Tvättbjörn skjuten i Norge

Oroande nyheter. Låt oss hoppas att vi slipper tvättbjörnar i Sverige! Har tillbringat detta år i Berkeley i Kalifornien och här borta är problemen med tvättbjörnar stora. De är orädda för människor och mycket aggressiva. Vissa påstår att de till och mer angriper och äter katter.

Om några observationer i Europa har jag dessvärre inget att förtälja.
 
Om den så att säga inte finns; blir det inte allmän jakttid med automatik då?

Eller är det tvärtom, att den blir fridlyst i det läget?
 
saxat från http://www.jagareforbundet.se

"Enligt en rapport från Nordiska ministerrådet om introducerade arter i Norden ( Nord 2000:13 Introduced species in the Nordic countries, Nordic Council 2000), finns tvättbjörn med på listan för "etablerade främmande arter" i Sverige. Man anger ej när den etablerade sig, men anger att det är förrymda djur det handlar om.

I rapporten definierar man en etablerad art som en art som lever och reproducerar sig i det vilda och som, om inga oförhappandes katastrofer inträffar eller utrotningsinsatser lyckas, kommer att fortleva i framtiden."

anses det att vara ett skadedjur som mårdhund så blir det skyddsjakt året om, jaktformen ställs väl till hur naturvårdsverket ställer sig till ifall den skall få finna i vår fauna..
 
Skyddsjakt

Lagstiftaren är förberedd. Redan nu gäller jakttid året om för: sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn, wapitihjort, sikahjort, vitsvanshjort, mufflonfår, frett, vildkanin, mink, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, näbbmöss, husmus och amerikansk kopparand. Klippt från Jägareförbundets hemsida, se ovan.
 
Re: Skyddsjakt

Memme; sa:
Lagstiftaren är förberedd. Redan nu gäller jakttid året om för: sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn, wapitihjort, sikahjort, vitsvanshjort, mufflonfår, frett, vildkanin, mink, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, näbbmöss, husmus och amerikansk kopparand. Klippt från Jägareförbundets hemsida, se ovan.
wapiti? frett? mufflon?
Hoppas de som ska jaga de där vet bättre vad det är än jag, eller iallafall tar reda på det! Om inte så blir jag inte förvånad den dagen jag får 3 kulhål i kajaken eller tältet.. "sorry, trodde det var en wapiti". :)
 
Re: Re: Skyddsjakt

Mepps (David .)
wapiti? frett? mufflon?
Hoppas de som ska jaga de där vet bättre vad det är än jag, eller iallafall tar reda på det! Om inte så blir jag inte förvånad den dagen jag får 3 kulhål i kajaken eller tältet.. "sorry, trodde det var en wapiti". :)


Wapiti kallas även elk i Nordamerika - en underart av vår kronhjort.

Frett är inte enbart en tamiller - den betraktas som en ras eller underart av stäppiller, men har ett annat kromosomantal. Ofta, men inte alltid, albino.

Mufflon är ett vildfår.

Om du vill veta mer om europas däggdjur kan jag rekommendea boken Däggdjur - alla Europas arter av Anders Bjärvall och Staffan Ullström. Finns på en bokhandel eller ett bibliotek nära dig! ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...