Vad gör du för miljön?

Alltså, jag förstår inte riktigt varför man är så inriktad på problem och inte på lösningar. Varför inte fler inlägg i stilen "Om man satsade på en utbyggnad av tvärbanan/pendeltåget så skulle jag kunna lämna bilen hemma"

eller "Jag cyklar en gång i veckan, och fanns det möjlighet att låsa in cykeln skulle jag kunna göra det tre gånger i veckan med fincykeln istället"

eller "Jag är VD och skulle vilja flytta kontoret närmare innerstan, så stäng den gamla flygplatsen/motorvägen och bygg kontor där istället"

eller "Jag får inte ta min cykel på pendeltåget, kan någon tipsa om en liten fällbar cykel".
High-performance folding

eller "Jag cyklar 10km till pendeltåget varje dag, vad sägs om en duschautomat med myntinkast vid stationen?"

eller "Jag har tyvärr inte tid att åka kommunalt varje dag, men en gång i veckan är det ändå skönt med chaufför. Finns det något rabattkort jag kan utnyttja då?"

Det är väldigt utbrett att man säger "tåg och tunnelbana är inget alternativ för mig, så bygg ut flyg och motorvägar" när man lika gärna kunde säga "tåg och tunnelbana är inget alternativ idag, så satsa på den och den utbyggnaden".

Nu skrevs det visserligen "fixa ett reellt alternativ" men det finns ju redan så mycket alternativ, så det blir ganska fånigt tycker jag, om man inte preciserar sig. Nåt bra förslag måste man ju kunna hitta uppe på hjärnkontoret.
 
Hej Erik. Du har just tagit dig in på listan över de som bara attackerar och är mycket barnsliga.


Nej, jag har påpekat hur vanligt, och dessvärre även hur allmänt accepterat det är att dels låta påskina att det inte finns något alternativ till den egna bilen, och dels kommer man undan utan att tala om vad det är som saknas.

Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer.

40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.

Det finns massor med bra grejer att göra, fler tågförbindelser, fler cykelbanor utanför tätort, cykelparkering på stationen och i tåget, dusch på jobbet för den som har lång cykelväg till jobbet, med mera med mera.

Min kommentar om att man ska växa upp handlar om att inga problem löses om man inte bjuder till och samarbetar lite.
 
Senast ändrad:
Hur långt har du till jobbet?

Enligt Eniro har jag 40 km, varav ca 37 på motorväg. Lte väl långt för cykel anser jag. Och stockholms lokaltrafik har jag under ett flertal år provat. Kan allt om fastfrusna växlar, dörra utan tryck, signalfel, stopp pga självmord på arlandabanan, förrarbrist, vagnsbrist osv. (de har en väldigt lång räcka med orasaker till att inte köra tågen och bussarna)
 
Enligt Eniro har jag 40 km, varav ca 37 på motorväg. Lte väl långt för cykel anser jag.


Inte alls, man behöver inte cykla hela vägen. Möt upp en kollega med cykel och samåk därifrån, t ex. Och jag vill inte höra dina ursäkter, jag vill höra dina lösningar :)


Och stockholms lokaltrafik har jag under ett flertal år provat. Kan allt om fastfrusna växlar, dörra utan tryck, signalfel, stopp pga självmord på arlandabanan, förrarbrist, vagnsbrist osv. (de har en väldigt lång räcka med orasaker till att inte köra tågen och bussarna)


Aha du läste inte DN i november. Barnsjukdomar på nya pendeltågen har minskat, liksom förarbristen.
Allt fler nöjda med SL
Fler än någonsin reser med SL

Och som sagt, man kan kombinera samåkning, cykel och kollektivtrafik. Sen finns det SJ-tåg på lite längre avstånd också, t ex Flemingsberg-Stockholm. Det går om man vill.

Men kanske behövs en kvalitetssatsning i kollektivtrafiken med tillhörande anslagshöjning för att finansiera det.
 
Senast ändrad:
Inte alls, man behöver inte cykla hela vägen. Möt upp en kollega med cykel och samåk därifrån, t ex. Och jag vill inte höra dina ursäkter, jag vill höra dina lösningar :)

Möt upp en kollega? Mitt arbete fungerar inte riktigt så. Flera av oss arbetar ganska rörligt. Jag är på kontoret 4 dagar i veckan ungefär (den femte brukar det vara enklare att utgå från hemmet för kundbesök). men de runt omkring mig är nog där i snitt 1-2 dagar.

Aha du läste inte DN i november. Barnsjukdomar på nya pendeltågen har minskat, liksom förarbristen.
Allt fler nöjda med SL
Fler än någonsin reser med SL

Ohhja, det är säkert jättebra. Som brukare av pendeltågen under ca 30 år så är jag skeptisk. Barnsjukdomar på nya vagnar kan ju knappast ha orsakat en massa fastfrusna växlar, och framförallt inte innan de togs i bruk. Kollektivtrafiken har fått ett antal chanser, och hela tiden misslyckats att leverera. sålänge landstinget fortsätter misshandla sina resenärer så avstår jag tack.

