Börja flugfiska

Spöval

Jag vet att det kan vara svårt i början att hitta rätt spö som passar dig bäst. Det bästa du kan göra är att testa en kompis spö och se hur det funkar med dig. Man skall alltig fråga i den butik man ska köpa fiskeutrustningen om råd för de kan i stort sett allt. Jag har själv ett Loop- Adventure som är ett relativt billigt spö.Fyra - delat. Det är en 5-6. Och det är det vanligaste spö man använder för fiske efter öring/harr/regnbåge. Linan är också viktig eftersom den måste funka ihop med spöet. Det är bäst att pröva olika linor eftersom der varierar stort mellan låg och hög kvalitet. Pröva i den affär där du tänker köpa linan
 
Flugor

Mycket bra debatt, tack,
Då kommer vi till flugorna.
Kan man säga, att en lina har ett givet flugspann (kroknr - kroknr, eller vikt - vikt)?
Har tyngre linor ett större spann?
Är en #6 lina tillräckligt lätt att göra ljud/våglösa blankvatten placeringar med de minsta knottflugorna?
Heltenkelt, vad ska jag tänka på rent tekniskt, när jag handlar flugor, för att få bra kast/presentation?
 
Flugor och linor

Hmmm, med risk för att få på skallen, men enligt mig i alla fall, så har det som avgör hur "plaskigt" ett fiske inte så mycket med flugvalet tillsammans med fluglinan att göra.

Visst så kommer ju en stor Streamer i Strl 6 att plaska en del, men det gör den även om du använder en WF5 jämfört med en WF 7 för att skicka ut eländet.

"Fina" presentationer är en kombination av framförallt rätt kastteknik, men även:

- rätt spö
(dvs använd inte ett 15-fots spö om du ska fiska nymfande harr... överdrivet, men du förstår säkert vad jag menar)

-rätt typ av lina
(en WF lina är lite mer "plaskig" än vad en DT lina är, men WF linan är oftast lättare att kasta långt med..)

- rätt typ av tafs
(flytande eller sjunkande och flätad eller homogen)

- rätt grovlek på tafsspetsen
(en liten nätt fluga presenteras inte så bra med en 0.30 tafsspets)

För att göra en lång historia kort; i flugfiske så är det inte samma sak som i spinnfiske, dvs att betesvikten reglerar val spö, lingrovlek och rulle.

För att få ut flugan så används fluglinans vikt, vad flugan väger är oftast helt irrelevant, nåväl, om du har en väldigt tung fluga (nedblyad utav bara f*n..) så kommer det att hämma ditt kast, men det är fortfarande linan och spöt som utgör kastandet, inte flugans vikt.

Något som kan få dig att förstå vad jag menar är att du kastar i princip lika långt med eller utan fluga, det är som sagt (eller skrivet, kanske passar bättre) fluglinans vikt och tapering ( = hur den ser ut, likadan åt båda hållen (Dubbel Taperad) eller klumplina (Weight Forward)) som avgör hur man kommer att kunna presentera sin fluga.

Så nu vet du vad jag anser :)

MVH Anders B

PS. Flugval är i princip en vetenskap, det finns dock lite trådar om detta: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7870 DS.

[Ändrat av brook 2001-10-24 kl 23:21]
 
Linans arbete

Nja, kanske jag var otydlig i min framställning av frågan. Tänkte väl närmast som så, att en fluga kan bli något för tung för en given lina skall uppföra sig som konstruktören tänkt det.
Men om jag förstått dej rätt brook, så finns det ingen principiell gräns nedåt i flugstorlek.
 
Att det inte finns någon gräns nedåt i flugstorlek för en viss linklass är inte helt korrekt.
Vid fiske med mycket små flugor måste man använda tunn tafs. För att kasta en tung lina behöver man ett styvt spö.
Tunn tafs och styvt spö är ingen bra kombination. Risken för tafsbrott vid mothugg och drillning är mycket stor.
 
AFTM m.m

Hmmm, nja nu blandar du orden lite väl mycket (och felaktigt...)

Flugspön är klassade enligt AFTM systemet, och ett mjuk och styvt spö kan ha samma klass, jämför t.ex. ett Splitcane-spö och ett kolfiber-spö med samma linklassning (AFTM), de uppvisar STORA skillnader i styvhet trots att man kan använda samma lina(= AFTM klass, exempelvis en 5:a) till båda.

