Bergsbestigning Alperna sommar 2011

Jag sprang rundor på 3 mil i delvis kuperad terräng innan Mont Blanc, och var inte alls förberedd på berget rent fysiskt. De killarna jag hade med mig som körde styrketräning klarade sig helt klart bättre. Backträning framför löpträning med andra ord.

Oj. Menar du att du sprang 3-milsrundor och ändå tyckte att berget var riktigt jobbigt? Ungefär hur jobbigt på en skala mellan 1 och 10? Och hur tung packning hade du då?
 
Hej hej,

Det blir någon sorts veckoprogram som många guidefirmor har. Räknar nog med att bränna uppåt 20 papp innan jag är hemma igen, men smakar det så kostar det:) Har bland annat kollat på denna: http://www.jagged-globe.co.uk/course/itinerary/alps+zermatt+climber.html

Jag har inte spikat något datum ännu, men det blir säkert någon gång i mitten till slutet av sommaren. Det är ju ganska långt kvar innan man behöver boka någonting och så får man ju fokusera på skidsäsongen först:)

Det billigaste veckoprogrammet med Mont Blanc som mål som jag hittat hade ett pris på drygt 1000 euro, och då ingick allt utom resan dit. Helt ok pris, men blir ju så klart billigare att göra det själv...

Men du sikar alltså mer på Zermatt? Den ser ju inte helt fel ut den heller...
 
Mt Blanc som första berg över 2100 m? Visst går det, men det är en rejäl utmaning. Jag hade rejält jobbigt sista biten upp trots nästan en vecka en bra bit över 3000 m och två toppar på runt 4150m.

Träna med stegjärn och utrustning i vinter. Det är en viss teknik. Traska slalombacke (i kanten) med ryggsäck. Träna på att få allt utrustning att fungera i vintermiljö.
Runt Chamonix finns massor att göra för att acklimatisera sig uppåt. Den bör man inte fuska med. Du får nog räkna med att ta linbana/tåg upp en bit trots priset. Annars blir det en lång väg.

Om ni väljer vägen från Agille du Midi kan ni campa nere på platån 3500. Direkt upp dit från havsnivå är nog lite väl tufft. Tacul (ca 4200) är en bra uppvärmning och då har ni rekat en tredjedel av vägen till Mt Blanc. Då känner du också hur höjden känns. Mt Blanc är ytterliggare 600 m upp.

Lycka till!

AV

Jag gillar utmaningar.

Stegjärn har jag viss vana av, men kan väl för all del traska upp för snötäckt Taberg (343m) när jag är hemma i jul, för att få in vanan med mina egna.

Jo, kommer kanske få bli tåg eller linbana, för nu lutar det åt att bo i refug under själva toppbestigningen. Vilken skulle du/ni för övrigt i så fall rekommendera? Gaute eller Rousse (eller vad de nu heter)? Vilken sträcka behöver man mest tid på? Den fram till hytten eller den från hytten till toppen? (Om man utgår från att man börjar vid tågets slutstation.)

Sedan kanske vi kommer tälta under acklimatiseringsturerna. Finns det nåt tältbart ställe på väg upp mot Tacul som du rekommenderar?

Tack ivf för tips och lyckönskning!
 
Sedan kanske vi kommer tälta under acklimatiseringsturerna. Finns det nåt tältbart ställe på väg upp mot Tacul som du rekommenderar?

Tack ivf för tips och lyckönskning!


Man kan tälta nedanför Refuge Cosmique. Det brukar bli som ett tältläger där nere. Annars är Cosmique-hyttan jäkligt fin att bo i.

Vill ändå bara höja ett varningens finger för Tacul . Den är visserligen är en utmärkt acklimatiseringstopp då den ligger bra till och får anses rätt okomplicerad MEN normalvägen är ordentligt exponerad för laviner/seracer. Någon vecka efter att jag varit på Tacul 2008 så dog 8 människor i en lavin och detta är inte enda gången liknande incidenter inträffar där. Själv var jag helt grön och oinsatt i detta när jag besteg toppen och hade inte kunskap att bedöma eventuella faror. Hade någon talat om för mig innan så hade jag i alla fall kunnat överväga själv ifall jag ville utsätta mig för detta eller inte. Nu vet du iaf hur det ligger till!

Avslutningsvis kan jag bara inte låta bli att rekommendera Gran Paradiso 4061 möh i Italien, ett par timmars bilfärd från Chamonix. Gå via Chabod-hyttan som är jättemysig (italian style :) ) Trekkingen upp till hyttan från parkeringen är också väl värd besöket bara den. Läs på ordentligt innan eller ta en guide. Leden upp är skapligt fri från objektiva faror men det finns några rejäla glaciärsprickor att passera! Har man som mål att göra Mt Blanc så är detta dessutom en utmärkt acklimatisering.

