Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn?

Vi sitter och planerar årets "vandring" med familjen. Barnen är 9 och 1,5 år och ingen av dem är vana att gå jättelånga etapper (ca 5 km/dag har det varit hittills för den äldre på fjällvandringarna). Förra året blev det Storlien med basläger liten bit upp på fjället och små turer därifrån.

I år funderar vi på låglandsvarianten, för att slippa lång resa framför allt pga den lille. Prioriteringen är att hitta nåt ställe med vildmarkskänsla, men det behöver inte vara vid någon vandringsled egentligen eftersom det blir mer fokus på att vara på ett ställe och studera myror etc mer än att insupa fjällvyer :)

Så om någon har tips på naturområden med vildmarkskänsla utan bebyggelse och människor i närheten i södra halvan av Sverige så blir vi tacksamma!

Edit: hittade precis ett område som kanske skulle vara vad vi är ute efter; Lunsen utanför Uppsala med naturreservatet Norra Lunsen. Är det någon som har erfarenhet av detta område? Andra tips mottages fortfarande tacksamt :)
 
Senast ändrad:
I Värmland och Bergslagen finns det gott om stora områden med vildmarkskänsla, men beroende på var du bor kan även det vara lång resa. särskilt till Norra värmland.
Undvik de mest kända platserna under högsäsongen, typ Kilsbergen och Glaskogen så får ni garanterat vara i fred.
Fina naturreservat som Djupdalshöjden, Kindla och Tandövala (Dalarna) rekomenderas. Kolla noga upp vad som gäller angående tältning innan. Men bägge reservaten bjuder på eldpallkojor och/eller fäbodar att övernatta i.

Vill man ändå ha någon så när fjällkänsla men inte resa så långt, kan man åka till Fulufjället. Lättvandrat för de små
och hyfsat nära om man bor i de centrala delarna av södra Sverige. Garanterat folkfritt utanför lederna.
 
Vi tältade någonstans i Tiveden när jag var nio-tio år. Kommer fortfarande ihåg känslan av vildmark, trollskog, äventyr och mystiska sjöar... Vet inte var vi var tyvärr men när barnen blir större kommer jag ta med de dit någonstans. Som lite äldre så tycker jag mig känna igen känslan i John Bauers trollbilder...

Sen har du ju Sörmlandsleden... Har gått och paddlat med utgångspunkt Åkers styckebruk och det är också härligt. Men ibland lite myggigt.
 
Ett litet tips är att använda sig hitta.se och välja filtret Friluft. Det highlightar leder vilket gör det rätt enkelt att få uppslag om ni "kart-surfar" i områden ni är intresserade av. Götaland/Svealand är ju inte så litet område att komma med förslag kring. :)
 
Kan kolla på Sveaskogs hemsida om någon av deras ekoparker ligger i närområdet. Inte samma som naturreservat men med naturvärden och stora områden. Kan ju vara en fördel att det inte är naturreservat om man vill tälta etc.
 
Tack för många bra tips! Dock blev det ändrade planer och istället åker bara jag och dottern upp till Abisko och får lite riktig fjällvandring :) Men som sagt värdefulla tips inför framtiden, man kan ju inte åka till Lappland varje gång man vill ut i naturen!
//daniel
 
Lunsen är fint, där har jag vandrat en del som yngre! =) Finns två övernattningsstugor, men tror bara en är i bruk nu om jag inte minns fel. Man kan ju alltid tälta på gården om stugan är full annars tänker jag, för där finns vattenpump, ved och soplämning.

Nu vet jag att tråden är något gammal, men tänkte ändå att jag ville tipsa.

Hur har det gått för er med vandringar mm? Funderar själv på lite lättare turer med familjen i vår. Barnen är inte så långvandringsvana så ska börja i liten skala är tänkt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...