Obehandlad etaproof/ventile eller liknande

Hej, jag letar efter material att sy en ny anorak i.
Vill ha ett obehandlat naturmaterial. Jag trodde eta-proof var obehandlade men så är visst inte fallet. De vanliga innehåller PFC och deras eco-variant är paraffin-vaxad.
Vet inte hur illa paraffin är, men har hört att det tyget andas dåligt så hade helst vaxat själv så jag kan bestämma hur mycket.

Har funderat på någon tjockare variant av cambric, men vet inte så mycket där om hållbarheten och tätheten.
 
Mailade ventile i UK och Stotz i Schweiz som tillverkar EtaProof.

Fick svar från samma person från båda.
DWR = Durable Water Repellant

Från Ventile:
Thank you for your enquiry. Usually, all fabrics are being finished with DWR. For one customer, we produced without.
We have at the moment L24 black and navy each 200m without DWR available.

I have also L28 in white without DWR in stock.

Best regards, Daniel

Från Stotz
Hi Jonas,

I just replied you from the Ventile account.
We own both brands now, the product is the same.

Best regards, Daniel

Jag mailar naturakademin och ber dem korrigera sin hemsida.
 
Fick väldigt otrevligt bemötande från naturakademin. De verkade inte vilja ta till sig informationen. Och kom med personliga påhopp.
Blir fundersam på om de verkligen vill vara ett miljövänligt alternativ.

Har dock pratat mer med Ventile/Stotz. Hemsidan kommer så småningom uppdateras och bli tydligare. Deras eko-material är som nämnts PFC-fritt.
PFCn som används i de andra materialen är C6. Som ni kan läsa mer om här:
https://www.linkedin.com/pulse/c6-c8-see-evil-gary-s-selwyn-phd
 
För att hålla hög vävhastighet behandlar man garnmaterialet så att det inte lämnar av sig för mycket schoddy, under vävprocessen.

Vax, parrafin och silicon är inte ovanligt.

go tur
 
Vad är målet

Hej, jag letar efter material att sy en ny anorak i.
Vill ha ett obehandlat naturmaterial. Jag trodde eta-proof var obehandlade men så är visst inte fallet. De vanliga innehåller PFC och deras eco-variant är paraffin-vaxad.
Vet inte hur illa paraffin är, men har hört att det tyget andas dåligt så hade helst vaxat själv så jag kan bestämma hur mycket.

Har funderat på någon tjockare variant av cambric, men vet inte så mycket där om hållbarheten och tätheten.

Sydde en anorak som ung och visst den blev ok men det gick givetvis se att den var hemma snickrad. Nu mer köper jag från hilltrek i Skottland. Men jag vet inte så mycket om hur deras tyg är behandlat. Den danska firman har nog kraftigare tyg än hilltrek vad jag kan läsa mig till. Den enkla blusen kan jag rekommendera. Perfekt att cykla i. Köpte även poncho som är rätt tung men mysig. Inget för den som är modemedveten.
 
Det blir min 5e anorak jag syr så den ska väl bli helt okej tror jag! Att den ser hemmagjord ut tycker jag inte är något problem. Det är ju snarare bra att uppmuntra andra till att sy sin egen utrustning.
Mer tillit till sig själv och mindre utnyttjande av asiatiska barn.
Sen är det ju också en fördel att man kommer undan lite billigare och får den precis så som man vill.
 
Pris

Det blir min 5e anorak jag syr så den ska väl bli helt okej tror jag! Att den ser hemmagjord ut tycker jag inte är något problem. Det är ju snarare bra att uppmuntra andra till att sy sin egen utrustning.
Mer tillit till sig själv och mindre utnyttjande av asiatiska barn.
Sen är det ju också en fördel att man kommer undan lite billigare och får den precis så som man vill.

Blir det billigare då?
Att kunna skryta och njuta av sina små speciallösningar är ett bra argument för att sy själv.
 
Ärligt talat har jag inte jämfört några priser. Räknar med att 3 meter tyg med 1 meters bredd ska räcka. Verkar ligga runt 300kr/metern + frakt om jag beställer direkt från Stotz. 900 kr för tyget plus frakt alltså. Och lite tråd och nålar på det.
Inte helt billigt alltså trots att jag syr själv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...