Kastmässigt kommer dessa spön även att vara olika, och man kastar säkerligen längre med Kolfiberspöt.

Du kan knyta på en Black Gnat Strl 18, på ett 15-fots spö, och kasta med det. Det är som du skriver
beroende av tafsen, och då framförallt tafsspetsen.

Om du nu anser att det inte går att få "på" en öringstafs på en så grov (eller klassmässigt "tung" lina) så hoppas jag att du vet hur systemet med öglor på fluglina och tafs fungerar, då fattar du även hur det funkar med en öringstafs på en "grov" fluglina.

Nu var ju detta ett (dåligt) exempel på att saker visst fungerar, det som man , i mitt tycke, ska eftersträva i flugfisket är att använda rätt prylar för det fiske man ska bedriva.

Jag kan gå med på att det finns en gräns uppåt på hur stora flugor man kan få ut beroende spö OCH lina kan klara av, det som jag däremot inte skriver under på är att en lina i sig självt har en undre gräns för hur små flugor man kan fiska med.

Ett exempel på detta är att du kan fiska med relativt små flugor med ett tvåhandsflugspö (15 fot, klass 10-11) och en flytande WF 10:a, under förutsättningen att du har en lämplig tafs för detta.

/Anders B
 
Stor laxfluga

Har testat större laxflugor på mitt 4/5-spö, med #5-, eller #6-lina. Det funkar, tills flugan har badat, då tynger de oerhört och gör arbetet nästan omöjligt. Även om det nu är möjligt, käns det ändå inte bra.
Men med tanke på att olika spömodeller i samma klassning kan uppföra sig så olika, ska man naturligtvis tänja gränserna för sin utrustning och testa.
Som med det mesta, det är med problemen som kunskapen kommer.
Som jag nyligen upptäckt, att dessa UL-flugspön 0/1, 1/2 och 2/3, faktiskt är helt underbara att lägga ut de minsta flugorna med. Kan man nog säga att 4/5 och 5/6 spöna är allroundspöna för allt utom det allra tyngsta fisket med de största flugorna.
/Björn
 
Krokstorlek

Fantastiskt,
Detta liknar ju en interaktiv flugfiskekurs.
En sista fråga, krokens storlek?
Kan man säga, att kroken ska vara så stor som möjligt, men att insektsimitationernas naturtrogenhet, sätter gräns för hur stor krok man kan binda en viss fluga?
Vari ligger ev. kompromisser?
 
Presentation

Utan att vara expert på flugbindning, kan jag väl säja att du har delvis rätt i detta.
Men man använder inte större krok än nödvändigt i alla fall, med tanke på storleken på fisk du är ute efter just vid varje tillfälle.
Vad gäller flytflugor, blir det ju svårt att få dessa att flyta och ligga naturligt på vattnets ytspänning.
Men att kroka 10 kg havsöringar med en E12:a, är nog lite optimistiskt. Dessutom tyngre fiske kräver grövre knyttafs 0,30 mm, då blir de lättaste flugorna svårpresenterade.
Måste finnas fler på Utsidan som kan ge tips om detta.
 
Jag...

kanske?

Du har rätt Graip, (som oftast :)) man eftersträvar som flugbindare att ha en anpassad krok för den fluga man avser att binda.

Det finns dock ett par undantag från denna "regel", det vanligaste(?) är när man binder Lax-flugor som man skall fiska med i låg-vatten. Dessa flugor binds "små" på en stor krok (eller Tub), stor krok för att hålla för fisk, lite "beklädnad" (kropp, vingar, etc.) för att kunna fiska (~"röra" på sig) på rätt sätt.

Hedenhös, mitt flugbindande innebär att jag mestadels binder flugor i ett bestämt krokintervall, torrflugor i storlekarna 16-10 (14, vanligtvis), streamers 10-6, osv.

Det är sällan jag har haft anledning att gå utanför dessa intervall, det är mer vanligt att jag tynger ned flugor för att de ska passa vissa tillfällen bättre.

Men jag binder väldigt få Laxflugor, och fiskar med dessa ännu mer sällan...en inbiten Laxflugbindare/Laxflugfiskare kanske kan sprida lite mer ljus i det fallet?

Fast Laxfisket kanske inte är riktigt aktuellt för din del ännu, Hedenhös?

/Anders B
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...