Napp och Nytt 2020

En ny feature på rullar som jag aldrig sett tidigare "Hållare för drop shot-sänke".
Tydligen Revo IKE haspel som har den lilla detaljen.

Tycker det var lite lustigt.:)
 
För lat för att söka... men finns det någon sida med gamla årgångar av Napp och Nytt inskannat eller liknande? Jag hade några år då katalogen var varje sommars läsning i eviga repetitioner, skulle vara kul att kika igen i utgåvorna från sent 70- och tidigt 80-tal!
 
Nej jag vet inte om dessa årgångar finns på nätet. Det var för övrigt dessa jag läste, då väsentligen tunnare. Jag har inte läst dessa kataloger på många år, men kul att se att huggtabellerna håller i sig. Kanske jag svär i kyrkan nu, men finns det någon vetenskaplig förklaring till tabellerna?
 
För lat för att söka... men finns det någon sida med gamla årgångar av Napp och Nytt inskannat eller liknande? Jag hade några år då katalogen var varje sommars läsning i eviga repetitioner, skulle vara kul att kika igen i utgåvorna från sent 70- och tidigt 80-tal!


Hej Monica,

Jag har en bekant på andra sidan jordklotet som sitter på en gedigen samling prylar och kataloger från ABU.
Du kan ju skriva till honom och se om han kan skriva till honom och be honom skanna av en gammal katalog.
http://www.realsreels.com/accessories/ABUcatalogs.html
wayne@realsreels.com

Jag vet inte heller om några gamla napp och nytt som är skannade och ligger ute på internet.

Lycka till! :)

Stefan
 
Nej jag vet inte om dessa årgångar finns på nätet. Det var för övrigt dessa jag läste, då väsentligen tunnare. Jag har inte läst dessa kataloger på många år, men kul att se att huggtabellerna håller i sig. Kanske jag svär i kyrkan nu, men finns det någon vetenskaplig förklaring till tabellerna?

Tunnare men mer innehållsrika. På tiden innan internet och då det inte fanns mycket till sportfiskemagasin gjorde ABU en stor folkbildningsinsats på sportfiskets område. Just dessa aertiklar vore värdefullt om de lades ut på nätet men det är väl inte komersiellt intressant eller så sätter upphovsrättsnazisterna krokben.

Visst, ytterst handlade det förstås även då om att kränga utrustning, men kapitalismen hade på den tiden åtminstone ett mänskligt ansikte. Mer folkhem, typ. Girigheten var inte lika stor och man gjorde fortfarande grejor som var tänkta att hålla under ägarens livstid.
 
Jag har sett en del gamla napp och nytt på tradera från 70,80,90-tal osv.
Det ligger flera ute just nu, så dom går att få tag på!

Det var några veckor sedan då det låg en enorm samling ute, det var hundratals fisketidningar.
Det var nog från ett dödsbo med någon som samlat i många år.
Det var inget högt bud på allt, om det ens var ett enda bud, avhämtning krävdes eftersom att allt vägde typ 100kg.
Jag hoppas att någon räddade samlingen så att den inte hamnade i pappersåtervinningen.

Det finns bra sidor att sprida piratmaterial på så att det aldrig försvinner från internet.
Gamla tidningar gör ingen skada om dom får fildelas tycker jag.

Jag har testat att scanna in tidningar förr, det är en del bök att sitta och vända blad och lägga allt rakt så jag förstår om folk inte orkar hålla på.

Finns det några som är intresserade så kanske vi kan samla lite krafter och motivera varandra att scanna in det vi har och dela med oss till varandra? Jag har några gamla fiskeböcker iaf.
 
Kan lika gärna länka till annonsen på tradera.
https://www.tradera.com/item/250208/391712180/napp-och-nytt-79-81-82-83-
Nummer från år 79,81,82,83 :)

Nej jag vet inte om dessa årgångar finns på nätet. Det var för övrigt dessa jag läste, då väsentligen tunnare. Jag har inte läst dessa kataloger på många år, men kul att se att huggtabellerna håller i sig. Kanske jag svär i kyrkan nu, men finns det någon vetenskaplig förklaring till tabellerna?
Har hört att det är baserat på en tidigare fångstrapporter samt månfaser och säkert massa annat, men förmodligen mest månfaser.

Jag har fått fisk på dåliga dagar och väder spelar nog mer roll.
Men jag tycker nog att det verkar vara lite bättre på dom bra dagarna, men det kan lika gärna vara tur eller inbillning.
 
Jag har alla från 1958 till 2019 så 2020 blir till att skaffa även om magin runt de äldre har försvunnit för länge sedan ;)

Min första Napp & Nytt (1958) fick jag samtidigt som jag fick min första kvalitetsrulle, en ABU-Matic 60 som kostade 98 kronor hos järnhandeln i Torup-Halland. Har rullen kvar och den fungerar perfekt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...