Mobil alternativ

Mobil alternativ/ SOS kommunikation

Hej
Hur gör ni ur ren säkerhetssynpunkt på vandringen med kommunikation?
Täckningen är ju lite bristfällig och skulle man vilja meddela att man är i Ok eller ej, vilka alternativ använder ni?
 
Senast ändrad:
Jag meddelar mig inte nödvändigtvis med omgivningen, vilket jag noggrant har informerat den om för att undvika problem.

Jag har en PLB, närmare bestämt en ACR ResQLink+, om oturen mot förmodan skulle vara framme.

/Birger
 
Jag använder samma metod som bico, dvs mina nära vet mina planer och att jag inte kommer att ha täckning eller kunna meddela mig under turen. Om en allvarlig olycka skulle inträffa har jag en PLB (ACR ResQlink+) med mig, en pryl jag hoppas aldrig behöva använda.
För resan upp och ner och där jag ev har täckning har jag med mig en enkel och lätt knappmobil som funkar att ringa och skicka sms med samt Telia kontantkort. Ett extra laddat batteri till telefonen väger 21g och följer med som säkerhet.
 
Var har ni köpt ACR ResQLink+?
Har sökt på nätet men min google er helt uppfuckad då jag är utomlands. Kan inte gå in på .se varianten...
 
Var har ni köpt ACR ResQLink+?
Har sökt på nätet men min google er helt uppfuckad då jag är utomlands. Kan inte gå in på .se varianten...

Jag köpte min på Telemar i Göteborg (V Frölunda), kan även se att Watski säljer den.
https://www.watski.se/ResQLink--PLB-Flyter-11rvq
Tänk på att köpa en som är landskodad i det land du tänkt registrera den, viket var en anledning till att jag köpte min i Sverige (omprogrammering är dyrt). Finns mer om detta i andra trådar här på Utsidan om du söker.
 
För resan upp och ner och där jag ev har täckning har jag med mig en enkel och lätt knappmobil som funkar att ringa och skicka sms med samt Telia kontantkort. Ett extra laddat batteri till telefonen väger 21g och följer med som säkerhet.

Finns ju små enkla söta knappmobiler med enorma passningstider men försök få tag i 4G varianter.GSM kommer så småningom en bit efter 2020 att släckas ned - inget spikat - det kan bli 2022.

4G nallarna kommer även ge bättre räckvidd då operatörerna kommer använda 700MHz bandet i glesbyggd för att maximera räckvidden , blir lite bättre än 900Mhz där glesbyggds GSM cellerna mestadels ligger
 
Som flera ovan.

Lämna färdplan hemma.

Mobil (=GPS) med offlinekarta om jag tappar orienteringen. Avstängd hela tiden så batteri inget problem.

PLB (Ocean Signal RescueME) som jag som tur aldrig behövt använda.
 
Finns ju små enkla söta knappmobiler med enorma passningstider men försök få tag i 4G varianter.GSM kommer så småningom en bit efter 2020 att släckas ned - inget spikat - det kan bli 2022.

4G nallarna kommer även ge bättre räckvidd då operatörerna kommer använda 700MHz bandet i glesbyggd för att maximera räckvidden , blir lite bättre än 900Mhz där glesbyggds GSM cellerna mestadels ligger

tack,
jodå jag är väl medveten om utveclingen inom området då det är mitt jobb;) Fn använder jag en SonyEricsson Cedar (J108i) som har mycket bra passningstid och väger 84g. Ingen anledning att köpa något nytt när det jag har fungerar fint.
 
sMux låter som MUX , 700mhz bandet är stulet från dom jobbar med MUXAR

Fast det kanske dröjer innan GSM släcks ned , vissa operatörer säger 2025 då det finns massa terminaler beroende av GSM så det har skjutits upp men man vet ju inte.
 
Att ha med en mobil utan täckning och bara GPS hjälper mig ju inte om jag i en nödsituation skulle behöva kontakta någon. Eller meddela att jag ändrar min resplan.

Satellit kommunikation i enkel form som i inReach tycker jag verkar vara det bästa alternativet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
tango Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag? Utrustning allmänt 25
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
cake Ny mobil för utsidan-folk? Utrustning allmänt 3
sofiah N8 eller en annan mobil? Utrustning allmänt 13
desireman Hur skydda Android mobil mot regn? Utrustning allmänt 3
Arctic Fox Bra mobil för fjällturen! Utrustning allmänt 19
EvaR Mobil med bra mottagning? Utrustning allmänt 24
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
kristofer_wallmark Mobil med inbyggd kompass? Utrustning allmänt 13
andepande tålig mobil?? Utrustning allmänt 17
TreAnkare vattentät mobil - nåt att ha? Utrustning allmänt 21
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
Stadsmulle Fleecetröja grid polartec lättvikt mellanlager - alternativ t Patagonia R1 Hoody? Utrustning allmänt 2
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
petersson Alternativ till vandringsstav som tältstång Utrustning allmänt 12
Dan B Alternativ till morakniven. Utrustning allmänt 2
Micro553 Alternativ till Makke och Antjah pants Utrustning allmänt 1
odiah Alternativ till skaljacka: Fristads Kansas GXB-487 Utrustning allmänt 0
johan.l REI Flash 18 Pack alternativ Utrustning allmänt 11
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
Åström sixmoon designs lunar duo alternativ? Utrustning allmänt 10
Daddy longlegs Alternativ till garmins friluftskarta Utrustning allmänt 2
avslutat080903 Alternativ till satellittelefon Utrustning allmänt 18
Gustav_Brogren_yahoo.com ALternativ till Haglöfs LIM Dunväst? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...