Trangiakök som smälter

Hej hopp
I veckan var jag och min flickvän ute i skärgården och lagade mat på vårt Trangiakök. Döm om min förvåning när vi upptäcker att hela köket börjat smälta. Där lufthålen sitter på underdelen hade det fullkomligt smält ihop och det var ett stort hål! Vi har inte varit oaktsamma utan följt alla instruktioner. Är det någon som råkat ut för något liknande? Jag trodde detta kök i stort sett skulle vara oförstörbart?!

mvh
Anders
 
AJä; sa:
Hej hopp
I veckan var jag och min flickvän ute i skärgården och lagade mat på vårt Trangiakök. Döm om min förvåning när vi upptäcker att hela köket börjat smälta. Där lufthålen sitter på underdelen hade det fullkomligt smält ihop och det var ett stort hål! Vi har inte varit oaktsamma utan följt alla instruktioner. Är det någon som råkat ut för något liknande? Jag trodde detta kök i stort sett skulle vara oförstörbart?!

mvh
Anders
Smältpunkten för aluminium är över 650 grader celcius. Vad hade ni för brännare? Väl inte spritbrännaren? Är du säker på att det är ett Trangia och inte något plagiat i något skumt material? En gasbrännare som sätts i lilla Trangiat kan göra att det blir hett, men att det skulle smälta har jag aldrig sett. Stod köket helt inkapslat utan ventilation? Låter skumt tycker jag.
 
Min far har ett kök som ser lika dant ut, ännu värre t.o.m.
Detta hände i riksgränsen när han inte hade vänt "hålen" mot vinden. (blåste väl en del, kan jag tänka..)

Kan det vara svaret på ditt förstörda kök?
/ Johan
 
AJä; sa:
Det är ett äkta Trangia och vi använde endast spritbrännaren. Det blåste ganska mycket, hålen var halvt vända mot vinden.
Jag har en bild på det
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=118747

Jag är imponerad!
Själv har jag oavsett vindförhållanden aldrig fått den undre delen av vinskydet att bli så varm att man inte kunnat ta i det med händerna utan att bränna sig. Det skulle vara kul att höra vad Trangia har att säga om vindskyddet och dess nuvarande tillstånd. Ni brände inte jetbränsle i brännaren då? ;)

Snygg bild för övrigt.

/Jesper
 
Starkt jobbat...

Det var inte illa... kör själv med fotogen och har inte lyckats åstadkomma någonting liknande.

Det måste vara något fel i materialet (oxid eller andra föroreningar kan förändra smältpunkten), kontakta Trangia och återkom absolut med deras svar.

/M
 
AJä; sa:
Hej hopp
I veckan var jag och min flickvän ute i skärgården och lagade mat på vårt Trangiakök. Döm om min förvåning när vi upptäcker att hela köket börjat smälta. Där lufthålen sitter på underdelen hade det fullkomligt smält ihop och det var ett stort hål! Vi har inte varit oaktsamma utan följt alla instruktioner. Är det någon som råkat ut för något liknande? Jag trodde detta kök i stort sett skulle vara oförstörbart?!

mvh
Anders

Makalöst....
Jag har brännt på med mitt trangia med gas i helt vindstilla förhållanden utan att detta skulle ha hänt.

Kan du måhända ha något fel på din brännare så att värmen riktas ut mot sidan istället för att spridas jämt uppåt ?

/P.D
 
Två möjliga orsaker

Jag tycker att det kan finnas två möjliga orsaker.
1) Ni har sölat med bränsle så att det brunnit där det inte skall brinna. Lågorna från brinnande alkohol syns inte i dagsljus.

2) Ventilationshålen var vända från vinden. Vinden skapade ett undertryck bakom köket och brandgaserna gick så att säga fel väg, men då borde effekten på kastrullen bli dålig. Iof så sker en smältning mycket snabbt om förhållanderna är de rätta.

Jag håller få nr 2 . Lärdom: vänd alltid hålen mot vinden enl instruktionen
 
AJä; sa:
Det är ett äkta Trangia och vi använde endast spritbrännaren. Det blåste ganska mycket, hålen var halvt vända mot vinden.
Jag har en bild på det
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=118747
Hvor var spritbrenneren plassert i dette tilfellet? Stod den plassert i hullet i den undre vindskjermen, eller stod det på bakken under skjermen?
Uansett er det ganske fantastisk at en spritbrenner klarer å smelte aluminium slik! Jeg kommer iallefall til å være litt mer observant når jeg lager mat i vind...

Mvh
Eivind
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.