Använda Trangia gasbrännare i hemmabygge - idé

Hejsan,

Sitter och funderar på hur jag ska kunna använda Trangias gasbrännare så att jag slipper bära med mig under och överdel i köket för de där gångerna när jag inte har behov av hela köket.
Jag har en liten 45grams toppmonterad brännare men vill helt enkelt ha något lite mer stabilt. Jag vet att det går att staga upp gasburken med tältpinnar eller fötter, men känner att det inte är hur jag vill göra.

Funderade då på att köpa ett spindelkök men kunde inte riktigt motivera mig till ett kök till eftersom jag egentligen använder hela trangiat i alla fall då det passar mig och min matlagning bäst.

Men varför inte använda Trangiats gasbrännare och ordna något mindre men ändå stabilt? Trangia Triangeln verkade ju som en smutt lösning, men återigen så behövdes det ett inköp. Och 200 kronor för tre små plåtar känns lite mycket... Och dessutom finns viss tillfredställelse att göra saker själv.

Kom då att tänka på Ikeas rostfria runda disksställ. En gastub passar perfekt i dem så det blir enkelt att packa. Rostfritt. Relativt lätt. Men ändå stabilt.... Jag letade fram mitt söndersågade diskställ (som numer tjänstgör som en hop spider) och började fundera på hur brännaren skulle fästas. Och med två tunna gängade stänger med en vingmutter i varje ända så sitter brännaren fast riktigt bra i disksstället. Vikt ca 100gr vilket är bättre än Triangeln. Det slutliga utförandet kommer nog ha lite mer plåt i sig så 125gr är riktmärket.

Det jag undrar nu är:
1) Finns det risk att det blir för varmt nedåt så att ex gas-slangen tar stryk? I Trangia original så är det ju plåt som täcker nedåt.
2) Hur mycket frigång mellan brännare och mark behövs?
3) Hur mycket luft bör det vara mellan brännare och kastrull?
4) Bör jag ta bort plåt upptill där kastrullen ska stå så att värmen kan komma ut på sidan? U-formade uttag som på mini-Triangian?

Jag har inte kört "skarpt" ännu utan har bara en mock-up än så länge. Innan jag drar fart på den så är det ju framför allt fråga 1 ovan som jag känner jag vill ha koll på innan jag testar.

//lasse
 

Bilagor

  • trangia_1.jpg
    trangia_1.jpg
    213.2 KB · Visningar: 1,343
  • trangia_2.jpg
    trangia_2.jpg
    162.6 KB · Visningar: 1,332
  • minitriangia.jpg
    minitriangia.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,329
Titta också på Trangia Triangel, den är anpassad för både gas och sprit brännare. Enligt Trangia har den måtten 123 x 85 mm, skulle tippa på att det gäller en av sidorna i triangeln.
Trangia-Triangle.jpg
 
Ifall expertisen säger att det behövs en luftspalt upptill skulle du ju kunna vända på besticksburken så de där halva hålen kommer uppåt.
 
Jag skulle ha vänt bestickstället åt andra hållet, så det inte blir helt tätt mot grytans botten (istället för att sitta och såga uttag).
 
Smart idé!
Enklaste angående avstånd till gryta och mark är väl att montera brännaren i nedre delen av trangiat och helt enkelt mäta?
Det ger i alla fall ett utgångsläge.

Angående luftspalt under grytan tror jag att det behövs, om du bara vänder på diskstället måste det tas ett hål för slangen. Kanske öron som går att vika upp, eller tom är permanenta?

Värmepåverkan på slangen törs jag inte uttala mig om men tycker att det borde vara ett överkomligt problem.
En temperaturmätning med gryta och vindskydd på plats borde ge en fingervisning.
 
Ser man på andra fabrikat, tex toppmobterade brännare så är det extremt liten distans mellan brännare och gryta. Däremot så är det (som du är inne på) extremt viktigt med ett bra luftgenomdrag för att få en ren och effektiv förbränning. Huruvida du har tillräckligt bra drag är lätt att ta reda på, brinner gasen med gul låga så är det otillräckligt drag. Är lågan genomskinlig eller blå är det bra. Med det sagt så tror jag inte att det räcker med några halva hål upptill, men du får testa dig fram och se.
Vad gäller distans till marken så spelar det nog mindre roll. Där är det nog vad som är mest praktiskt och draget/syretillförseln som styr.
Vill du minska värmestrålningen neråt så kanske du kan lägga brännaren i en krans av alufolie/pajform? Det väger inte många gram.
 
Jag har också sett varianter där gjort spindelkök av toppmonterade. Borde gå med trangias brännare också.

Jag har en Trangiatriangel som jag använt ganska flitigt med trangias gasbrännare. Den funkar , men är mecklig att montera. brännaren kommer ofta på sniskan. Man måste vara försiktig med gasslangen som är styv.

Jag tröttnade och köpte ett spindelkök för 150kr istället.

Jag måste ändå säga att bestickstället verkar vara en intressant lösning. Mät på trangiat och försök få till liknande avstånd. Med tanke på att spindelkök inte har någon plåt under brännaren tror jag inte det är något problem med slangen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Har testat lite under helgen och har fått överge den första tanken med gängstängerna och ett diskstället i ett stycke då brännaren "snäppte" loss titt som tätt. Kändes inte säkert.

Tog istället och sågade upp ett hål i botten på bestickstället motsvarande det som finns i Trangians underdel. Gjorde sedan en del av som går utanpå och som fäst med 3 små bultar. En smidig lösning, snabb att montera och stadig. Och en vikt under 120gr, exklusive brännaren.

Gjorde sedan ett test på hur lång tid det tar att koka upp 5dl vatten i kaffepannan.
Mitt hemmabygge: 5;15
Toppmonterad Kina-brännare (45gram): 4:10
Trangia original: 3:10

Lite nedslående kanske att det tog 2 minuter längre med hemmabygget än Trangias orginallösning. Fast å andra sidan så är det kanske inte så överaskande att de vet vad de gör där uppe i Trångsviken. De har ju ändå gjort friluftskök i över 50 år.

Har ni någon ide om varför det blev en så stor skillnad? Är det litet drag genom köket? Med tanke på att toppbrännaren var en minut snabbare? Jag trodde nog att hemmabygget skulle prestera bättre med tanke på att värmen borde koncenteras bättre.

Lågan var blå och fin så det känns inte som att det var oren förbränning.

/lasse
 

Bilagor

  • trangia3.jpg
    trangia3.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,047
  • trangia4.jpg
    trangia4.jpg
    63.7 KB · Visningar: 1,068
Primus Easy Fuel är ju i princip Trangia GB-74 brännaren i ett fristående kök (det är ju Primus som tillverkar brännaren åt Trangia).
Att koktiden blir så mycket kortare i Trangia köket än ditt hemmabygge beror nog på att lågan och värmen utnyttjas effektivare inuti vindskyddet och lågan värmer hela botten inkl kanterna på grytan/kaffepanna.
 
Vad gäller öppningar i övre delen har jag ingen aning om det är bra för en gasbrännare men vill du köra ved/kottar etc så är det bättre med sådana när du har ett kokkärl som har större diameter än bestickkorgen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...