Reklamera skaljackan?

Hej Utsidan!
Länge har jag drömt att börja vandra och i år tog jag äntligen tag i saken ch med det upptäckt en ny passion i livet.
Jag har läst en hel del tidigare trådar och hittat massor med tips vad gäller utrustning, utflykter etc men jag har lite funderingar kring skaljackan.

Jag och maken köpte i våras en var sin DWR 2.5-lagers Keiryo Diad skaljacka från The North Face. Vattenpelare minst 17 000 mm efter 20 tvättar (har ännu inte tvättat den en enda gång) https://www.thenorthface.com/shop/en-gb/tnf-lu/keiryo-diad-jacket-2s65
Under sommaren har jag vandrat/paddlat främst i Mellansverige och då har jackan varit tillfredsställande eftersom vi inte har hamnat under regnet långa stunder.

Förra veckan blev det en tur upp till Sälen för vandring kring Sälenringen. Generellt hade vi tur med vädret men dag 2 vid lunch fick vi lättare ihållande regn. Vid 17-tiden var både jag och maken blöta framför allt över nacken/skuldrorna och efter axelremmarna. Vi höll ett medel tempo med tung packning. Under skaljackan hade jag på mig underställ och en tunn fleece. Jag förstår att detta är utsatta delar av kroppen samt att man blir blöt utav svett och kondens men jag kan inte påstå att jag svettades överdrivet mycket.
Nu till min fråga. Är detta något man ska räkna med när det gäller skaljackor eller bör jag reklamera den? Har ni några tips på andra jackor eller lösningar.

Tack på förhand!
 
Jag kan inte svara på om din jacka läcker eller inte, men för min del blir jag snabbt blöt när jag vandrar med skaljacka. Ju tyngre packningen är, desto snabbare går det. Min gissning är att det är kondensen från svettningen som du blivit blöt av.
 
Tyvärr så är det nog något som du får räkna med. Så länge det inte var ett orimligt stort läckage och du var plaskvåt efteråt så tror jag allt är som det ska. Jag har själv reklamerat en jacka från norröna efter att det rann vatten utmed min kropp i ett regnoväder och jag var kramblöt från armhålorna och neråt.

Det är tråkigt när man inser att ens jacka inte är 100% tät, men det är väl priset man får betala för att den släpper ut fukt.
Glöm inte att tvätta jackan några gånger om året, det vinner du på i längden. Jag har svettats sönder en jacka...
 
Det kan vara väldigt svårt att avgöra vart fukten kommer ifrån, även om det inte känns som att man svettas så är risken överhängande att det var just det.

Ta på dig en torr t-shirt, gärna ljusgrå samt skaljackan och ställ dig i duschen. Då ser du direkt om den är tät eller inte. Du får du den dessutom lite tvättad på köpet. Ha lite svalare än vanlig duschtemp på vattnet.

Läcker det mycket kan det nog vara värt att reklamera. Sen är alltid risken större för läckage där det ligger tryck på och vatten samlas samt pressas in.

/G
 
Det är ju inte bara svetten som blöter utan även vattenångan (som förvisso gore hävdar att deras håliga plastfilm skall ventilera ut).

Vid all förbränning i kroppen (eller egentligen i mitokondrierna) bildas vattenånga som en biprodukt, olika mkt vid olika arbetsintensitet. Svett bildas främst för nedkylning vid arbete. Även om man inte svettas avger kroppen vattenånga. Har man tung packning så jobbar axel-, rygg- och nackmuskler.
 
Med största sannolikhet är det kondens som har bildats på insidan av jackan vilket är helt normalt med alla jackor, framförallt skaljackor.

Kondens och svett är inte samma sak vilket många verkar tro.

Kondens bildas då varm luft kyls ned, vilket sker då den uppvärmda luften närmast kroppen vill utåt/uppåt och träffar skaljackans kallare vägg. "Väggen" är nedkyld av den kallare luften på utsidan. Ju mer utrymme som finns mellan kroppen och skaljackan desto kallare "vägg".

Varm luft kan bära mycket fukt medan den kan bära mindre och mindre fukt ju kallare den blir.

Däremot är det troligt att det var en hel del svett under axelremmarna, där skaljackan är "isolerad".
 
Återkoppling

Tack för all info!
Jag tänkte återkoppla gällande jackan som jag för övrigt köpte på XXL. Jag gick tillbaka till affären och berättade om problemet. Fick ett trevligt bemötande samt att jackan reklamerades utan konstigheter. Med tillgodokvitto köpte jag en ny jacka, Zodiac GTX Haglöfs. Ska ställa mig i duschen ikväll och testa den.
 
........... köpte jag en ny jacka, Zodiac GTX Haglöfs. Ska ställa mig i duschen ikväll och testa den.

Den kommer garanterat klara en dusch.

Testa sen att gå en runda med underställ fleece och ryggsäck, och med liknande väderförhållanden som med föregående jacka. Tag sedan av dig jackan och kolla på insidan.
 
Det är ju inte bara svetten som blöter utan även vattenångan (som förvisso gore hävdar att deras håliga plastfilm skall ventilera ut).

Vid all förbränning i kroppen (eller egentligen i mitokondrierna) bildas vattenånga som en biprodukt, olika mkt vid olika arbetsintensitet. Svett bildas främst för nedkylning vid arbete. Även om man inte svettas avger kroppen vattenånga. Har man tung packning så jobbar axel-, rygg- och nackmuskler.
Vattenånga bildas vid 100 grader Celsius. Innan dess är det vatten i mindre droppar.
 
Vattenånga bildas vid 100 grader Celsius. Innan dess är det vatten i mindre droppar.

Njae, kanske inte. I alla fall fick jag fel på en fysikuppgift i sjuan på samma tema.
Lite intressant med dessa andas-jackor är ju att membranet faktiskt leder/kan härbärgera vatten i olika former. Det här gör ju också att värmeledningsförmågan, eller i dessa fall kylförmågan också blir lite extra god. Vilket i sin tur leder till att benägenheten att kondensera ånga också blir lite bättre. Jämfört med ett helt tätt material.
 
Vattenånga bildas vid 100 grader Celsius. Innan dess är det vatten i mindre droppar.

Nej, detta är inte helt och hållet sant. Att vattenånga bildas vid 100 grader stämmer ju (vid normalt lufttryck), men vattenånga bildas vid andra temperaturer också. Annars skulle det ju inte finnas vattenånga i luften och inte heller när vi andas. Vattenånga bildas till och med i frysgrader, det kallas sublimering. Därför avdunstar vatten i form av ånga från vanlig is, utan att först ha varit flytande.
Droppar är vattenånga som kondenserat, som till exempel i moln eller när det bildas dagg. Eller när vi andas på en kall fönsterruta.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...