Sydkustleden

Såhär års så drömmer jag om cykling! Brukar långcykla några turer varje sommar med någon övernattning. Till sommaren planerar jag att cykla en rejäl runda på ca 1 vecka från Småland i princip runt skåne. Från Småland via sydostleden till Simrishamn. Därifrån sydkustleden (ny cykelled som invigs till sommaren) till Helsingborg. Där börjar Kattegattleden som jag cyklar till Halmstad. Från Halmstad cyklar jag den något mindre kända banvallsleden tillbaka till mörka Småland. Totalt räknar jag med någonstans mellan 82-90 mil (beroende på om jag tar någon genväg från befintlig led). 10-12 mil `a dag. Jag har en enkel hybridcykel med rejäla packväskor. Förfinat min utrustning de senaste åren med lättare sovsäck, liggunderlag, tält och matlagningsutrustning. Kommer övernatta i skogen när det passar men långa delar är tämligen välbefolkad så där blir det campingplats eller vandrarhem. Hur ser möjligheterna till camping ut runt sydkustleden (Simrishamn-Helsingborg) och upp mot Halmstad? Gäller både vildmarkscamping och ”vanlig” camping. Någon med erfarenhet av den sträckan som vill dela med sig av tips/erfarenheter från turen i övrigt? Lättcyklat?
 

Bilagor

  • 033B8FAF-C317-4D2F-8326-FB5A3D5A4464.jpg
    033B8FAF-C317-4D2F-8326-FB5A3D5A4464.jpg
    72.9 KB · Visningar: 842
Har cyklat delar av sträckan du frågar efter med familjen. Längs sydkusten cyklade vi i somras. Det var dock nästan bara mellan Ystad och Trelleborg vi följde sydkustleden. Den sträckan var väldigt lättcyklad. Den är dock vindutsatt, så har man otur blir det nog jobbigt. Det finns ganska gott om campingplatser längs sydkusten. I utkanten av Kivik hittade vi ett fint vindskydd att sova i. Där fanns även dusch och möjlighet att tvätta kläder i hamnen.
Förra sommaren cyklade vi Kattegattleden från Helsingborg till Falkenberg. Den sträckan är över lag lättcyklad med undantaget en rejäl backe över Hallandsås. När man väl kämpat sig upp och njutit av utsikten fick man många gratiskilometer ner till Båstad. Även längs den sträckan finns en hel del campingplatser. Enda vildmarkscampandet för oss var vid Ängelbäcksstrand på Bjärehalvön, nära en bassäng med simskola där det fanns en toalett vi utnyttjade. På morgonen fick vi reda på att det var inom ett naturreservat där det är campingförbud, så den platsen var inte så väl vald som vi tyckte.
 
För en ensam cyklist så finns möjligheter till diskret vildcamping i skogsbryn intill stigar etc. Kolla t ex på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/# och växla mellan karta och ortofoto.

Sydkusten torde vara lite knepigare än resten av din rutt. Kan vara värt att söka sig till t ex Skåneleden och en bit in från kusten.

Thure
 
sydkusten

Har för mej att trafikverket projekterar cykelväg från Simrishamn och söderut, kanske t o m håller på att bygga den! Sedan finns det färdig cykelväg från ungefär Hammars Backar genom Ystad och hela vägen till Trelleborg. Sedan är det ju så att södra Skåne har många pittoreska småvägar en bit från kusten. Kan vara värt en liten omväg för att slippa trafikbruset från kustvägen (cykelvägen går oftast alldeles intill). Närmare Trelleborg går cykelleden genom en del ganska tråkiga stugområden, samma sak där, ta gärna en liten omväg genom byarna en liten bit norrut.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...