Kamera i vildmark

Vädertätning

Det här med tätning är ett delikat problem. Om man inte behöver fota i dåligt väder kan det ju räcka med att ha kameran i en tät påse och ta fram den vid bättre väder. Själv har jag däremot kameran uppe i alla väder när jag går i fjällen, om det är möjligt. Nu har jag en Pentax K-5 II som klarar både lite regn och (som det verkar) även dimma och i princip 100% luftfuktighet. Men då måste objektivet också vara lika tätt. När jag bytte till ett icke vädertätat Pentaxobjektiv i superfuktigt väder så blev det imma inuti det på några timmar. Sen tog det ett tag i bra väder innan det hade torkat ut.

Men som sagt, det beror ju på i vilket väder man vill ha kameran upp och beredd.

Hans
 
väderskydd

När jag köpte digital systemkamera för något år sedan hade jag stora huvudbry. Fotade med en Nikon F70 innan och ville ha likvärdigt. Till slut föll valet på en Pentax K7 detta med tanke på pris och vädertätning. Vad gäller vädertätningen så har den testats ordentligt under heldagsregn med kameran framme. Det har fungerat. Nu kanske jag skulle vilja ha en K5 eller K3. Samtidigt som jag gillar smidigheten i kompakta långszoomar. Stora fördelen med den jag har är att jag aldrig behöver oroa mig för dåligt väder. Klart en systemkamera väger mer men det är ju en olika viktig aspekt beroende på vem som ska ha kameran.
 
Som amatör skulle jag inte bekymra mig så mycket över vilken kamera jag väljer. Alla kameror är idag bra nog för allmänt bruk. Det viktiga är att den används och tar mycket bilder. När du själv behärskar bildkomposition, ljus, djup och fokus så kan det vara värt att börja fundera på vad en mer teknisk kamera skulle kunna göra för dig, men då har du troligen passerat amatörstadiet 😊
En lätt och smidig, kompakt kamera med zoomobjektiv. Möjligen kompletterat med ett makroobjektiv om du vill komma nära.
 
Beroende på hur seriös fotograf du är och siktar på att bli så finns det en uppsjö av kameror att välja på. Jag vill tipsa om Olympus E-M5, dom säljs billigt nu när en uppdaterad version har släppts. Köper du till ett Olympus 12-40 eller Panasonic 12-35 så har du en stänkskyddad kamera som har kapacitet att ta utmärkta bilder, och du har även möjlighet att växa som fotograf då kameran inte kommer att begränsa dig i första taget.
Är du mindre kinkig med kvalitén på objektivet så kan du istället köpa en superzoom, tex Olympus 14-150 (28-300 omräknat till fullformat) som är vädertätad. Helt plötsligt har du ett kamerakit som funkar i alla väder och för varje tillfälle du kan tänka dig, från närporträtt till telefotografering och med en vikt under 700 gram.
 
Jag skulle säga den kamera du har, har du ingen så utifrån din ekonomi - det är ju som med det mesta - du får det du betalar för, en ett dåligt objektiv sänker ju den bästa kamera... Det har ju nämnts tidigare - vilka ambitioner har du som fotograf? Hur mycket är du beredd att investera? Svåra frågor att svara på för någon annan än dig själv egentligen. Sen vilken modell och fabrikat är ju lite som Volvo, SAAB eller VW...

Själv är jag inbiten Nikon-människa. Harvar runt på min D200 som snart sjunger på sista versen.
Jag har löst det så att jag har dels en Nikon CoolPix AW110 (vattentät kompakt) och dels vattentätt skal på telefonen, så om det är skitväder och jag promt ska fotografera något så får det bli med dessa. Det finns skynken eller vad man ska kalla dom som man kan ha över kamerorna, men dom kräver nästan stativ för att det ska bli bra inbillar jag mig. Sen är ju inte kameran gjord i papper, så lite regn är ju sällan några problem, har inte varit det för mig hittills i alla fall.

Jag snickrade ihop en egen kameraväska med en köpe-modell som utgångspunkt. Enkel, vattentät och flexibel. Det som gick åt var en limpistol, liggunderlag, lite snöre/tyg/plattband samt en vattentät packpåse...
Bifogar några bilder...
 

Bilagor

  • IMG_2774_1024.jpg
    IMG_2774_1024.jpg
    77.2 KB · Visningar: 593
  • IMG_2777_1024.jpg
    IMG_2777_1024.jpg
    70.9 KB · Visningar: 585
  • IMG_2779_1024.jpg
    IMG_2779_1024.jpg
    43.3 KB · Visningar: 569
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...