Låg aktivitet på Utsidan?

Visst finns det grupper om olika ämnen på FB, men det är ju inte kärnan i FB.

Kärnan är ju den sociala biten, man umgås utan att behöva ha några bestämda intressen. Precis som när man träffar släkt och vänner. Visst kan det hända att man har gemensamma intressen, men det inte inte de intressena som är orsaken till att man träffas utan det handlar enbart om umgänge.

På FB kan man typ diskutera allt med alla. Men t.ex. på ett forum för fotboll är det inte meningen att nån som inte är intresserad av fotboll ska komma in och diskutera matlagning.
 
Det är väl det där med "sociala" som jag hakar upp mig på, eftersom jag diskuterat på olika typer av forum sen början av 90-talet.

Enligt den officiella definitionen så måste sociala medier tydligen vara Web 2.0, så en gammal hederlig BBS blir alltså inte sociala medier.. men är det ett forum som körs på PHPBB blir det plötsligt sociala medier.

Jag hade nog hellre kallat det för "gemensamma" medier, för kärnan verkar ju vara att innehållet inte styrs av en redaktion (eftersom de tar med bloggar). Samtidigt har jag svårt att de skillnad mellan en blogg med kommentarsfunktion och en kommentarsfunktion på Aftonbladet?

Eller menar de att att webbtidning med kommentarsfält blir sociala medier, medans pappersversionen inte är sociala medier?

Medier på nätet är ju ofta mer asociala än sociala:) Inte skulle folk sitter i ett rum med andra människor och häva ur sig den typ av kommentarer de skriver på FB?
 
Medier på nätet är ju ofta mer asociala än sociala:) Inte skulle folk sitter i ett rum med andra människor och häva ur sig den typ av kommentarer de skriver på FB?

För att inte tala om hur asociala medieanvändarna är IRL. Tänkte på det nyss när jag satt en eftermiddag och slappade i matsalen på Saltoluokta, ganska gott om folk, alla med gamnackar, uppslukade av mobilerna, inga blickar som möttes och spontana konversationer där inte. Nästan så man skulle önska mobilförbud på platser där det finns en strävan efter en viss stämning.
 
Suget efter nätkontakt och nyhetsbrus är stort när man möts av gratis wifi i Saltoluokta. Alla går in i sin egen bubbla.

Thure
 
För att inte tala om hur asociala medieanvändarna är IRL. Tänkte på det nyss när jag satt en eftermiddag och slappade i matsalen på Saltoluokta, ganska gott om folk, alla med gamnackar, uppslukade av mobilerna, inga blickar som möttes och spontana konversationer där inte. Nästan så man skulle önska mobilförbud på platser där det finns en strävan efter en viss stämning.

Det måste ju vara frivilligt att bestämma om man vill umgås med någon eller inte. Man kan ju inte tänka ”här kommer fantastiska jag, nu ska folk släppa allt annat och umgås med mig. Annars är de ju asociala!”
 
Nätkontakt kontra Närkontakt. Jo smartphones (dumbphones?) är nog det som påverkar vårat sociala beteende mest idag, både på nätet och irl. En tråkig utveckling om jag själv får säga.
 
Jag är ständig sekreterare i VVF (Våga Vägra Facebook). ;)

Jag också. Kan inte ens tänka mig att inträda i den världen. Därför är jag glad att jag hittade hit. Utsidan för mig är både tidsfördriv och kunskapsbank. Det finns alltid någonting nytt och intressant att nörda ner sig i. Däremot fattade jag inte att det nog mest handlar om (fjäll)vandring och aktiviteter. Jag gillar att vistas i naturen, vill helst vara ute så mycket som möjligt men har inget behov av att hela tiden röra på mig. Det skulle vara kul med en grupp för folk som håller på med bushcrafting och/eller foraging (vad nu det heter på svenska) eller för oss som bara gillar att vara ute i skog, mark och på havet.
 
Utsidan, och forumet

För mig betyder Utsidan ganska mycket. Jag får inspiration här, har också en egen liten blogg, som jag kanske inte underhåller så mycket. Men nu ska jag skriva lite om den vandring i Muddus nationalpark som jag och en kompis gjorde i september 2019. Håller på att rita hur vi gick.
Jag har fått mycket inspiration här på Utsidan. En annan viktig sak med Utsidan är att det är beständigt. Facebook är egentligen ett flöde av information, där man inte hittar det man såg för tre veckor sedan.

Så...jag hoppas att man vill dela med sig att roliga saker, och inte bara om hur det var att gå Jämtlandstriangeln, även om det är en prestation såklart. Bilder skänker mig stor tillfredsställelse också.
Här en bild från Muddus nationalpark.
 

Bilagor

  • IMG_20190919_173533.jpg
    IMG_20190919_173533.jpg
    69.3 KB · Visningar: 349
Facebook är egentligen ett flöde av information, där man inte hittar det man såg för tre veckor sedan.

Ofta hittar man inte ens det man såg för två minuter sen, tack vare Facebooks algoritm för att välja vad som visas... Ibland händer det t.ex. att jag ser nåt intressant på mobilen men måste stoppa ner den i fickan för det är dags att kliva av tåget. Nästa gång jag går in i appen så är det jag såg tidigare helt försvunnet..
 
Ofta hittar man inte ens det man såg för två minuter sen, tack vare Facebooks algoritm för att välja vad som visas... Ibland händer det t.ex. att jag ser nåt intressant på mobilen men måste stoppa ner den i fickan för det är dags att kliva av tåget. Nästa gång jag går in i appen så är det jag såg tidigare helt försvunnet..

"Spara inlägg" i fb-appen (android) ger mig en form av bokmärke att återkomma till.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...