Plastfolie (typ Glad-pac) som kan kokas?

Hej,

Kanske inte ett klockrent inlägg för Utsidan men sidans alla medlemmar sitter på en stor mängd kunskap så jag sätter mitt hopp till er.

Eftersom min yngsta dotter är nybliven vegetarian så försöker jag bredda min matlagning för att hon inte ska känna sig utanför, utan istället få i princip samma mat som oss andra, fast vegetarisk då. (Många måltider är numer helvegetariska hemma hos oss men ibland så är det gott med en biff, eller varför inte falukorv....)

Vi experimenterar därför bland annat med att göra egen chorizo/kabanoss av seitan. Smet och smak har vi fått koll på men jag har ett litet bekymmer med plastfolien. Korvsmeten formas ju till just korvar, sedan rullas de in i plastfolie för att sjudas i 60 minuter. Efter lite experimenterande så har jag kommit fram till att det blir bäst konsistens om vatten inte sjuder utan faktiskt kokar. Men det medför att plastfolien antingen "smälter" så att vattnet tränger in alt blir hård och skör och spricker med samma vattenresultat.

Jag behöver alltså en plastfolie som tål att kokas utan att smälta/stelna men som samtidigt är mjuk o flexibel. Har ni någon idé om vad som kan funka?

Aluminiumfolie funkar teoretiskt men ger inte lika snygga korvar som plastfolie. Stekpåsar, sous vide-påsar, vakumpåsar är alla för styva och går inte att rulla ihop lika tight om smeten.

Tacksam för all er hjälp här!

/lasse
 
Ninjaplasts folie säger sig klara koktemperatur. Smidig folie så det är väl bara testa! Finns på bland annat ICA.
 
Annars finns det veganfjälster
Veganfjällster etc är ofta käsnliga för just vatten och kokning tyvärr

Ninjaplasts folie säger sig klara koktemperatur. Smidig folie så det är väl bara testa! Finns på bland annat ICA.

Ja, klarar ju 110 grader enligt hemsidan. Det funkar ju! Jag har inte ens tänkt på Ninjaplast innan eftersom det mest känts som en hypad reklamgrej. Men ska köpas och testas, tack för tipset!
 
Att hetta upp plaster i direkt anslutning till mat ska ju inte direkt vara det nyttigaste man kan hitta på, så jag skulle ta en funderare.

En artikel i mängden: http://mittkok.expressen.se/artikel/darfor-ska-du-inte-varma-maten-i-en-plastlada/

mvh
Anders

Men Expressen som källa till information är ju inte mycket bättre än en ding ding värld . Plastfolie avsedd för mat innehåller inga mjukgörare, det säljs väldigt mycket mat som är packad i plast och som är avsedd att hettas upp i mikrovågsugn, man väljer då givetvis plast som tål värme och som inte avger kemikalier.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ning-hygien-forpackningar/forpackningar/plast
 
Jag funderade på om det skulle gå med rispapper, "tofupapper" eller bananblad.

Jag vet inte hur bra det går att koka i dom, speciellt inte om det ska hålla vattnet ute helt (borde inte ugnen 100 grader fungera lika bra?).

https://www.leaf.tv/articles/how-to-cook-with-rice-paper/
http://www.seriouseats.com/recipes/2014/09/chinese-bean-curd-rolls-pork-dim-sum-recipe.html

Tack för tipset!
Det borde gå lika bra i ugnen även om alla seitan-recept verkar rekommendera sjudning/kokning. Ska ta och testa det.
Rispapper etc funkar nog också bra, men sen är det den där lilla estetiska detaljen. Det är svårt att få en seitan-smet att se ut som en korv om det inte går att rulla in den tight och snöra ihop ändarna. Därför har jag landat i just plastfolie.
 
aldrig slagit mig förut att man kanske inte vill ha gristarm till veggokorvar men vad brukar köpe-veggokorvar vara stoppade i?

kanske man kan göra veggokorv i vinblad eller alger?
 
Det finns veganska fjälster men de är som sagt känsliga för vatten och värme så med seitan-smeten som behöver kokas i 60 minuter för att få stuns i konsistensen funkar de inte.
 
Men Expressen som källa till information är ju inte mycket bättre än en ding ding värld

Fair enough, Expressen suger. Det var bland annat därför jag skrev en länk i mängden.

Min riktiga källa som jag förlitar mig till är en vän med mycket god inblick i kemi och hur gränsvärden sätts inom EU. Jag är själv inte kunnig i detta men litar på hen och gör som hen gör. Det är för mig inget besvär att undvika att värma mat i plast.

Kanske är det onödigt, vad vet man, men å andra sidan är det inget större bekymmer. Var och en blir salig på sin tro.

Men att hacka på En ding ding värld, där går väl gränsen... 😀

Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...