Tåg

Hej!

Notera att SJ nu har släppt tågbiljetterna för sommarmånaderna! Jag köpte biljetter igår. Visst är det så att de blir dyrare efter hand? I så fall kan det vara klokt att köpa så snart som möjligt.

Jag fegade lite: Med tanke på ovissheten kring Coronaviruset köpte jag återbetalningsbara biljetter.

Med vänlig hälsning, Martin Karlberg
 
Om SJ gör som flygbolagen så är det efterfrågan som styr och inte tid före avresa. Priserna kan variera både upp coh ner för flygresor. Det finns de som försökt räkna ut optimal tid före för att finna bästa pris men jag tror det är så många lättrörliga parametrrar att det inte går enkelt att räkna fram.

Pris uppstår då köpare tycker priset är tillräckligt lågt och säljare tycker det är tillräckligt högt och dessa två värden sammanfaller..

/Patrik
 
När jag kollade tågbiljettspriser var de mycket billigare än brukligt. Förmodligen pga. det kraftigt minskade resandet.
 
Om SJ gör som flygbolagen så är det efterfrågan som styr och inte tid före avresa. Priserna kan variera både upp coh ner för flygresor. Det finns de som försökt räkna ut optimal tid före för att finna bästa pris men jag tror det är så många lättrörliga parametrrar att det inte går enkelt att räkna fram.

Pris uppstår då köpare tycker priset är tillräckligt lågt och säljare tycker det är tillräckligt högt och dessa två värden sammanfaller..

/Patrik

Inte bara tillgång och efterfrågan, de flesta av dessa portaler känner även av IP adressen som söker samt även hur många sökningar som är på detta resmål aktuellt datum och vid upprepade sökningar kan priserna "gå upp" för att stressa konsumenten till köp.
 
Priset gick upp

Inte bara tillgång och efterfrågan, de flesta av dessa portaler känner även av IP adressen som söker samt även hur många sökningar som är på detta resmål aktuellt datum och vid upprepade sökningar kan priserna "gå upp" för att stressa konsumenten till köp.

När jag skulle köpa mina biljetter krånglade SJs hemsida. Jag var tvungen att fylla i önskad dag och destination tre gånger innan det funkade. Sista gången (då jag köpte) hade priset gått upp... Det kanske var jag själv som trissade upp priset...

/Martin
 
Det ser ut att gå att åka tåg i sommar. SJ har tolkat FHMs rekommendationer så att det bara kommer att säljas fönsterplatser. Detta gäller för närvarande fram till 31 maj. Vad som gäller efter det (jag planerar resor juli-aug) är inte bestämt än. Om nattågen sägs heller ingenting och jag vände mig till chatten i SJs kundtjänst. Där lät det som följer:

• Kan du svara på om förutsättningarna för nattåg i sommar: Jag tänker boka egen kupé för säkerhets skull. Men är det så att jag ändå skulle få egen kupe eftersom jag bokade plats så tidigt?

• SJ: Tyvärr inte, vi har försökt att spärra platser ombord på nattåget så gott det går men inget jag kan lova. För att vara på den säkra sidan så är det bästa alternativet en egen kupé

• Ok . Så i värsta fall kommer jag inte med tåget som jag bokat pga restriktioner om att bara en får plats i en kupe för 3?

• SJ: Nejdå, om du har en giltig biljett för tåget så är du mer än välkommen ombord, men om du bokar plats i sovvagnskupé så kommer du dela kupé med två andra resenärer. Bokar du en egen kupé så kommer du garanterad vara ensam om du inte vill bjuda in någon

• Du: Lite undrande ändå - ni spärrar ju varannan sittplats, men det sker alltså inte motsvarande i sov- eller liggvagnar?

• SJ: Precis, jag vet inte varför det beslutet tagits men vi påbörjade att spärra platser men avslutade det fort. Har inte fått information varför det blev så tyvärr

• Jag väljer nu att boka om till egen kupe då jag "ser spöken" - misstänker att ni kan komma att ändra policy senare och då riskerar jag att bli lämnad utan plats. Tack för besked.

Den sista kommentaren från SJ är riktigt intressant/misstänkt. Som sagt, jag anar att det inte blir tal om några fullsatta nattåg i sommar och har därför valt det dyraste alternativet. Kanske kan jag dela och glädja någon biljettlös vandrare senare när bilden klarnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
JohnnyL Tåg Abisko-Narvik Fjällvandring 2
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OscarS Tåg biljett, Stockholm-Sarek Fjällvandring 0
Vindskydd Tåg från Bolna (Norge) Fjällvandring 2
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
haiwa Kaisepakte med tåg? Fjällvandring 2
Namn Tåg/Flyg till Kiruna Fjällvandring 18
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
skuggarvet Tåg Fjällvandring 42
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
S Johansson Tåg till nordnorge Fjällvandring 2
skuggarvet Hund och tåg. Fjällvandring 6
millimeter Fler tåg till Jämtlandsfjällen Fjällvandring 0
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...