Hur gick det sist fisketur?

En tråd om förra fisketuren , hur gick det ? , stora följaren eller en huggsexa? Vad fiskade jag med och hur var vädret?


Vi var ute igår efter jobb och drog 24 gäddor sammanlagt. Så synd att skymningen kom så snabbt. Inget större , längsta gäddan mätte blygsamma 77 cm. Det var en solig kväll och det hade mojnat rejält så sjön låg nästan blank.
 
Senaste fisketuren gick bättre än väntat får man väl säga.
Trodde inte jag skulle få någon fisk men man kan ju ha fel.
Hade med mig spöt en förpackning jiggar och en förpackning skallar.
Förutsättningarna såg inte bra ut. Hög vatten i ån så väldigt strömt.

Snart in i första kastet högg det rejält. Han att känna att det var ovanligt stort innan något i kedjan brast. På med ny jigg. Träffar samma ställe igen. Lite guppande med spöt och snart såg jag något misstänkt i spötoppen så satte ett mothugg och något svarade i vattnet.

Efter ett tag fick jag se en gädda som var bra mycket större än jag skulle kunna landa genom att lyfta i linan. Så då började ju krånglet med att baxa den till andra sidan ån. Fick räcka spöt runt lyktstolpar och klättra över ett räcke för att komma till en lägre kant där jag kunde landa den med en nacksving.
 
Trotsade kylan och stack ut ett par timmar på eftermiddagen.
Inte stor aktivitet efter en ganska stor köldknäpp.
 

Bilagor

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    139 KB · Visningar: 1,004
Nordanvind två dagar i rad. Kallt med andra ord. Idag så provkörde jag Westins Bullteez med owner beast #10. Fiskade långsamt. Måste säga att Bullteez i jämförelse med pigshad jr känns lättare att kroka då skåran är mycket längre ner mot paddeln. Ska testa #12 på bullteezen för ju längre ner mot paddeln jag kommer med kroken så ökar min krokningsprocent. Vi får se hur Tournament-Shaden ser ut när den väl släpps. Mycket bra krokningsprocent idag och ändå tyckte jag fiskarna var ganska försiktiga i huggen. Stack ut innan lunch och kom hem runt fyratiden och då hade jag 16 gäddor fångade. Ingen över tre kilo. Inte riktigt dags än för ytgående beten och väntar på att mörten ska inta vassen ungefär samma tid som grodorna kan ses ute i den våta skogsmarken.
Det kommer bli mycket gräs i sjön i år då fjolårsgräset inte fryst ihjäl.

Då och då fick jag hitta lä och värma upp mig med lite svart kaffe.

Igår fick jag 9 gäddor men då körde jag på andra lokaler för att testa en del nytt ur mina nyinköpta beten. Trivs med mitt lätta och nätta gäddspö men hade önskat att det var lite längre. Det är däremot väldigt bra anpassat till flytringsfiske.

Skitfiske
 
Måste säga att Bullteez i jämförelse med pigshad jr känns lättare att kroka då skåran är mycket längre ner mot paddeln
Det där med färdiga skåror i mjukbetena är diskutabelt. Sitter de inte där man vill ha dem så gör de mer skada än nytta. Själv föredrar jag beten utan sådana skåror och har alltid en vass kniv på mig.
 
Jag tror de flesta tillverkare har en ganska bra uppfattning av var skårorna ska sitta. I alla fall de jiggar jag kör med.

Jag var ute i den kraftiga vinden igår (sydväst) . Blåsten tilltog i styrka ju närmare kvällen kom. Det blev ett snabbt fiskepass men fick ändå 10 gäddor varav en var runt 90 cm.
 
Det blev ingen fisk på senaste turen.
Men jag fick ett skeddrag på kroken.
Personen som fiskat med det måste hata att fånga fisk. För plastslangen som brukar sitta på kroken för att skydda var kvar.
 
Fångsten dom tre senaste passen.
Två första lyckades jag kroka med jag fiskade.
Den sista lilla reflexen såg jag ligga i vattnet och lyckades fiska upp.
 

Bilagor

  • F8FBC291-E692-4072-B54B-8CD3594C5747.jpeg
    F8FBC291-E692-4072-B54B-8CD3594C5747.jpeg
    86.3 KB · Visningar: 822

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...