Mörkberget - lite frågor

Jag var i Mörkberget i maj i år med ett par vänner. Vi hade varit där året innan och blev minst sagt förvånade när vi kom dit (i mörker) och skogen var avverkad. Vi fick spendera en ganska ordentlig stund med att leta efter stigen (som numera mest följer hjulspår från skogsmaskiner). Om man inte har varit där förut kan det vara bra att komma dit när det fortfarande är ljust. Vi parkerade genom att svänga av vägen en liten bit upp på hygget, så att vi inte stod i vägen. Ingen klagade, vad jag vet.

Någon hade gjort ett fantastiskt jobb med att borsta upp leden "Familjefadern" (jag tror det var den i alla fall). Förutom stora väggen, som är helt underbar, särskilt när man kommer upp en liten bit, är vildmarksväggen väldigt fin – kompakt, fast, relativt hög och med en lite vänlig lutning. Dock hann vi egentligen inte klättra på den då en av vännerna tog ett otäckt pendelfall på "Ungkarlsliv" och bröt foten... Men EN fin dag blev det i alla fall!
 
Hej!

Några uppdateringar vad gäller parkering sen sist den här tråden var aktiv?
Hur är det med tältplats? Vad är bäst vid den här tiden på året?

mvh
Johan
 
Nytt sen tråden var aktiv är att det finns en "häckande rovfågel" på klippan och att det därför är klätterstopp fram till sista juli. Det var ju inte svar på din fråga, såhär års är fåglarna inte kvar. Parkeringen vet jag inget om, men det är ju inte jättelångt att gå från den allmänna vägen.
 
Bodde under fem års tid inte många hundra meter från Mörkberget, och de två mer spektakulära rovfåglarna jag sett/hört där var kungsörn och berguv, så jag hoppas ju att det är någon/bägge av dem som häckar där. Jag inbillar mig att det fram till 1/7 skulle kunna gå att hitta någon klätterled på Förnebobergets klippor bakom gamla skolan i Förnebo, några hundra meter österut. :)
 
Tack för svar!

Vi hade planer på att åka dit i helgen som varit men hörde om snö mm. Vi for söderut istället. Tack för info om fåglarna dock, kan vara bra att veta i vår.

mvh
Johan
 
Jag bumpar den här tråden lite, finns någon som har koll på hur Mörkberget ser ut nu för tiden? Kan se av inlägg att det verkar ha borstats 2010? Är det fortfarande klätterbart? Är det någon aktivitet där alls, någon som klättrar där regelbundet?
 
Jag bumpar den här tråden lite, finns någon som har koll på hur Mörkberget ser ut nu för tiden? Kan se av inlägg att det verkar ha borstats 2010? Är det fortfarande klätterbart? Är det någon aktivitet där alls, någon som klättrar där regelbundet?

Bara så du inte missar det:

Sverigeföraren sa:
Det finns häckande fåglar på Mörkberget vilket innebär klätterförbud från 1 april till 31 juli.
 
Jag var senast på Mörkberget i september förra året. Vi träffade på andra klättrare där och de hävdade att utanför fågelhäckningssäsong klättras det på Mörkberget i princip varje helg, åtminstone något replag. Nu var vi bara där en dag, så vi hann inte med så mycket. Men mitt intryck var att de flesta turerna på Stora väggen var hyggligt rena och klätterbara. På Vildmarksväggen ser det mesta relativt rent ut en bit upp, men instegen kan vara lite igengrodda.

En ornitolog jag pratat med menar att fågelskyddsperioden är alldeles för väl tilltagen. Han menar att det skulle räcka gott om fågelskyddet gällde juni månad ut eller möjligen till 15 juli, men att ha en period som sträcker sig över hela juli är onödigt och överambitiöst. Men det motiverar ju inte att vi bryter förbudet, utan snarare att man lobbar hos länsstyrelsen för en ändring av reglerna.
 
men wow vad roligt! hittade liksom inget uppdaterat så jag var beredd på att det skulle vara helt mossigt. skönt att höra! (bor i göteborg och har hittat klättringen här, men kommer ursprungligen från söderhamn och kan ju verkligen tänka mig att klättra lite även i hälsingland.) också roligt att höra att det överhuvudtaget finns klättrare i hälsingland! :D

kanske lite OT, men vet ni nån annan klippa i hälsingland som är klätterbar i dagsläget? (olberget besökte jag förra året, och det var ju fint, men jag vill helst klättra trad..)
 
Men skriv in på Sverigeföraren att det inte är så mossigt längre! Så slipper nästa person leta efter informationen.
 
Bultstatus? Sportklättra?

Jag var vid Mörkberget idag för att kolla, det var lite svårt att hitta men tog mig ändå upp vid vad jag tror var planetväggen. Där satt det gamla kilar, ett tretal som såg rostiga ut (jag skulle nog inte några klättra dem) och en kedja längre upp som dock såg fräsch ut.

Är det nån som vet hur många leder man på ett säkert sätt kan led/toppreps-klättra på Mörkberget idag (om man inte trad-klättrar).

I Sverigeföraren och på 27 crags står att det är flera delvis bultade leder med bara 1-3 bultar.. vet nån om det finns några planer på att bulta fler leder så att fler vågar klättra där? Btw är det kommunen som bestämmer sånt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mlaax Mörkberget på våren? Klättring allmänt 0
Mixi Mörkberget Klättring allmänt 10
3970 Säkra på Mörkberget Klättring allmänt 1
Iggle Lite frågor om helkropsselar för barn Klättring allmänt 3
Ocean Glömde lite prylar på Brappersberget (lyse kyrka), någon som hittat dem? Klättring allmänt 0
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
Davve04 Lite råd och tips inför onda ögat i stugun!! Klättring allmänt 3
Malindo Lite bilder frán klättring pá Mallorca Klättring allmänt 0
Aiki-Kai Känner du för att borsta lite? Klättring allmänt 0
JoW Hjälm för lite allt möjligt Klättring allmänt 14
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
hbgsnix Frågor om Årjängsberget / järnberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Frågor inför en helg kring Simonsberget Klättring allmänt 18
kotten1 Frågor om självlåsande broms. Klättring allmänt 16
Mike C Solo ledklättring - mera frågor Klättring allmänt 6
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
pecall Klätternostalgi: 20 frågor om gamla klätterskor Klättring allmänt 23
joakim_victorin Frågor om Arco i Italien Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...