Alesjaure-Vistas

Jag sitter och funderar över vinterns tur och överväger att åka mellan Alesjaure och Vistas.

Jag har försökt att söka information kring Unna Vistasvaggi men bara hittat ett fåtal inlägg. Hur är det med lavinfaran? Jag är okunnig på laviner men hittar några blandade kommentarer om lavinrisken, allt från mycket hög till att det är som på andra ställen. Som jag förstår det är det i slutet av sjöarna ungefär mitt i dalen som det kan vara lavinfarligt. Hur är nerfarten mot Vistas? Är det brant? Någon som har åkt den här vägen och några råd att komma med?

Alternativet är Vistasvaggi. Hur går man lämpligast? Framförallt så tänker jag på när man kommer fram till Moarhmmajohkka, där det också är ganska brant. Siktar man ungefär där sommarleden går?
 
Unna Vistasvagge är känd för att vara lavinfarlig, och bör undvikas när det inte är stabilt snötäcke - och det bör vara i östra änden som är smalare som det är farligt. Nedfarten är lite brant, men känns det jobbigt kan man ju gå ner. Man åker lite till höger när man kommer ur dalen och undviker därmed bäckravinen. Nuförtiden när Alesjaurestugorna ligger mer nordligt än förr är det ju lätt att ta en annan väg vid lavinfara, det var nog förr i tiden som folk brukade gena genom Unna Vistasvagge i alla väder.
Om man åker Vistasvagge ska man hålla vänsterkanten av dalen nerför branten ovanför Mårmajokka - återigen för att undvika lavinfarlig terräng. I övrigt är det bara att välja den väg som känns bäst.
Bastun i Vistas är liten och trevlig - rekommenderas!
 
Unna Vistasvagge är känd för att vara lavinfarlig, och bör undvikas när det inte är stabilt snötäcke - och det bör vara i östra änden som är smalare som det är farligt. Nedfarten är lite brant, men känns det jobbigt kan man ju gå ner. Man åker lite till höger när man kommer ur dalen och undviker därmed bäckravinen. Nuförtiden när Alesjaurestugorna ligger mer nordligt än förr är det ju lätt att ta en annan väg vid lavinfara, det var nog förr i tiden som folk brukade gena genom Unna Vistasvagge i alla väder.
Om man åker Vistasvagge ska man hålla vänsterkanten av dalen nerför branten ovanför Mårmajokka - återigen för att undvika lavinfarlig terräng. I övrigt är det bara att välja den väg som känns bäst.
Bastun i Vistas är liten och trevlig - rekommenderas!

Tack för input.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...