Fjällfiske för nybörjare

Jag vill uppmärksamma er på att fiske med naturliga beten (mask, maggot osv) är förbjudet i strömmande vatten. Hos länsstyrelsen kan man ladda ner fiskekartor med regler som gäller.

Med det sagt så tycker jag att man kommer rätt långt med ett hyfsat lätt haspelspö, men det finns också grov fisk i Tarraälven.
 
Det kan vara idé att skippa kastspö, och bara skaffa metspö om man vill hålla sig under 1000 kr.
Det är minst lika stor chans att få fisk.
Lägre risk för trassel.
Alltför billiga fiskerullar har en tendens att vara mycket dåliga.
Billiga spön kan vara dåliga de med.

/John
 
Jag vill uppmärksamma er på att fiske med naturliga beten (mask, maggot osv) är förbjudet i strömmande vatten. Hos länsstyrelsen kan man ladda ner fiskekartor med regler som gäller.

Med det sagt så tycker jag att man kommer rätt långt med ett hyfsat lätt haspelspö, men det finns också grov fisk i Tarraälven.

Givetvis måste man ha koll på reglerna som gäller i det vatten man fiskar.
Det finns alla möjliga begränsningar som kan gälla.
Antalet krokar i vattnet.
Antalet fiskar man får behålla.
Vilket bete man får använda.
Vilka tider man får fiska.
Vilka platser man får fiska ifrån.

Ibland får man bara använda enkelkrok utan hulling. Och bara fiska från land, om man inte hyr en fiskeguide med båt.
Det kan vara alla möjliga bestämmelser.

/John
 
Givetvis måste man ha koll på reglerna som gäller i det vatten man fiskar.
Det finns alla möjliga begränsningar som kan gälla.
Antalet krokar i vattnet.
Antalet fiskar man får behålla.
Vilket bete man får använda.
Vilka tider man får fiska.
Vilka platser man får fiska ifrån.

Ibland får man bara använda enkelkrok utan hulling. Och bara fiska från land, om man inte hyr en fiskeguide med båt.
Det kan vara alla möjliga bestämmelser.

/John

Så är det och det är väl upp till den enskilde att ta reda på vilka regler som gäller. Som stugvärd bör man i varje fall känna till de regler som råder i den kommun/område man befinner sig i - man företräder ju dessutom STF som organisation som omtalar sig som "Sveriges ledande arrangör av ekoturism".
 
Såhär skriver STF:
"Fisketillstånd
Som stugvärd har du fritt fiske med handredskap för ditt eget behov i samtliga upplåtna vatten vid din stugplats. STF Fjällstugor löser ett kollektivt fiskekort som gäller för samtliga stugvärdar under anställningstiden."

Lite flummigt formulerat kan jag tycka, men jag tolkar det som att jag får fiska så mycket jag vill och hinner med så länge som jag själv äter upp allt.

Såhär står det på länsstyrelsens sida:
"Minsta tillåtna längd för att avliva och behålla fisk är: 35 cm
för harr; 35 cm för öring; 50 cm för lax."
Räknas röding då som en lax?
 
Satsa på ett flerdelat spö, tycker dom är många gånger bättre och skönare att använda än ett teleskopspö.

När det gäller rulle så skulle jag satsa på en shimano i stl 1000-2500.
Jag skulle i ditt fall hellre lägga på ett par hundringar än att satsa på ett kit runt 3-4 hundra, det brukar löna sig imo.

Bak- eller frambromsad spelar mindre roll, är en smaksak helt enkelt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...