GPSklocka dam med puls via handleden

Är på jakt efter en träningsklocka i dammodell med GPS och pulsmätning via handleden/klockans undersida, dvs utan pulsband runt överkroppen.

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Jag skulle kolla på Polar M200
https://www.polar.com/sv/produkter/sport/M200

Förmodligen mycket billigare på XXL och kanske fler ställen än hos Polars Internetshop

En kille i bekantskapskretsen köpte en Garmin med pulsmätning via handleden och armbandet gick rätt fort sönder och gick inte att byta. Surt att behöva kassera en så dyr sak bara för att någon ingenjör/designer gjort ett dåligt jobb.

Till Polar M200 finns utbytbara armband om jag förstår sidan ovan rätt, och i flera färger om man som tjej nu är kräsen vad gäller utseendet.


Per
 
En kille i bekantskapskretsen köpte en Garmin med pulsmätning via handleden och armbandet gick rätt fort sönder och gick inte att byta. Surt att behöva kassera en så dyr sak bara för att någon ingenjör/designer gjort ett dåligt jobb.

Min FR 235 bytte jag armband på efter ca 2 år, gick hur bra som helst. Jag beställd deras eget, men tror nog man kan g in hos vilken urmakare som helst och sätta dit ett standardarmband om man vill.
 
Använde en FR210, på den och andra liknande äldre modeller gick det inte att byta armband. På de nyare modellerna går det att byta, finns tom armband i olika färger om man gillar det. Utvecklingen går framåt 😏.
 
Beror ju på vilka användningsområden som är aktuella och vilka funktioner som önskas.

För löpning, och även gång, cykling mm tycker jag typ Garmin FR 235 är suverän. Betydligt lättare och smidigare än Fenix-modellerna, loggar stabilt och har bra automagisk synk med app/webb. Lagom med vettiga smartklocks-funktioner också. Styrs med fysiska knappar vilket är ett stort plus - blöta, kladdiga pekskärmar och dito fingrar funkar sällan bra i verkligheten. Fenix-modellerna har mer av det mesta, men kanske inget nödvändigt.

Gillar man att grotta ner sig i appar på armen och vill få ut maximalt i kommunikationen med sin telefon så är det väl en renodlad smartklocka, t.ex. Samsung Gear eller Apple watch givna val. Funkar lite sämre som renodlat träningsredskap, men till desto mer annat.

Strax under de rena klockorna kommer aktivitetsarmbanden, t.ex. Garmin vivosmart 3 med inbyggd gps. Lite billigare, smidigare format men också mindre skärm, pilligare gränssnitt etc.

Och nån stans mitt emellan aktivitetsarmband och klockorna hamnar väl sånt som Samsungs Gear fit 2 Pro, med den riktigt stora fördelen att man kan använda dem utan telefon och ändå köra Spotify off-line direkt från armen när man tränar (med blåtandshörlurar anslutna förstås). Funkar väl med Samsungs nyare klockor också tror jag.

Så det handlar nog om att fundera på vad man vill logga, vilka funktioner som önskas utöver loggandet, hur stor enhet man är bekväm med (ska den bäras bara under träning eller hela dagen/dygnet?) och naturligtvis vad man vill betala. Solklart och busenkelt? ;)
 
Armband

Använde en FR210, på den och andra liknande äldre modeller gick det inte att byta armband. På de nyare modellerna går det att byta, finns tom armband i olika färger om man gillar det. Utvecklingen går framåt 😏.

Jag fick lära min bekant (se mitt första svar) som inte ”bara” är civilingenjör, utan har disputerat (teknologie doktor) och universitetslektor (lärare för blivande civilingenjör), att det här på Utsidan finns uttrycket ”Urbota dum konstruktion” dit hans Garmins pulsklocka borde höra


https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40760&highlight=trangia

Till min förra pulsklocka gjorde jag ett eget armband så jag kunde ha pulsklockan utanpå jackärmen när jag åkte långfärdsskridsko.

På en pulsklocka som mäter pulsen via handleden går det inte lätt att kolla pulsen när man åker långfärdsskridsko.

Per
 

Bilagor

  • Klockarmband_5 beskuren.jpg
    Klockarmband_5 beskuren.jpg
    19.4 KB · Visningar: 318
  • Klockarmband_8 beskuren.jpg
    Klockarmband_8 beskuren.jpg
    24.8 KB · Visningar: 318
Ja, det är ju inte fel att har en klocka/armband som kan ansluta ett pulsbälte som alternativ till mätningen på handleden, om man ibland vill logga puls fastän man har klockan utanpå kläderna, eller bara vill logga med bättre respons och precision nån gång. Där skiljer det förstås också mellan olika enheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ove K Puls mätare Garmin forerunner 305, 3908 Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...