Stor skidhjälm?

Jag är ute efter en skidhjälm, men problemet är att jag har ett stort huvud. Det hjälmar jag har provat har varit för trånga trots att det har varit xxl storlek 62. Det trycker på både i panna och bakhuvudet. Är det någon annan som har haft samma problem? Det kanske finns modeller som extra stora.
 
Min skalle

är också skrymmande. Stadium hade förra vintern utförsäljning av en modell som var rejält stor 62 drygt enligt min bedömning. Röda hjälmen nedan den från Stadium.

Jag har ca 61-62 och trivs i en Boeri som jag köpte på Alpingaraget i Stockholm som är välsorterade på det mesta för utförsåkning (nedan) men den är förmodligen lite trång för dig.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_7212.jpg
    IMG_7212.jpg
    45.9 KB · Visningar: 2,805
  • IMG_8632.jpg
    IMG_8632.jpg
    38.1 KB · Visningar: 2,663
Har också samma problem inkl min son tom har nr större än mig. Vi har alltid haft svårt att hitta rymliga hjälmar även om vi hyrt utrustning. Jag har som thureb stl 61-62.
För mig gäller det också cykelhjälm för vinterbruk då man också behöver ha en mössa under och man vill ju ha lite mer än hjässan skyddad. Är åretruntcyklist så man får ju vara beredd på att skydda det "lilla" man har.
Eftersom stl på hjälmar varierar på ett märkligt sätt beroende på tillverkare så är det inte helle så lätt att handla på distans. Så jag hoppas att tipsen många på detta inlägg. Må väl, Omar
 
Jag har en ganska avlång skalle som gör att det ofta trycker på pannan och bakhuvudet när provar hjälmar eller att de är alldeles för stora på sidorna. Jag köpte för ett par år sedan en carrera airborne i XL (62 cm?) som passar min stora skalle perfekt.

Svårt att svara på om denna hjälm fortfarande finns dock, verkar inte finnas på carreras hemsida.
 
Cykelhjälm har varit

Lättare att hitta för mig. Jag har två Bellhjälmar som jag använt med en eller två innermössor.

Den senaste inköpta heter Triton storlek 58-65 lätt ställa in passformen med vred.


Thure
 
Tack för tipsen!

Måste tillägga att det är bra att man kan förhandsgranska inläggen. Jag skrev mitt första inlägg från min nya HTC HD som jag ännu inte riktigt kan med. I början skrev jag "Jag är ute efter en skidhjälm". Såg till min förvåning att min telefon hade redigerat "skidhjälm" till "städhjälp" Det hade kanske också varit bra men kanske i fel forum:)

Calle
 
Nu har jag äntligen hittat en hjälm som passar mig, en SMITH Holt från stadium storlek xl. Den kostade 799 kr. Det stod mellan den och en everesthjälm för 500 kr. Smithhjälmen satt lite bättre på huvudet. Men ingen av hjälmarna tryckte åt på huvudet.
 
Jag hade precis samma problem. Har avlångt huvud dvs alla hjälmar tryckte mot panna och satt dåligt i sidled. Efter flera års letande gav jag upp och körde utan hjälm till i år. Av en slump provade jag giro g10. Ingen jättehjälm men visade sig ändå vara stor nog för mig, den trycker inte mot pannan och jag får den att smita åt på sidorna med hjälp av det storleksreglage som fanns.
 
11 år senare sitter det en storskalle här och letar efter skidhjälm. Har utan framgång letat hjälmar som skulle passa min skalle, av en slump så dök den här tråden upp. Det blir att beställa en Smith Holt som i storleken XL ska passa en skalle på 63-65cm. Jag trodde inte att det gjordes hjälmar till större än 62cm. Tusen tack för tipsen!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...