Kalhygge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då är 80% av avverkningarna helt legala i så fall. 80% är mer än 20%.
/Niklas

Att en femtedel av verksamheten inom en näringsgren är kriminell säger en hel om vilka skumraskfigurer som verkar inom den näringen och den kultur som råder där.
Att du tycker att den siffran är okej säger också en hel del om vilken slags människa du är.
 
Nja. Visst är nog många av den sorten men nere i Centraleuropa kan man få upp till 900€ per kubik. Det är betydligt bättre vinst i det än ett kalhygge. Dock inte kortsiktiga pengar.

I Sverige kan du få bortåt 100 000 kr/kubiken, givet att du säljer virket i form av en vacker byrå :)

På macken kan ju veden visst kosta bortåt 3000-4000 kr fastkubiken...
/Niklas
 
Att en femtedel av verksamheten inom en näringsgren är kriminell säger en hel om vilka skumraskfigurer som verkar inom den näringen och den kultur som råder där.
Att du tycker att den siffran är okej säger också en hel del om vilken slags människa du är.

Det är kanske snarare fel på lagen än på skogsbruket i detta fall?

Vem är egentligen kriminell om del lagliga hastighetsbegränsningen är 80 km/h och trafikrytmen en fin sommardag ligger på 90 km/h?
/Niklas
 
Nja. Visst är nog många av den sorten men nere i Centraleuropa kan man få upp till 900€ per kubik. Det är betydligt bättre vinst i det än ett kalhygge. Dock inte kortsiktiga pengar.

...bättre vinst än i ett kalhygge?

Det finns ju många sätt att bruka skogen på. Ett kalhygge är en naturlig del av det som genererar värdet av en skog, det är när processen stannar vid slutavverkningen som kapitalet inte kommer tillbaka.

Det presumptiva värdet av skogen bygger ju på att den till syvende och sist avverkas.

Att Niking har en trasig moralisk kompass vet vi ju redan, jag tvivlar på att han ens har en moralisk kompass, men i detta så tror jag faktiskt att han har rätt. Det kan väl knappast vara så att han är ute efter att fuldyka i de vattenfyllda spår utav skördarna.
 
Senast ändrad:
Det är kanske snarare fel på lagen än på skogsbruket i detta fall?

Vem är egentligen kriminell om del lagliga hastighetsbegränsningen är 80 km/h och trafikrytmen en fin sommardag ligger på 90 km/h?
/Niklas

De som kör 90km/h på en väg där hastighetsbegränsningen är 80 km/h är i den meningen kriminella även om du tycker att lagen är fel... jag trodde du förordade att det moderna skogsbruket är bättre än det som var under 1800 talet, att skogsvårdslagen förbättrade det och indirekt förordade att den lagen ska följas.

Om det inte är så, så känns det som om jag gjorde en missbedömning.

Om skogen fortsatt att brukas som den gjorde på den tiden så hade vi i stort kunnat konstaterat det man befarade att skulle bli ett resultat, skogsbrist.

Om det stämmer att 1/5 skogsägare gör fel så är det en orimligt hög siffra. Att det totala värdet på den svenska skogen säkerställs och har ett gott rykte (internationellt) måste ju vara i ditt intresse också.
 
Vi hoppas att den kunskapen sprider sig hit också.
Om vi återgår till diskussionen om vad som är ett bra hygge, eller bra skogsbruk så har Skogsstyrelsen en hel del rekommendationer i hur man skall tänka som skogsbrukare.

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skota-skog-/God-miljohansyn/Faktablad/

Och jobbar vidare med frågan tillsammans med friluftslivet:
http://www.orientering.se/ImageVaultFiles/id_105517/cf_78/Utkast_3_Malbilder_friluftsliv.PDF
 
Det är kanske snarare fel på lagen än på skogsbruket i detta fall?
/Niklas

Ingen har pratat om att det är fel på skogsbruket. Det var ju den kriminella femtedelen av skogsbrukarna vi pratade om, eller hur? Det kanske är samma minoritet som ligger vaken om nätterna för att någon stjäl "deras" blåbär"?

Och du har alltså inga problem med att bryta mot lagen eller att andra gör det i kallt blod för ekonomisk vinnings skull? Tack för att du bekräftar mina fördomar om högerextrema...
 
Ingen har pratat om att det är fel på skogsbruket. Det var ju den kriminella femtedelen av skogsbrukarna vi pratade om, eller hur? Det kanske är samma minoritet som ligger vaken om nätterna för att någon stjäl "deras" blåbär"?

Och du har alltså inga problem med att bryta mot lagen eller att andra gör det i kallt blod för ekonomisk vinnings skull? Tack för att du bekräftar mina fördomar om högerextrema...

Om man nu tycker att reglerna och lagarna kunde vara bättre så får man ju argumentera för en ändring till det bättre.

Att vissa tycker att regler bara verkar vara där för att djävlas med dom, bryta mot dom för att man inte håller med, och/eller be om ännu strängare regleringar fast åt andra hållet (och hoppas att alla då plötsligt följer dom) verkar tyvärr vara alltför mångas fega strategi.
 
Enligt vad jag fick lära mig 2012 så måste en avverkning anmälas som olaglig innan lagbrottet sker. Få kan lagföras i efterhand. Det är så lagen är konstruerad och därför kommer många undan. Sunne kommun slutavverkade i Södra Viken och skogseleverna där tyckte det var häftigt att köra ner sig i leran ända till krankransen och ta så tunga lass som möjligt för att få köra ner sig i geggan med de stora häftiga maskinerna. Det finns många skäl till att det ser ut som det gör. Inte bara skogsägare. Sunne kommun ville ha pengar och valde att avverka på helt fel tidpunkt. Sen kommer det dit förare som kör för tunga lass.

Om man medvetet ägnar sig åt brott så är man kriminell. Man kan därför inte lagföras om man inte har haft uppsåt att bruka sin skog på fel sätt. (Jämför fortkörning där det inte behöver bevisas något uppsåt för att få en bot).
 
I Sverige kan du få bortåt 100 000 kr/kubiken, givet att du säljer virket i form av en vacker byrå :)

På macken kan ju veden visst kosta bortåt 3000-4000 kr fastkubiken...
/Niklas

Det här priset gällde ett långtradarlass med sågtimmer av rönn. Fanns inte att uppbringa i Sverige eftersom alla i stort sett bara satsar på gran och tall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...