Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

I Köpenhamn gjorde de en undersökning gällande snöröjningen.
Där noterade man att det innebar en vinst för samhället att röja gång och cykelvägar först och sen bilväg i den prioritetsordningen.

Problemet är att då måste man snöröja gångbanorna två gånger, för plogen som plogar vägen trycker upp snö på gångbanan.

Sen tycker ju inte jag att man ser så väldigt mycket cyklister vintertid direkt...
 
Här i stan bestämde man i vintras, eller om det var vintern innan, att röja cykelbanorna först. Osäker på hur det föll ut, bl.a. beroende på snöbrist.
 
Borde och borde, fru Blom. Nu är det ju så att de flesta skiter i reglerna och absolut inte visar hänsyn. Det löser man inte genom fler regler. Ska man inte införa höga böter för brott mot CG-reglerna tror jag enda sättet är att fixa gång- och cykelbanor (märk ordet OCH!) som är anpassade till hur människor faktiskt funkar.

Tycker man att ingen följer regler så håller jag med om att inga regler behövs. De flesta jag ser i trafiken följer de flesta regler så jag tycker nog att regler har sin plats. Hade man inte relger hade nog ändå någon form av praxis växt fram. Tyvärr hade ju inte nödvändigtvis de som inte följer regler eller praxis är de som drabbas negativt av oföljsamhet.

/Patrik
 
Grattis. I biltrafiken följs givetvis reglerna även här (ivf av bilster...), men på CG-banorna är rent kaos. Man går i cykeldelen och cyklar i gångdelen (om sådana finns), högergeln existerar inte, kanske var tionde cyklist har lyse på kvällen, man kör om på vilken sida som helst, kör rakt ut i korsningar utan att väja för någon o.s.v. Vet inte om det är extremt här, det kanske det är.
 
Pröva att cykla på "cykelbanan" längs Götgatan och Hornsgatan i Stockholm så förstår du varför man inte vill cykla där.


Det är cykelfält, och de kan rimligen inte omfattas av den här lagändringen. Cykelfälten leds ut mot mitten vid många korsningar, eftersom högerfilen där är svängfil. Alternativet är förstås, som i min hemstad (och väl även Hornsgatans nordsida), att anlägga cykelbanor på trottoarer. Det finns nackdelar med det också, eftersom det är svårare att ha koll på högersvängande bilar, vilket jag vet av egen erfarenhet (frakturer i bäcken, armbåge och handled, fyra månader av långsam och tjatig rehab).

Götgatsbacken är ett elände. Cyklister söderut är hänvisade till ett smalt cykelfält som ofta blockeras av fotgängare, fast det finns trottoar precis intill.
 
i Sthlm hade de jämställd snöröjning förut, feministisk snöröjning som de kallade den. Blev mest kaos förstås. Bilvägarna fick väl lägst prioritet att röjas. Vad det nu har ned kön att göra har jag ingen aning om men det var väl nån smart genusvetare som la sig i nåt hon inte kunde.
 
Nya lättnader i reglerna som tvingar cyklister att använda cykelbana - efter 1 augusti får cyklist över 15år välja bort cykelbanan på väg med max 50km/h även om det finns cykelbana.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...cified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Jag tror detta är en dum ide - att blanda fordonstyper då det går att separera tror jag tyvärr kommer att leda till fler olyckor. Det finns anledning till att mopeder och traktorer inte får köra på motorväg.

Finns cykelbana och kommer jag då jag cyklar att välja den, minst alla 7 dagar i veckan.

Jag hoppas jag får fel om olyckorna men vi får väl se hur det går i höst.

Kramas i trafiken!

/Patrik, cyklist och bilist


Tyvärr anläggs i min hemstad, som ska föreställa cykelvänlig, cykelbanor ofta helt i onödan. T ex Västanågatan i Linköping har cykelbanor, rätt smala sådana, på bägge sidor.
Eftersom dessa inte är enkelriktade (vilket, vad jag vet, inga cykelbanor i Linköping är) uppstår ofta konflikter i möten med andra cyklister, som håller ögonkontakt med sina mobiltelefoner istf. med mötande. Eller man hamnar bakom cyklister som inte hör signal därför att de har lurar på öronen. En stor nackdel med dessa cykelbanor är också att man (om man väljer höger cykelbana) får sämre uppsikt över bilar från höger på korsande vägar. Här har cykelbanorna alltså enbart skapat faromoment och konflikter.

Tyvärr funkar det då ibland inte att välja körbanan ty den smalnar av vid busshållplatser så att två fordon inte kan mötas där.
 
Dålig sikt på GC-väg är väldigt vanligt och cyklisterna måste gå ner till gå-fart för att passera tunnlar och korsande vägar riskfritt. Bilvägar har bra sikt.

Rullgrus och krossat glas ligger kvar länge på GC-vägar. Högre risk för punktering på GCV än bilväg.

