Sätta upp topprep ute

Nybörjaruteklättringsfråga;

Vad är ett enkelt, säkert sätt att sätta ett topprep i ett ankare som man kommer åt ovanifrån? Alltså nånting bättre än att krypa över kanten när kompisen håller en i benen :)
 
Nybörjaruteklättringsfråga;

Vad är ett enkelt, säkert sätt att sätta ett topprep i ett ankare som man kommer åt ovanifrån? Alltså nånting bättre än att krypa över kanten när kompisen håller en i benen :)

Om du behöver fråga kanske du ska låta bli...

Men låt gå.

Du har en sele, ett rep och en kompis som kan hantera en broms. Det är alltså en smal sak att låta klätterkompisen säkra dig från en fast punkt längre bort från kanten.

Ett annat alternativ är förstås att rigga repet för firning runt ett träd eller annan fast punkt längre upp, backa ned till ankaret, knyta av medan du riggar topprepsankare, sätta fast dig med en slinga medan du drar ned repet från den övre punkten och sätter det i ditt nya ankare etc.
 
Gå en kurs

Jag rekommenderar att du går en kurs!

Vänd dig till din närmasta klätterklubb eller Svenska Klätterförbundet och säg att du vill gå "Grundkurs klippa". Här kan du få hjälp att komma i kontakt med duktiga instruktörer.

På grundkurs klippa kommer du bl.a få lära dig hur man bygger säkra topprepsankaren och hur du sköter din egen säkerhet vid riggning. Gå alltid normerade kurser!

Jag har sett många skräckexempel där nybörjare bygger livsfarliga ankaren för topprepsklättring eller där man kopplar in repet på ett felaktigt sätt i "fasta installationer". Det är lätt att göra fel och säkerhetsmarginalerna är mycket små. Chansa inte!

Om du inte hinner gå en kurs inom kort så rekommenderar jag starkt att du tar med dig en kompis ut - som har tillräckliga skills.

Lycka till!
 
Jag tänkte egentligen bara pröva saker som jag "kan" iom inomhusklättringen - dvs klättra från marken upp till ankare och fira ner. Men jag tänkte att om det finns möjlighet att topprepa direkt så kanske det är bättre att börja med, det är ju trots allt säkrare.

Tänkte gå utekurs också.
 
Var försiktig bara. Det kan verka enkelt att fixa ett topprepsankare på befintliga installationer, men likväl gör många fel. Vad som är livsfarligt fel är tyvärr inte alltid uppenbart för den som bara klättrat inne. Så gå en kurs som Emma föreslår. Och låt alltid någon dubbelkolla vad du gör, även långt efter att du är säker på det.
 
I början riggade jag alla mina topprepsankare med hjälp av slingor eller statiskt rep runt träd. Visserligen hade jag gått kurs men det var flera år innan jag faktist började klättra och det var inte mycket som fastnade egentligen, allt var nytt då jag inte klättrat tidigare...

Det där med att kräla över kanten var inte min grej så jag gjorde egna ankare och använde repskydd där slingorna eller det statiska repet gick över kanten. Första gången jag använde något annat än träd var på Vårdberget där det finns stora ögglor ovanför lederna, men principen var den samma, två punkter som gick att nå utan att kräla över kanten... Kunde jag inga rigga på det sättet åkte jag till någon annan klippa...

Jag var rätt nöjd med detta sätt att rigga och fortsatte så ett år eller så... Sen hamnade jag på en till kurs senare och lärde mig betydligt mer... T ex knutar... Alla knutar jag hade gjort tidigare var dubbelåttor, det var den enda knuten jag kunde :)
 
Testa på vårdberget, skulle jag säga.

Där finns garanterat någon annan som åtminstone kan slänga ett snabbt öga på vad du har för dig. Ett vänligt "Ursäkta, vill du dubbekolla mitt ankare innan jag klättrar på det?" skadar aldrig.

Men (och jag ber om ursäkt om jag påpekar något självklart) INGA uteklippor har färdiga topprepsankare. Du behöver alltid lite egen utrustning förutom repet. Fyra skruvkarbiner och tio meter statiskt rep eller tubband räcker nästan alltid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...