Hälsporre, vad göra?

Hej,
Jag har lyckats få hälsporre och håller nu på att riva lägenheten i desperation efter att få röra på mig. Kände av det först med långfärdsskridskor och sen blev det värre av jogging. Har varit hos två läkare som 1. Gett Voltaren/kortisonspruta och 2. Sa att det bara vara att köpa inlägg och träna på som vanligt. Jag gick till en "inläggs-butik" där försäljaren sa att jag absolut inte fick träna och skulle gå i gympaskor i tre veckor, 24 h om dygnet.

Hmmm, man blir lite förvirrad av dessa mixade budskap. Är det någon här som har haft detta problem och i så fall, hur blev ni av med ert? Träna, inte träna? Inlägg, inte inlägg? Vad kan man träna om något? Jag har funderat på att cykla så länge, någon som har provat det?

Snälla, hjälp en rastlös stackare i nöd! Ska jag inte få ha alla fina sommarskor heller...
 
Slängar

Jag brukar få slängar av detta ibland. Cykling har gått bra för mig. Långfärdsskridko är inte bra, det brukar jag också vara känslig för.

Det värsta jag kan göra är att stå still på hårt underlag, speciellt i dåliga skor. Sitt ner så fort du har chansen och slappna av i foten och vaden, ha helst inte foten mot golvet. Strecha vaden. Ett fel jag gjorde första gången var att försöka avlasta hälen genom att belasta främre trampdynan mer, men detta gjorde bara saken värre.
 
"Ju fler behandlingsmetoder det finns, desto sämre är dom".
Alltså, om det fanns en patentlösning så skulle alla känna till den och rekommendera den.

Men det kanske finns nåt som passar just dej. Föreslår att du söker på nätet. Och provar dej fram.

Min personliga erfarenhet är att det går över av sej själv, men man vet inte hur lång tid det tar.
 
Tack!

Då har mina misstankar om långfärdsskridskon inte varit helt fel.

Jag har sökt runt på nätet som en tok och hittat allt från akupunktur till vattensulor. De sulor jag nu har köpt känns som att de trycker på det ömma stället som sitter lite på insidan av häl/hålfot. Har ni upplevt samma sak?

Vilka träningsformer kan man utöva så länge man har ont? Jag har funderat på att cykla och i så fall med SPD pedaler. Simning kanske också kan vara ett alternativ?

Även om det på sikt går över så vill man ju bli av med det NU :). När ni har blivit av med det, har ni kunnat springa då? Har det kommit tillbaka?

Frågor frågor....
 
Denna...

sida hade endel goda råd (samt en förklaring av begreppet, nåt som jag uppskattade efter att ha läst denna tråd;))

/Anders B
 

Guest

Gäst
Re: Tack!

cotterskog; sa:
Vilka träningsformer kan man utöva så länge man har ont? Jag har funderat på att cykla och i så fall med SPD pedaler. Simning kanske också kan vara ett alternativ?

Jag har haft eller har det fortfarande. Jag började med Voltaren i mängder + sjukgymnastik/massage. Fick sedan ett inlägg som snabbt skapade löparknä och gjorde ännu mer ont. Nu har jag simmat en del och springer en eller två dagar i veckan utan några större problem. Jag masserar där det gör ont varje kväll och det verkar hjälpa. Om dina löparskor är utslitna så göp nya, det gjorde mycket för mig.

Cykling fungerar om du har bra skor, om du cyklar mtb så se till att sulan är styv nog annars får hålfoten ta hela smällen eftersom man står rätt mycket när man cyklar på stigar.

/Patrik
 
Hmmmm...

Så du fick mer ont av ditt inlägg? Jag har hört det från andra också. Vilken typ av inlägg har du? Nu är du iofs inte tjej men kan du ha "vanliga" skor också? (jag räknar alltså med att du inte har högklackat:)). Ja, jösses, "it's a djungle out there" i form av inlägg, tejp, skor mm. Men det låter ju kanonbra att du kan springa nu, det ger en hopp!!
 
Bra inlägg?

Fick du dina inlägg riktigt gjutna efter din fot av expert? Om inte så skaffa riktiga inlägg av en sportläkare.
Om det ändå inte löser sig så fråga folket på http://www.puls.se (ersättaren till forumet på marathon.se). Där finns en mängd löpare som haft hälsporre så de kan säkert ge några bra råd och tips.

Lycka till.

Peppe
 
För snart fem år sedan (!) fick jag en sopcontainer över mina ben. Förutom att en bit av vänster lårmuskel slets bort så fick jag en klämskada på höger fot. Denna ledde till att min slemsäck i hälen blev inflammerad (bursit), vilket gjorde att den blev helt hård efter större belastning, som t.ex. löpning eller basket.

