sova under bar himmel när det inte finns mygg eller regn. Det är bra att de får tänja sina gränser en aning i dessa tider då många unga inte ens har sovit i tält. Att titta ut i världsrymden från sovplatsen kan bli en känslomässig upplevelse kopplad till två avsnitt i fysikämnet.

Kopplingar till NO-ämnena finns det i överflöd. Ett naturligt upplägg är att låta de undersöka olika saker. I preprummet till biologin finns troligen en del användbart för det.

Att göra upp eld och konservera mat ryms inom teknikämnet nuförtiden.

Geografi kan ni studera på plats i verkligheten.

Båtar, bad och fiske uppskattas i skriven ordning. Det första väldigt mycket. Det kan ge uppslag till saker att anskaffa. Båtar kan lånas.
 
Tack för era tankar, långa som korta! Ja, positiv upplevelse är viktigt även om tänjda gränser av olika slag gör att man lämnar den trygga komfortzonen. Blir mest höst och vår så myggen blir iaf ett litet problem.

Jag märker att det finns ett uppdämt intresse för friluftsliv bland de unga men de har ingen som tar de med. När jag frågade en klass med 12-13åringar hur många som ville fjällvandra om nåt år så flög i princip alla händer upp på en gång!
 
Hej Erik,

Jag gick med i det internationella programmet Outdoor Adventure and Recreation (OAR) (University of Richmond). De har uthyrning av utomhusutrustning i Stockholm och Lund.

Officiell recreation.richmond.edu site >> outdoor-adventure >> rental
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
FreddeSkåning Kronoby folkhögskola till hösten? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...