Zombiegångare/cyklister som vinglar över vägen med öronproppar och ögonen på mobilen riskerar att krascha med dig.

Att ständigt behöva korsa påfarter med trottoarer samt sicksacka över bilvägen pga att GC inte fick plats på en sida utan förlagts där det finns plats.



Ja, nu kan vi cykla på bilvägar utan att självutnämnda trafikpoliser skall tala om eller visa vem som äger vägen.


Rullgrus, krossat glas, snö och is innebär ur mitt perspektiv att cykelbanan ifråga för tillfället inte existerar.
 
Ang cykelbanor kan de vara dubbelriktade eller enkelriktade, finns cykelbana på båda sidor om en väg får man inte (såvida inte annat skyltat) välja utan måste då välja den höger om vägen i min färdriktning.

/Patrik


Cykelbanor är enkelriktade endast om det finns skyltar som markerar detta (och det ska då finnas protokollfört beslut om den saken!).

En ovanligt vettig lösning anlades nyligen i min hemstad (Stenbrötsgatan i Linköping), nämligen cykelbana och gångbana endast på ena sidan (den där skolorna ligger), med cykelbanan delad med streckad mittlinjen (2*150 cm), och gångbanan tydligt avskild med heldragen vit linje ( 180 cm!). Normalt brukar 3 m anses röcka för blandad cykel- och gångtrafik!

Samtidigt finns en annan gata, Rydsvägen, där gång- och cykeltrafikanter i båda riktningarna ska samsas på cirka 180 cm! Det gäller dock bara ett visst parti av vägen, vilket många cyklister ignorerar (trots tydlig återvändsskylt där cykelbanan tar slut). Jag har, som löpare på trottoaren, fått omkörningssignal av en cyklist som inte hade där att göra.

F ö har jag märkt på andra vägar, t ex Malmslättsvägen (en gång del av Riksettan och E4), att cyklister oftar tror att genomgående heldragen linje är mittlinje, så att cyklister i ena riktningen till stor del kör på gångbanan.

Linköping skulle vara en rätt bra cykelstad om det inte var för cyklisterna.
 
Efter ett par gånger på senare tid i löpspåret där MB-åkare kommit i hög fart bland motionärer av olika slag och skrikit och gapat för att komma fram har min förståelse för motionscyklister reducerats till noll.
Med sådant beteende där man är den snabbare parten så ska man nog inte förvänta sig hänsyn på andra ställen.


FÖr ett tag sen såg jag en karavan på säkert 10 cyklister i ett av stadens populäraste löpspår (Rydskogen). Det är en ofattbar brist på hänsyn, när det dessutom finns särskilda MTB-banor i den närbelägna Vallaksogen.


Cyklar tar plats och min erfarenhet är att cyklister har väldigt svårt att hålla stadig kurs på ojämna underlag och därför väntar sig att andra ska gå undan. Vid ett annat populärt spår har man faktiskt satt upp skyltar om cykelförbud.
 
Nu kommer ännu en ändring för gångtrafikanter på GC-väg .
enligt regeln ska gångtrafikanter hålla till vänster Från och med måndag.
Jag kollade almanackan men det är inte 1 april ännu så hoppas på att någon här kan reda ut detta.
Är det meningen att cyklister ska vara i mitten på en GC-väg? Det finns ju inte någon regel för gångtrafikanter om vilket håll de ska gå åt och ska de hålla till vänster så kommer ju de ta båda sidorna beroende på vilken riktning de går i så cyklister är hänvisade till mitten eller gräset.
Eller ska man senare införa en regel om vilket håll man ska gå åt på en GC-väg, hoppas att det då blir i riktningen hemåt.
Vad har jag förstått fel på regeln?



Cyklister behöver bara dra mot mitten när de passerar en fotgängare - det är inte SÅ vanligt att mötande cyklister och mötande fotgängare inträffar på exakt samma ställe på vägen.

Mitt intryck är att knappast någon bryr sig om de nya reglerna, det r fortfarande vanligast att fogängare går till höger. Själv ignorerar jag regeln i vänsterkurvor med skymd sikt. Huvudrgelen måste ändå vara "se och synas".

Möjlinge slipper jag i fortsättningen idioter som styr cykeln rakt mot mig och vrålar "högertrafik!" när jag går längst ut på vänsterkanten. Däremot kommer skert även i fortsttningen cyklister att tränga sig fram till vänster om mig om jag lämnar minsta lilla marginal. (mycket komiskt en gång detta skedde, och cyklisten fick en lågt hängande trädgren i plytet.
 
hörde om den där nya regeln och blev inte klok på den. Ska det va vänstertrafikför gångarna på de gemensamma cykel/gångbanorna som är uppdelade på mitten med skiljelinje - på gångsidan är det vänstertrafik och på cykeldelen höger?

Nej. Regeln gäller vägar med blandad gång- och cykeltrafik.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...