Det första året var det inte så farligt; jag fick se till att stretcha rejält efter varje basket/löp-pass, och kanske kändes det lite på morgonen dagen efter. Det försämrades gradvis, och efter 2 år fick jag helt sluta med löpning och basket. Jag fick inlägg till mina skor och samtidigt fick jag min första cortison-spruta. Den hjälpte i någon vecka, sedan var det onda tillbaka igen.

Efter två sprutor beslutade man att inte ge fler. Om cortisonet kommer in i hälsenan kan det skapa stora problem.

Nästa råd (annan läkare) var att massera hälsenan. Kan nog vara bra om det görs i ett tidigt skede, men då hade det gått tre år och det var helt meningslöst. Ny läkare igen: Denna gav mig Orudis, en salva som är lokalt smärtstillande och inflammationshämmande. Det räckte för att dämpa lite grann, men inte mycket. Samma läkare skickade mig sedan vidare till operation. Så efter 3.5 år skrapade man bort de inflammerade delarna i slemsäcken och knackade samtidigt av benet som växt ut (hälsporren). Efter det följde en lång tid hos sjukgymnasten (8 mån), och sedan kom det tillbaka.

Idag har det gått fem år sedan olyckan, och foten är fortfarande dålig. Det är visserligen snäppet bättre nu än vad det var innan operationen, men långt ifrån bra. Jag får väldigt ont av att spela innebandy eller basket, och nu när jag så sakta börjat återuppta löpning så måste jag stanna och stretcha hela tiden.

Min förhoppning är att det skall bli bra någon dag. (obotlig optimist...). Fram till dess har mina träningsrutiner blivit lite omlagda. Simning, styrketräning och spinning är saker som går alldeles utmärkt att göra. Nu är jag väldigt sugen på att börja cykla i skogen - jag tror att sommarvädret gör sig bättre där än i en svettig spinningsal.


Ja, det var mina erfarenheter. Lycka till och hoppas att det löser sig!
 
Jag har haft känningar av hälsporre i 2 omgångar de senaste åren. Läkningen tog båda gångerna ca 7 månader vilket inte är onormalt. 6-12 månaders läkningstid är ganska vanligt. Jag undvek sånt som gjorde ont (löpning mm.) Korta löprundor på 1-2 kilometer kunde jag dock inte låta bli ibland. Cykling kan gå bra, dock fick en kompis hälsporre av just mycket cyklande (han använde dock inte riktiga cykelskor som ju betyder en del). Stretching på olika sätt är säkert bra. Prova t.ex. att "stå" på knän och tår. Sträcker ut undersidan av foten samt hälsenan. Kortisoninjektion ger lindring, men bör inte upprepas pga det försvagar senorna. Övriga inflammationsdämpande läkemedel tror jag inte har så mycket effekt förutom att det kan minska smärtan. Några riktigt bra inläggssulor hittade jag aldrig trots en hel del letande. Jag testade alla mina egna skor, och ett par kängor var de enda som kändes riktigt bra (ingen smärta när jag gick). De använde jag så mycket det gick under läkningstiden.
 
väldigt individuellt, tydligen.

Jag fick hälsporre första gången 1987. Orsaken var troligen
skor med något konstigt inlägg, som hamnade snett.
det blev akut efter en mycket lång runda och dan efter
hade jag så helvetiskt ont att jag måste stödja mig
mot diverse möbler för att komma ur sängen.

Vila hjälpte. Jag gick över till att cykla. Efter sådär
6 veckor kändes besvären såpass lindriga
att jag kunde träna lätt och t o m delta i ett
milslångt lopp. Under en löpfri semester försvann
det sista.

Andra gången blev jag varse varningssignalerna
mycket tidigare. Jag la tvärt av med löpning, fram med cykeln
igen (vilken tur att det var tidig vår dessa båda gånger),
och jag var nu frisk inom en månad.

Utöver vila använde jag också hälkuddar som jag
köpte på Scholls. De är kilformade och ger ett mer sviktande
underlag. En del klipper hål i dem och Scholls säljer
idag hälkuddar med färdiga hål.

il C.
 
dito

ja ja var i samma sits för några år sedan men jag köpte en mtb cykel istället för att klättra på väggarna.
med spd pedaler så funkar det utmärkt för mig och dessutom så mycket mer fart och skoj när man är ute i skogen.
testa det enda är att det kan vara beroendeframkallande hehe.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...