Pedaler/Skor

Men man får inte magiskt mer kraft när man cyklar bara för att man sitter fast. Fast jag gillar känslan av att sprätta upp för en backe och veta att jag inte halkar av pedalerna.

Fördelen är ju att man har kraft en större del av varvet. Om skorna inte sitter fast så kan man bara trampa neråt. Sitter skorna fast så kan man trycka pedalen både framåt, nedåt och dra den bakåt och uppåt.
 
Har en hybridcykel, så blir som vildast nån skogsstig, men säkert 90% asfalt/grus. Men man vet aldrig - kanske köper jag en MTB istället.
 
Jag har aldrig haft problem med att vrida ut fötterna från mina gamla clips utan att behöva sträcka mig ner och lossa remmarna.

Sådär har jag kört en hel del till jobbet också och det göra att man halkar mindre av pedalerna, men man får egentligen inte fördelen att sitta fast ordentligt. Jag slutade för att dom skavde på skorna.



Skulle jag prova idag är det den moderna version med mjuka "straps" som verkar vettig. Frågan är om dom blir blöta och skitiga i väta.

/Andreas

(på den gamla goda tiden när lvg-cyklisterna hade remmar var det också klotsar under skorna som gick in i ett spår i sulan. Remmarna gjorde att skorna satt fast i pedalen ordentligt :) )
 
Har en hybridcykel, så blir som vildast nån skogsstig, men säkert 90% asfalt/grus. Men man vet aldrig - kanske köper jag en MTB istället.

Bikepacking är för mig ett namn mer på att cykla med packning i skogen. På grusväg och asfalt med någon stig så funkar remmar eller straps för att prova på om inte annat.

Fördelen med "riktiga" cykelskor är att man kan ha en styvare sula som kan vara bekvämare när man cyklar långt och hårt.

för lite mer inspiration kollade jag in Fredrika Ek som cyklade runt jorde på 1000dagar. I hennes utrustningslista var det stadiga löparskor och hon satt inte fast med fötterna på bilderna. Fast nog bytta hon skor ibland också.

http://www.thebikeramble.com/equipment/

/Andreas
 
Bikepacking är för mig ett namn mer på att cykla med packning i skogen. På grusväg och asfalt med någon stig så funkar remmar eller straps för att prova på om inte annat.

Fördelen med "riktiga" cykelskor är att man kan ha en styvare sula som kan vara bekvämare när man cyklar långt och hårt.

för lite mer inspiration kollade jag in Fredrika Ek som cyklade runt jorde på 1000dagar. I hennes utrustningslista var det stadiga löparskor och hon satt inte fast med fötterna på bilderna. Fast nog bytta hon skor ibland också.

http://www.thebikeramble.com/equipment/

/Andreas

Jag kände inte till begreppet bikepacking förrän efter att jag själv använt drybags både baktill och fram på styret. Gillar att använda det man redan har istället för att köpa nya traditionella cykelväskor. Bara kört en tur på 40 mil förra sommaren och gillade det eftersom man när som bara kan svänga in på nån trevlig skogsstig. Bikepacking tänker jag mer är sättet man tar med sig packningen på än vilket underlag man har.

Lutar åt att jag testar såna breda straps. Tycker det ser enkelt och robust ut.
 
för lite mer inspiration kollade jag in Fredrika Ek som cyklade runt jorde på 1000dagar. I hennes utrustningslista var det stadiga löparskor och hon satt inte fast med fötterna på bilderna. Fast nog bytta hon skor ibland också.

http://www.thebikeramble.com/equipment/

/Andreas

Jag är ganska säker på att hon kör med kombipedaler och trekkingskor. I vilket fall på en bild syns SPD klossar under hennes skor. Kombipedalerna syns på många bilder.
 
spd

jag gillar spd pedaler.
för att dom funkar som slalombindningar och lossnar.
skulle inte använda mig av straps.
dock är jag bara av en mtb i skogen cyklist
 
på mina landsvägscyklar kör jag SPD-SL med tillhörande skor omöjliga att gå omkring i.. jag cykelpendlar inte utan använder cykel som en av tre grenar.. när det gäller MTB så handlar det för mig om delvis CX och ganska teknisk trail, eftersom jag är hyggligt ny på trailsidan tyckte jag att det var lite svårt att klicka i SPD pedalerna när det blir tekniskt, (jag har ALDRIG problem att klicka ur), dessutom fyller man SPD pedalerna ganska lätt med skit, snö och is.. Mitt val blev en hybrid, crank brothers mallet dh, ett annat system som funkar på alla MTB skor, dessutom har pedalen en plattform som gör det lättare att hitta rätt när det är stökigt i skogen.dessutom kan man välja att köra med vanliga skor om man vill.. (mycket snyggare och coolare än shimanos kombipedaler)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...