Kängor - är det bara jag?

Sen är jag lite skeptisk till att köpa skor över nätet. Det skulle unna bli väldigt många vändor med posten innan man träffar rätt. Men jag har ännu stans bästa friluftsbutik kvar att besöka, så än finns hopp!

Tack för alla tips!

Anders

Fördeln med att köpa skor över nätet är att distansköpslagen gäller. Kolla att du får fri returfrakt så har du upp till 2v att prova hemma. Köper du ex Meindl kan du ev prova fram storleken på någon liknande modell i butik med eller utan GTX. Stora märken brukar ha bra kvalitetskontroll på storlekarna som inte varierar för mycket mellan olika modeller.
 
A
Tackar för tipsen, så långt. Jag skulle väl ha avgränsat mig tydligare, men lunchdags och liknande går bort. Jag använder kängor ofta till vardags i stan, så jag vill helst inte att de ser för muppiga ut.
Anders

Tänk, ibland är jag glad över att vara så muppig att jag kan gå på stan i Lundhags utan att skämmas! :)

Jag vet inte hur opålitligt goretex är, men framför allt blir det väl betydligt tyngre än bara läder? Jag har testat i affär, höjdarkängor som skall vara så stabila och bra, men de kändes ungefär lika kul att gå omkring i som ett par slalompjäxor...
 
Ja, jag vet inte om jag är ute och cyklar angående det där med membran i skor. Men jag tänker så här.

Gore tex behövs inte, det vet jag (och många andra) efter lång tids användning av kängor utan. Alltså tillför inte GT något. Gore tex innebär ett plastskikt innanför lädret, det förbättrar knappast ventilationen jämfört med skinnkängor utan membran. Och vad händer efter några års användning i rök och damm, är de små, små hålen i membranet fortfarande små, små hål? Eller är de igentäppta av smuts? I så fall återstår ytterst lite ventilation. Eller har jag fel?

Jämfört med vanliga, ofodrade kängor så tar det ju bra mycket längre tid att torka ett par fodrade kängor om man av ett eller annat skäl lyckas blöta ner dem. Ett rätt starkt argument mot i mina ögon ;).
 
Tänk, ibland är jag glad över att vara så muppig att jag kan gå på stan i Lundhags utan att skämmas! :)

Hehe.... ja den var väl välförtjänt antar jag :)

Har faktist kikat en del på lundhags också, särskilt Lundhags Park som skulle kunna vara något. Inte kommit åt att prova den än. Men är nog för lätt fodrade kängor trots allt.

//A
 
Att kunna torka i terrängen är ett starkt skäl till ofodrade kängor. Alpernas fodrade kängor kräver 12 timmar per dygn under uppvärmt tak, vilket oftast finns där.
Titta en gång till på ofodrade.
go tur
 
Jag letar efter ett par skor för skogsvandring. Jag vill inte ha de tyngsta kängor som finns med höga skaft. Hitills har jag mest vandrat i terränglöpningsskor, men jag störs av att de har kort hållbarhetstid.
Det finns gott om skor i butikerna som uppfyller ovanstående krav, men jag har ett krav till: nämligen att skorna skall vara utan Gore-Tex. Och de är inte lätta att hitta! Att fråga personal i valfri friluftsbutik om råd i frågan är helt lönlöst. I deras föreställningsvärld finns inte skor utan Gore-Tex eller ens folk som vill ha skor utan Gore-Tex.
Jag frågar alltså om råd angående skor som är inte alltför tunga, inga eller låga skaft, hållbara och - viktigast av allt - utan Gore-Tex.
 
Jag är mkt nöjd med ett par skor i jakläder från Hanwag. Modellen heter chamdo och saknar goretex. Tyvärr verkar den inte finnas att få tag på för närvarande.

Mkt nöjd med komfort och hållbarhet.
https://www.theclymb.com/Product.aspx?l=00070001001500000000&p=HNG01235

Jag hoppas att de börjar tillverka dessa igen då kommer jag att köpa flera par.

En snarlik modell är Hanwag Robin som finns i både gtx och icke gtx nubuckläder.
https://www.outnorth.se/hanwag/robin-light-gtx#AsphaltBlack

https://www.outnorth.se/hanwag/robi...QIVkJQYCh1rbAWpEAQYASABEgI_G_D_BwE#Anthracite

Thure
 

Bilagor

  • untitled.png
    untitled.png
    24.1 KB · Visningar: 798
Senast ändrad:
Merrell moab ventilator finns utan gtx.
Lundhags Bjerg low.
Scarpa och La Sportiva har approach skor utan gtx men vet inte hur bekväma/hållbara dom är för ren skogsvandring.

Jag kör själv Merrell men har bara haft dom i drygt en månad så det är en smula tidigt att lämna en recension.
 
Är det ett krav att skorna ska vara utan GTX eller är kravet att de ska kunna vara täta oavsett hur?
Vid sidan om mina Lundhags så har jag ett par Haglöfs i helskinn, dessa har GTX-membran, men jag behandlar dem som mina Lundhags och det fungerar utmärkt sedan många år.
 
Är det ett krav att skorna ska vara utan GTX eller är kravet att de ska kunna vara täta oavsett hur?
Vid sidan om mina Lundhags så har jag ett par Haglöfs i helskinn, dessa har GTX-membran, men jag behandlar dem som mina Lundhags och det fungerar utmärkt sedan många år.

Jag menar att de skall vara utan membran. De behöver inte vara vattentäta alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...