Nytt resespö

Hej,

Är på jakt efter ett spö och rulle för vandring/packraft i fjällen. Kommer nog alltid bära på två spön/rullar, eller ha 3 spön på 2 personer. De kommer slitas rätt hårt så kommer inte lägga mer pengar än att de ska vara trevliga att kasta med. Slitstyrka hjälper föga när jag trillar över dem :)

Tänker kring ca 5-25gram och kring 10 fot och delat i många sektioner. Fördel med två identiska är att om en sektion går av kan det spöt vara reservdelar till det kvarvarande.

Har än så länge inte träffat på några teleskop som inte både är tyngre och tråkigare att kasta med än sina delbara syskon. Så tänker delbar på 4-5 sektioner.

Detta var rejält prissänkt nu,
https://www.skittfiske.se/avdelinge...t-25-haspelstang-og-snelle-193170-p0000272727

Haft lite blandad erfarenhet av Ron Thompson, någon som känt på något av dessa spön eller kan tipsa om något annat?

Budget är väl kring 3000 för två spön, kanske blir det ett lite dyrare och ett som ovan. Köper gärna begagnat så tipsa även om utgångna modeller att hålla koll på.

/Gustav
 
Senast ändrad:
Ser trevligt ut! Gillar handtaget bättre. Behöver egentligen inte kommer ner mer än 80cm då längden på ryggsäcken inte kommer vara kortare än så, men det skadar ju inte.

Få i så fall bli SPRO Globetrotter GT Pro 285 MH, för att hamna på rätt kastvikt och spölängd.

Hur känns rullen? Samma som jag sneglar på men annan storlek. Siktar på att fiska med en 0.20 flätlina.

/G
 
Köpte ett ABU Garcia Salmo Seeker - 10 fot, kast vikt: 8/32 g. Hittade det för strax under 1000 lappen för ett par år sedan på nätet. Inte använt det för vandring utan med bil/båtturer, då det är 4 delat så borde det klara dina längdkrav isärtaget.
 
Tack för bra tips!

Behöver nog vara minst 4 delat. Allt annat blir över 90cm även på 9 fot och då börjar det sticka ut från ryggan vilket jag gärna undviker.

Ingen direkt stress då det främst är inför nästa säsong men något måste man ju roa sig med när årets lägre turer är slut :)

/G
 
Så här ser mitt Mobile stick ut... Den är klassad upp till 12g men kastar lätt 15g.. Den är nog lite lågt klassad.
 

Bilagor

  • DSC_3309.jpg
    DSC_3309.jpg
    23.7 KB · Visningar: 394
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...