Windscreen

Jag sydde ett vindskydd enligt Anders Jonssons modell i förrgår. Jag hade dock för lite utrymme mellan gryta och vindskydd vilket resulterade i ett smält vindskydd under min testkörning med gasbrännaren. Jag gjorde ett nytt med lite större omkrets.

Det jag reagerade över var hur lätt det var att sy i folie. Till och med jag, som upprepade gånger misslyckats med att sy i tyg utan att få ett enda stort trasselbo lyckades sy i folie utan några som helst problem.
 
Lysande! Stort tack!! Hittade exakt densamma på ÖB igår, tänkte pröva ikväll. Undra hur många hål, brännare resp. tilluft man ska satsa på... [emoji848]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Det är exakt samma burk som jag hänvisade till när jag nämnde en variant med kolfiberfilt som veke i din tråd om gas kontra t-sprit. Jag har hittat den på alla vanliga mataffärer jag kollat.
Antalet hål i burken påverkar ju effekten och följaktligen bränsleförbrukningen. Två rader bör man nog ha i alla fall. På min brännare har jag gjort 16 hål i den övre och 8 i den nedre. Det fungerade bra för mig, men det går också bra att göra lika många hål i den nedre raden. Jag använde just en helt vanlig håltagare med 5 mm håldiameter. Den här typen av brännare måste bli varm innan du kan ställa kastrullen ovanpå annars slocknar den.
Den andra varianten har som du kan se inga hål utan filten som ligger mellan burkarna istället. Fördelarna är att du kan ställa på kastrullen direkt och den är enklare och säkrare att tända.

Vindskydd har jag tidigare kört med aluminiumfolie, men tycker det fungerar så där. Blir lite för lätt och tenderar att stoppa vinden dåligt. Kanske blir det bättre med Anders sydda modell. Först blir det dock att prova pajform eller ölburks-variant vid nästa tillfälle.
 

Bilagor

  • DSC01671.jpg
    DSC01671.jpg
    14.2 KB · Visningar: 467
Det sydda vindskyddet fungerar mycket bättre än att bara ha en bit aluminiumfolie. Jag har nu skippat gemen och sytt ihop det hela till en cylinder och det var en klar förbättring. Det blir stadigare, två gem mindre att tappa bort och det hela blir ett par gram lättare ;).

Vindskyddet kan även stadgas upp med tältpinnar om det skulle vara rejält blåsigt, men jag har inte behövt göra det än så länge

Inspirerad av Johannas reflekterande bottenplatta, håller jag nu på att prova att även sy fast en botten på vindskyddscylindern. Bättre bränsleekonomi, stadga och markskydd är tanken. Risken att av misstag välta kattköket och göra fula brännmärken på underlaget finns ju där... Dessutom så blir kattburken varm och borrar sig ner i snön och effekten minskar utan bottenskydd.

Tanken är att vindskyddet även ska kunna dubbla som grytmysare och förvaringspåse. Förmodligen behövs då även ett tunt ytterlager av något slag, så att vindskyddet/förvaringspåsen inte skavs sönder så snabbt. Då gäller det ju att även se till att ytterlagret inte blir för varmt och smälter...

Eller att alla fördelar ovan ställs emot en alltför stor viktökning, för det coola med den här typ av system är ju trots allt att de samtidigt ska vara funktionella och ultralätta...
 
En vidareutveckling av det kombinerade aluminiumsydda vindsydd/markskydd/grytmysare/förvarigspåse, vore att ha löstagbar botten. Botten sitter lös då köket brinner och kan sättas fast när grytmysare eller förvaringsfunktionen används...

Fördelen med det? Vindskyddet kan även användas som grytlapp och tamojen kan skippas. En sak mindre att tappa bort och en viktminskning på 22g.

Kanske verkar 22 gram vara löjligt att fundera kring men i perspektivet att vindskyddet utan gem och bottenplatta+kattkök väger 20 g tillsammans (14g+6g), så är tamojen en extremt tung sak proportionellt sett.

Hjälp mig tänka här hur vindskydd/bottenplatta/grytmysare/grytlappkombon ska byggas så smart och lätt som möjligt.
 
hur mycket bränsle går det åt för en vecka med 3 uppkok om dan? räcker 1 liter?

Väldigt svårt att säga exakt eftersom det beror på brännaren, mängden vatten du vill koka upp samt temperatur på både vatten och omgivning. Jag har t.ex. klarat mig med ca 20 ml per uppkok.
En stor fördel för min del med den här typen av kök ligger i att jag endast gör ett uppkok per dag. Då blir det inte mycket bränsle ens på en lite längre vandring.

@Vindaloo
Jag får helt enkelt ta och sy ett vindskydd i aluminiumfolie och testa. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...