Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-14, 19:38
Harry47 Harry47 är inte uppkopplad

TIMS och lite annat

TillBaseCamp: Före och efter min Everestvandring för tio månader sedan bodde jag på Potala Guest House precis i kanten av turistghettot Thamel. Där hittar du hur många affärer som helst. Enkelrum 8 USD, dubbelrum 13 USD. Enkelt men det dög för mig. Googla på hotellnamnet och kom överens om priset via nätet, och be att de hämtar dig på flygplatsen (gratis). I Thamel finns hundra andra boenden, dyrare och billigare.

HaZTuR: Jag gjorde Everestvandringen utan guide och bärare. När jag kom till hotellet i Kathmandu fanns där redan en från ett trekkingföretag som ordnade flygbiljett till Lukla, TIMS-kortet och inträdesbiljetten till Sagarmatha (Everest) National Park. TIMS-kortet är till för att myndigheterna ska kunna ha koll på vilka som är uppe i bergen och var de är. Detta är visst ganska nytt. På Everestleden är kokt vatten kokt, precis som théet, och alltså säkert att dricka, och det är det väl även på andra ställen. På ett par ställen fanns det en vattenledning med hela tiden rinnande vatten från så hög höjd att där inte fanns några jakar som gick och betade och förorenade vattnet. Detta vatten drack turister direkt ur slangen och fyllde sina flaskor. Annars gäller det som skrivits tidigare i tråden. Jag använde klordioxiddroppar (AquaCare-10) när jag var det minsta osäker på vattenkvaliten.
Svara med citat