BTW, min lösning har du ju redan hört. Bilen. Jag efterlyste era alternativ (som är genomförbara och inte innebär att jag tillbringar en oändlig tid med resor)
 
Möt upp en kollega? Mitt arbete fungerar inte riktigt så. Flera av oss arbetar ganska rörligt. Jag är på kontoret 4 dagar i veckan ungefär (den femte brukar det vara enklare att utgå från hemmet för kundbesök). men de runt omkring mig är nog där i snitt 1-2 dagar.


Det är jättebra att helt enkelt slopa en jobbpendling per vecka som du gör. Om alla ställde bilen en dag i veckan, så skulle alla bilköer försvinna! Det motsvarar ju en minskning av biltrafiken med 20% under rusningen. En del av kunderna kanske finns inom cykelavstånd? Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer.

Flexibla arbetstider är inget hinder för att göra upp ett schema för samåkning eller komma överens då dagar det faktiskt klaffar. Får du negativt besked är det bara att ta bilen. Får du skjuts en enda gång så är det jättebra.

I övrigt verkar du ha missat att jag skrev "jag vill inte höra dina ursäkter, jag vill höra dina lösningar :)" Du skriver att bilen är lösningen, men vi verkar ändå vara överens om att bilen i själva verket är problemet.

I och med att du nämner fastfrusna växlar som kvarvarande problem, så förslår jag att du åker kollektivt på sommaren. De nya pendeltågen har luftkonditionering.

Det här med trafik, klimat och miljö sitter väldigt mycket i huvudet. Istället för att gnälla kan man fokuser på vad som faktiskt kan göras. Det är därför jag fortfarande är mer intresserad av lösningar än gnäll.
 
En del av kunderna kanske finns inom cykelavstånd? Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer.

Majoriteten av kunderna ligge inte inom cykelavstånd. Göteborg, Linköping. och Umeå är tex orter där jag har kunder.

I övrigt verkar du ha missat att jag skrev "jag vill inte höra dina ursäkter, jag vill höra dina lösningar :)" Du skriver att bilen är lösningen, men vi verkar ändå vara överens om att bilen i själva verket är problemet.

Nej du är överens. För mig är det lösningen. Jag ser idag inget reellt alternativ. När jag satt mitt inne i stan åkte jag kommunalt. Det var dels kortare restid, men även dyrt med parkering. Nu har jag en arbetsplats som det tar en massa tid att ta sig till, och kollektivtrafiken fungerar för dåligt anser jag.

Men bygg ut den, gör det dyrare att åka bil, eller nått. Förvänta dig bara inte att jag av idealistiska skäl ska göra uppoffringar jag inte är beredd att göra (men som många andra här tydligen är beredda att göra). Det finns en ekonomisk gräns då jag också gör dem, men ännu har vi inte nått dit.

Visst kalla mig miljöbov om du vill. Jag ser det snarare så att samhället ger mig ett gäng spelregler, sen använder jag dessa för att maximera min lycka. Alla blir vi lyckliga på olika sätt.
 
Visst kalla mig miljöbov om du vill. Jag ser det snarare så att samhället ger mig ett gäng spelregler, sen använder jag dessa för att maximera min lycka. Alla blir vi lyckliga på olika sätt.

Jag, för min del, maximerar min lycka delvis genom att tänka på den eventuella lycka mina barn och barnbarn - och deras kompisar - kommer att ha av världen, om den inte är alltför förstörd av växthuseffekten.

Jag ifrågasätter inte att vissa verkligen har nytta av bilen, men däremot tycker jag att det är bättre att fokusera på lösningar istället för problem. Om det är mycket besvärligt att ställa bilen, så gör det inte då. Det råder inte direkt brist på andra områden att se över sin egen livsstil.

Som varit uppe tidigare i tråden: för de flesta vore minskat köttände minst lika givande som minskat bilåkande.

Och om man måste köra bil, överväg en miljöbil.

Att konstatera "jag kan verkligen inte ställa bilen" är meningslöst.
 
Ja alla maximerar vi lycka på olika sätt. Missförstå mig rätt, jag är för ett ekologikst hållbart samhälle. Men gör det på rätt sätt. Sätt ett pris på koldioxid (och se till att det är rättvisande). Låt det kosta att köra bil (men se till att ta ut rättvisande kostnader av den tyngre trafiken också). Se till att banverket får bidrag för att man ser att tågen är miljövänliga (så kan man få tågen mer konkurrenskraftiga i pris).

Gör allt detta. och sen är det upp till mig om jag tycker det är värt pengarna att ta bilen till stan elller flyget till argentina. Ge mig hållbara, och rättvisa, spelregler så kommer jag spela efter dem. Men sorry, förvänta er inte att jag agerar iealistiskt. Det gör jag inte (men jag är full av beundran för de som gör det, dubbelmoral ja kanske, men öppen och ärlig sådan).

mvh Christian, som ikväll ätit tournedo med gorgonzola samt vin från italien. Kanske var gurkan svensk, men jag betvivlar det;)
 
Att konstatera "jag kan verkligen inte ställa bilen" är meningslöst.

lätt att säga om man inte behöver bil i tjänsten..

för övrigt:
jag tycker att mångas inställning till det här med miljö liknar rovdjursdebatten, antingen är man för eller emot, det finns inga gråszoner eller undantag.. enkelriktat tänkande som det här är ett större hot än både miljö och mördar-vargar..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...