Tore Abrahamsson

Jag såg Abrahamssons dödsannons i SvD idag. Han blev 89 år. Jag har letat och googlat och ingenstans sett någon notis eller berättelse om hans gärning. Troligen har Grundsten gjort mer än de allra flesta när det gäller att popularisera fjällen, genom sina böcker och många artiklar i Utemagasinet. Men jag undrar om någon mer stilsäkert och levande än Abrahamsson berättat om själva vandringsupplevelsen.
 
För mig var Tore en hängiven fjällmänniska. Vi startade tillsammans SFK Göteborgs sektion på 1980-talet. Sektionen är fortfarande kvar och aktiv. Jag var ordf i sektionen några år. Tore kommer att lämna ett stort tomrum efter sig.
Inge Bäckström
 
Troligen har Grundsten gjort mer än de allra flesta när det gäller att popularisera fjällen, genom sina böcker och många artiklar i Utemagasinet. Men jag undrar om någon mer stilsäkert och levande än Abrahamsson berättat om själva vandringsupplevelsen.

Tore Abrahamsson och Grundsten tillhör ju olika generationer, och för de nya skaror som upptäcker fjällen så kan vissa av Abrahamssons böcker vara svåra att få tag i. Min enda direkta kontakt med Tore hade jag för 3 år sedan på telefon. Han var mycket vänlig och hjälpsam och var fortfarande en mycket stor fjällentusiast.
 
Ute

Tore Abrahamsson och Grundsten tillhör ju olika generationer, och för de nya skaror som upptäcker fjällen så kan vissa av Abrahamssons böcker vara svåra att få tag i. Min enda direkta kontakt med Tore hade jag för 3 år sedan på telefon. Han var mycket vänlig och hjälpsam och var fortfarande en mycket stor fjällentusiast.

Förmodar det är författaren till Ute och mera Ute som ni skriver om? Jag är stolt ägare till båda två böckerna. De har inspirerat mig mycket i min tonårstid. Finns det mer om Tore på nätet?
 
Många fjällvandrare känner nog dessutom ett annat verk av Tore Abrahamsson genom att ha bott i det.
Han ritade bl a stugtypen Fjällstuga 1965 som brukar kallas 65:a eller Abrahamssonstuga och som finns vid ett antal av STFs stugplatser.
 
Senast ändrad:
Förmodar det är författaren till Ute och mera Ute som ni skriver om? Jag är stolt ägare till båda två böckerna. De har inspirerat mig mycket i min tonårstid. Finns det mer om Tore på nätet?

Mjae, författaren till dessa böcker heter Torvald Wermelin (som du snabbt kan förvissa dig om). Men Tore har tagit fotografierna i Mera Ute. Om han även gjort det i Ute-boken vet jag inte. Sedan har Tore säkerligen delat med sig av råd och tips till Wermelin, vilka sedan hamnade i texten.
 
Såg också dödsannonsen idag i DN

Tore A och även Torvald W var några av de som inspirerade mej när jag började upptäcka å uppleva vår vackra fjällvärld. Tore, Edvin Nilsson och Svante Lundgren lockade mej redan i början av 70 talet till Sarek och andra fjäll områden i norr. Heder till alla och de fotspår de för evigt har lämnat. Men just nu är det fra Tore som vi minns.
 
Senast ändrad:
Det är med stor sorg jag ser att Tore har avlidit. Tores bok Kebnekaise utgiven 1968 blev min "fjällbibel", fylld av fina bilder men framför allt poesi och känslosamma beskrivningar av fjällvärlden. Långt senare lärde jag känna Tore genom mitt medlemskap i Svenska Fjällklubben och i början av 2000-talet hade jag äran att få delta i hans arbete med "Drömmar av silver", ett mästerverk som byggde på flera decenniers grävande i gamla arkiv. Tore var väldigt noggrann med att med hjälp av dokument verifiera det han skrev om, det dög inte med bara "hörsägen".
Ett varmt tack till en av våra största fjällprofiler!

/Hans
 
Tores dödsannons

Tore Abrahamsson inspirerade mig också väldigt mycket. Tyckte också om hans böcker.

Bifogar hans dödsannons.

/J
 

Bilagor

  • ToreA.jpg
    ToreA.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,552
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
laurentiusweg Tore Abrahamssons bok om Sarek Fjällvandring 2
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.