Lyxmat på vinterturer

Latmaskens korn- och linsgryta

Denna maträtt är minst sagt mycket mättande (och god, tycker jag), och kräver inte att man torkar något själv. Funkar därmed för utflykter med mycket kort varsel.

Ta med separat eller blanda färdigt hemma, i valfria proportioner:
  • Matkorn (Konsums med 8 min. koktid)
  • Små röda linshalvor
  • Färdigköpta stora torkade kokosflagor
  • Färdigköpta soltorkade tomater (klipp ev. i mindre bitar).
  • Kryddor efter tycke och smak (jag tycker spiskummin, koriander, torkad lime eller citron, massor med små färska vitlöksklyftor och en liten mängd torkade äpplen är gott till). Var försiktig med saltet, oftast behövs inte mer än vad som kommer från tomaterna.
  • Blanda ner ett par extra smörkulor i portionspåsen, alt. mätta ingredienserna med sesamolja genom att kort fräsa dem i en stekpanna. Det förkortar också koktiden i fält.
  • Gillar du stekt torkad lök, så ta med, men separat.

Släng ner alltihop (utom löken, se ovan) i en och samma gryta med en riklig mängd vatten (det sugs upp mer än man tror). Rör om och låt stå ca 5 min. Koka upp och koka i ca 3-4 min, ställ sen i grytmysaren i ytterligare 5-8 min. Utan efterföljande svällning är koktiden 8-9 minuter.
Strö ev. den stekta löken precis innan det är dags att äta.

Vill man lyxa till det, har man tagit med några matskedar creme fraiche, utrörd med salt, färska myntablad och en pressad rå vitlöksklyfta, som man toppar den färdiga rätten med. Helt ok, om denna "dressing" fryst på vägen, den kan tinas ovanpå kastrullocket medan maten kokar.
 
Energirik och mjölfri mandelkaka

Blanda hemma:
  • Mandelmjöl, gärna av den finmalda sorten
  • Äggpulver, ca 1/4-dels volym men det är inte så noga
  • Socker och/eller vaniljsocker efter tycke och smak
  • Lite mjölkpulver (kan utelämnas om någon är allergisk)
  • En knivsudd salt
  • Ev. torkade frukt- och valnötsbitar efter tycke och smak - något syrligt typ torkade tranbär passar bäst. man kan naturligtvis också torrosta lite hel mandel eller rejält med färdigköpta mandelflagor och blanda i.

Blanda med vatten till en inte alltför lös smet, vispa lite om du vill ha kakan lite luftigare. Smörj kastrullen/stekpannan rikligt även om den är teflonbelagd. Rör om i smeten, häll ut ett inte alltför tjockt skikt, "grädda" ett tag, vänd när det går och "grädda" tills kakan känns fast och torr på ytan (det tar några minuter beroende på tjockleken). Den blir rätt kompakt men god och mäktig. Har den fått lite brynt "skorpa" på undersidan är det bara gott. Har man mer smet, får man antingen "grädda" i omgångar, eller frysa den överblivna mängden i snön och spara till nästa gång.

Vill man lyxa till det hela ytterligare, tar man med riven choklad att strö öve/smälta in, samt inte minst fryst vispad konjaksgrädde, som man låtit tina lite lagom av överskottsvärmen vid gräddningen. Går att vispa upp igen, om den "vattnat sig" något vid upptiningen.

Kakan går ännu lättare att grädda i glöden, om man kunnat göra upp riktig eld.
 
(...) Dessutom smakar en del saker lite konstigt i kyla. Exempelvis har jag upplevt att vissa chokladkakor eller knäckebröd smakar dåligt när den är fryst. (...)
Det är fr a den svenska "fuskchokladen", där man sparat ner på kakaomassa och kakaosmör och ersatt med billiga transfetter och/eller emulgeringsmedel, som ger denna hemska upplevelse av stelnat späck i gommen. Köp riktig, mörk (minst 60-70%) kvalitetschoklad så märker du skillnaden.

Marabou mjölkchoklad, ingredienser:
Socker, kakosmör, skummjölkspulver, kakaomassa, smörfett, vasslepulver, emulgeringsmedel (sojalectin), arom.
Minst 30 % kakao :(
Kan innehålla spår av ägg, mandel, nötter och vete
 
De "stora" svenska chokladmärkena får efter EUinträdet inte saluföra sina produkter under gruppen Choklad utanför Sverige. Som Johanna skriver riktig Choklad smakar väl även i riktigt kallt väder, smält lite på tungan och njut.
Riktig vintermat ute är kastrullrätter, läs gärna kokboken Fest i Fält, många tips även om ni inte lagar till 500.
go tur
 
Lyxmat

Här några videos av AlmzanKitchen.Själv brukar jag ha med mig lamm o grilla oftast färdig marinerad samt sallad och gott bröd med Saiint Aquer mögel ost.Men under vintern har jag kollat hans videor och blivit inspirerat och skall testa laga mer avancerade maträtter när man är på tur.Maten tycker jag är en viktig del av färden och en frysbox med rejält med is så håller sigmaten ett par dagar.(Ps jag är oftast ute med kajaken i skärgården och den går o lasta mycke med provianter.
https://www.youtube.com/watch?v=eISr0vQhRhc
 
Senast ändrad:
Ang krämiga pålägg som fryser (detta kan va långsökt men värt en undersökning): ekotandkräm från Urtekam (lr hur d nu stavas) fryser/stelnar inte ens i -30 grader. Varför inte? O eftersom d e ekomärkt skulle det ev tillsatsämnet kunna användas i hemmagjorda krämiga pålägg (nutella, jordnötssmör, etc)?? Nån som vet?
 
Skulle gissa att det beror på en hög andel glycerin. De tre största beståndsdelarna i deras tandkrämer är krita, vatten och glycerin (i den ordningen).
 
Den laxerande effekten verkar bara funka vid användning som supp, enligt info. Således blir det ingen GundeSvan på fjället...som tur e.
 
Tortilla med parmesan

En sak vi lagade varje kväll i Sarek var stekta tortillas med parmesanost. Tortillas håller länge i förpackning och parmesan blir inte så lätt dåligt, speciellt inte på vintern. Om det går att avvara ett kärl för att steka i så rekommenderar jag varmt att steka tortillas i olivolja. Diska är i stort sett omöjligt på vintern med allt fett.

Skär parmesan ovanpå och vik över brödet så att det blir en halvmåne. Fantastiskt gott! (Och energirikt)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...