//B
 
Man kan tälta nedanför Refuge Cosmique. Det brukar bli som ett tältläger där nere. Annars är Cosmique-hyttan jäkligt fin att bo i.

Vill ändå bara höja ett varningens finger för Tacul . Den är visserligen är en utmärkt acklimatiseringstopp då den ligger bra till och får anses rätt okomplicerad MEN normalvägen är ordentligt exponerad för laviner/seracer. Någon vecka efter att jag varit på Tacul 2008 så dog 8 människor i en lavin och detta är inte enda gången liknande incidenter inträffar där. Själv var jag helt grön och oinsatt i detta när jag besteg toppen och hade inte kunskap att bedöma eventuella faror. Hade någon talat om för mig innan så hade jag i alla fall kunnat överväga själv ifall jag ville utsätta mig för detta eller inte. Nu vet du iaf hur det ligger till!

Avslutningsvis kan jag bara inte låta bli att rekommendera Gran Paradiso 4061 möh i Italien, ett par timmars bilfärd från Chamonix. Gå via Chabod-hyttan som är jättemysig (italian style :) ) Trekkingen upp till hyttan från parkeringen är också väl värd besöket bara den. Läs på ordentligt innan eller ta en guide. Leden upp är skapligt fri från objektiva faror men det finns några rejäla glaciärsprickor att passera! Har man som mål att göra Mt Blanc så är detta dessutom en utmärkt acklimatisering.

//B

Hej!
Tack för tipsen och varningen! Laviner har jag verkligen ingen erfarenhet av, vare sig i teorin eller praktiken, så låter nog Tacul vara...

Gran Paradiso kanske det däremot får bli, nu när flera rekommenderat den. Skulle dessutom vara ganska nöjd med den toppen, om man skulle tvingas avbryta Mont Blanc. Chabodhyttan, är den på "normalleden"? Och behöver man acklimatisera sig några dagar innan eller kan man gå direkt på denna hytt och sedan dagen efter på toppen? Finns det några bra tältplatser i detta område?

/Sara
 
Det billigaste veckoprogrammet med Mont Blanc som mål som jag hittat hade ett pris på drygt 1000 euro, och då ingick allt utom resan dit. Helt ok pris, men blir ju så klart billigare att göra det själv...

Men du sikar alltså mer på Zermatt? Den ser ju inte helt fel ut den heller...

Jag har väl egentligen inga krav på vart jag ska, det handlar mest om att jag vill köra lite mera teknisk alpinism med guide och gärna åka någonstans jag inte varit förut. Fast ska ni göra någon lite enklare oguidad tur som uppvärmning så hänger jag gärna på.
 
Vi sov i tält nedanför Cosmiq-hyttan, på platån. Gick alldeles utmärkt. Normalvägen upp på Tacul ÄR vägen mot Mt Blanc från Agille du Midi. Så om du inte vill ta den vägen bör du nog överväga Goutier. Visst är det en rejäl backe upp med en del sprickor. Över en spricka fanns en stege, annars var stigen lätt att följa. Olika för varje år. Å andra sidan var det ett stort stenras på Goutier-leden i år.
Fördelen med A d M leden är att man kommer upp på höjd med linbanan. Vägen upp till Mt Blanc är dock lite längre, lite mer upp och ner, så man gör fler höjdmeter den dagen. Tar man Tacul och Maudit på vägen är det runt 2000 höjdmeter på en dag. Andra vägen har längre anmarsch, men kortare väg på toppdagen. Har själv inte gått den.

Lycka till och god tur.
 
karta?

Åh, det är så svårt att föreställa sig hur det där berget är! Finns det någon som har en länk till en bra karta där man ser leder, hytter, tågspår, linbara och höjdmeter? Får så klart införskaffa mig en riktig karta tills man ska iväg, men skulle gärna bilda mig en liten uppfattning nu i förväg. Och maps.google ger inte så mycket när man zoomar in Mont Blanc...
 
Montblanc 360° & tips

Åh, det är så svårt att föreställa sig hur det där berget är! Finns det någon som har en länk till en bra karta där man ser leder, hytter, tågspår, linbara och höjdmeter? Får så klart införskaffa mig en riktig karta tills man ska iväg, men skulle gärna bilda mig en liten uppfattning nu i förväg. Och maps.google ger inte så mycket när man zoomar in Mont Blanc...

Borde ge hyffsad uppfattning av berget:

Montblanc via Miage-Bionnassay:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=744
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=748

Montblanc nordsida via Dôme du Goûter:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=682

Montblanc via Tacul-Maudit:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=406

Montblanc via Brenva pelaren:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=1050

Montblanc via Tacul-Maudit-West face:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=1386

Du ska alltså köra en hel vecka med guide? Vad kan det gå på?

