Pedaler/Skor

Funderar på skor och pedaler inför sommaren bikepacking. Har aldrig kört med vare sig speciella pedaler eller cykelskor utan endast vanliga sneakers eller dylikt.

Men jag börjar fatta att man kan få större effekt med fastlåsta fötter, men det jag funderar på är om såna gammeldags "tåclips" funkar på snarlika sätt som såna clickpedaler och dess skor? Gillar inte ideén att behöva köpa speciella dyra cykelskor, med tåclips borde man väl kunna köra med de man redan har? eller?
 
Jag är ingen expert, men med tåclips så kan det ändå vara bra att kolla så skorna funkar, annars måste man spänna clipsen så hårt.

Jag hade ett par skor som halkade ur hur hårt jag än drog åt, formen på skorna och mönstret på sulan gjorde att de inte satt fast bra. Jag fick ont i tårna av att spänna så hårt.

Det löste jag dock genom att skära ett par spår i sulan så de greppade bättre i pedalerna.

Men det beror ju lite på vad man har för mål med sin färd, är cyklandet medlet eller målet? När jag har varit ute så har cyklandet varit medlet, inte målet. Vi har stannat ofta, och då är det betydligt smidigare med vanliga skor.

Tänker man köra etapper på 2-3 timmar utan att stanna är det en annan femma.
 
Utom när man kliver av cykeln för att promenera omkring.

Så frågan är som sagt var vad man prioriterar: Cyklingen eller aktiviteterna då man inte cyklar?

Pedaler med clips fungerar bäst med cykelskor. Frågan är om ts behöver clips och remmar. Inom MTB föredrar vissa stora plattformspedaler med piggar som fungerar bra med mjuksulade skor.

Youtubekanalerna GCN och GMBN har testat typ SPD och plattformspedaler i labb och på väg. Resultatet var att under konstant belastning tillför inte SPD nämnvärt mycket, men vid acceleration och när extra kraft behövdes var de bättre.

https://youtu.be/CNedIJBZpgM
https://youtu.be/LFgHaMHeKyM
https://youtu.be/AkMCYYNTWUY
 
Numera finns också straps (eller vad det nu kallas). I princip samma funktion som clips men mycket enklare och bekvämare att använda. Funkar jättebra för mig, även om mitt huvudsakliga skäl till att använda dem är lite annorlunda (liggis).

Exempel:
https://holdfastordie.com/
 
ja, det är ju både cyklandet och lägerlivet jag är ute efter. Vill inte ha med extraskor för utflykter utan cykeln.

Strapsen såg ju lite intressanta ut, men det måste ju var enkelt att ta ur foten också om man måste sätta ner den på marken snabbt för stöd.
 
De där äldre herrarna som kör racer och äter gott brukar bruka clips och franska cykelskor med klack, då orkar man även med ett museumsvarv utan att fötterna tar slut.

go tur
 
Det beror på vad man skall göra - och på tycke och smak :).

Om man trivs att cykla i sina vanliga skor så går det bra. Men att dra fast med remmar är inte riktigt lika funkis. Om skorna inte tål det så slits dom mer om dom borde. Dessutom, om man cyklar i skogen vill man inte sitta fast med remmar som kräver att man sträcker ner handen och lossar dom. Jag vet för jag har cyklat i skogen på det sättet och tröttnat! Om man inte cyklar i skogen utan på väg eller grusväg kan nog straps fungera.

SPD skor finns i massor av varianter och det finns en hel del som går alldeles utmärkt att gå i. tex https://www.rosebikes.se/produkter/klaeder/cykelskor/trekking-skor/ har en massa mjukare skor som är tänkta fungera just till cykelsemestern och bikepacking. En cykelsko för tävling har kmt hårdare sula och är mer obekväm att gå i.

Vad gäller pedaler så fungerar SPD bra men det finns också ett system Shimano Clic'r som är ännu enklare än SPD för touring/stadsbruk.

Förutom cykla-till-jobb cykeln har jag alltid SPD på mina cyklar. Jag gillar att inte ramla av men jag kommer alltid loss. Cykelskor är rätt så långlivade eftersom dom inte slits på samma sätt som andra skor. En bättre investering än man tror.

Men man får inte magiskt mer kraft när man cyklar bara för att man sitter fast. Fast jag gillar känslan av att sprätta upp för en backe och veta att jag inte halkar av pedalerna.



/Andreas

(Shimano SPD-SL är ett helt annat system avsett för landsvägscykling och är inte roligt att gå omkring med.)
 
ja, det är ju både cyklandet och lägerlivet jag är ute efter. Vill inte ha med extraskor för utflykter utan cykeln.

Strapsen såg ju lite intressanta ut, men det måste ju var enkelt att ta ur foten också om man måste sätta ner den på marken snabbt för stöd.

Det är det om du inte drar åt dem stenhårt. Blir lite som såna där sandaler som bara har en rem över framfoten.
 
Finns cykelskor som funkar med mina fötter och andra som passar betydligt sämre.

Prova många modeller är mitt råd. Bland skor inom MTB SPD finns det mkt att välja på.

Cykelskor är kompromisser. Gångvänlighet och effektivitet för cykling är inte helt lätt att kombinera.

Thure
 
Dessutom, om man cyklar i skogen vill man inte sitta fast med remmar som kräver att man sträcker ner handen och lossar dom. Jag vet för jag har cyklat i skogen på det sättet och tröttnat! Om man inte cyklar i skogen utan på väg eller grusväg kan nog straps fungera.

Jag har aldrig haft problem med att vrida ut fötterna från mina gamla clips utan att behöva sträcka mig ner och lossa remmarna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...