Vi har inte tänkt ha guide, nej. Vet att det rekommenderas, men tjejen jag planerar med nu är mer erfaren än jag och sedan är det ju så klart en kostnadsfråga.

Vi har pratat lite om just Gran Paradiso, men har ändå fastnat för Mont Blanc, så får väl bli att ge sig ut i löpspåret... =(

När har du tänkt åka?

På dina inlägg verkar det som att du gillar berg och bergsklättring väldigt mkt! Om du är nere två veckor och inte har budget för en guide 1-2veckor så är mitt tips att boka en guide 2dagar i början av vistelsen som en bra förberedelse för tex Montblanc. Då kan du suga ut info om rådande förhållanden mm för din fortsatta vistelse. Kan vara bra om du och din kompis inte har 100% koll? Samt att du/ni lär er mkt som ni har nytta av för framtida projekt?

mvh tobias
 
Oj. Menar du att du sprang 3-milsrundor och ändå tyckte att berget var riktigt jobbigt? Ungefär hur jobbigt på en skala mellan 1 och 10? Och hur tung packning hade du då?

9 på en jobbighetsskala, delvis eskalerad av den höga höjden som jag misstänker gav mig höjdsjuka.

Vi körde skandinavisk stil så hade tält, kök och mat etc med oss upp. Detta tillsammans med klätterutrustningen samt oerfarenhet gjorde att ryggsäcken ökade i vikt till strax över 20 kilo.
 
9 på en jobbighetsskala, delvis eskalerad av den höga höjden som jag misstänker gav mig höjdsjuka.

Vi körde skandinavisk stil så hade tält, kök och mat etc med oss upp. Detta tillsammans med klätterutrustningen samt oerfarenhet gjorde att ryggsäcken ökade i vikt till strax över 20 kilo.

Klart man kör skandinavisk (eg svensk. Norrbaggarna bangar ju inte för hytteturer), men ni hade väl inte med er hela packningen på toppdagen? Då är det ju grymt gjort.

Håller med om 9an på skalan. Sällan har en pizza och öl smakat så bra som nere i byn igen.
 
Borde ge hyffsad uppfattning av berget:

Montblanc via Miage-Bionnassay:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=744
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=748

Montblanc nordsida via Dôme du Goûter:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=682

Montblanc via Tacul-Maudit:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=406

Montblanc via Brenva pelaren:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=1050

Montblanc via Tacul-Maudit-West face:
http://www.tobiasgranath.com/files.asp?catID=1386



På dina inlägg verkar det som att du gillar berg och bergsklättring väldigt mkt! Om du är nere två veckor och inte har budget för en guide 1-2veckor så är mitt tips att boka en guide 2dagar i början av vistelsen som en bra förberedelse för tex Montblanc. Då kan du suga ut info om rådande förhållanden mm för din fortsatta vistelse. Kan vara bra om du och din kompis inte har 100% koll? Samt att du/ni lär er mkt som ni har nytta av för framtida projekt?

mvh tobias

Åh, blir alldeles lycklig av att titta på dina bilder! Men måste erkänna att jag på ett sätt blir ännu mer förvirrad. Hur många vägar finns det egentligen upp till den där toppen..?

Om jag förstått det rätt är Dome de gouter" den vanligaste? (Och lättaste?) Den som går via Goeterhyttan och där man passar den lite farliga stenrasrännan Colur-ngt?

Sedan klargör dina röda trådar en del när det gäller övriga leder.

Miage Bionassi-vägen är alltså till stor del en kamvandring? Blev ivf mycket inspirerad till den. Såg härligare ut än några andra bilder jag sett från Mont Blanc. (Men kanske säger mer om fotografen än om vägarna...) Om man bara hux flux kunde få en rejäl dos ledklättringsvana (som jag tyckte att det kändes som krävdes)...

Så är Tacul den med risk för lavin. Och det kan jag nästan se där på en av dina bilder. Riktigt fin bild med soluppgången för övrigt.

Brenvapelaren - knappast något för mig med den isklättringstraversen...

Tacul Maudit väst - rakt upp typ verkar det som. Kanske inte den lättaste vägen? Ser smått galet ut att åka skidor ner.

Eller vilken väg skulle du rekommendera, du som testat de alla?

Ang råd om att ha guide ett par dagar. Är det inte i så fall lika bra att ha med denna upp på toppen? Betalar man inte per dag? Annars känns det som om det kommer bli i stort sett samma som de övningar vi hade under kursen jag gick i somras (stegjärnsteknik, sprickräddning och sånt). Kan väl visserligen vara i behov av repetition, men är väl ännu säkrare att ha mer personen upp?

/Sara, som ja, gillar berg väldigt mycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.