Windscreen

Tack för alla svar!

Det blev en sån här: http://andersj.se/vindskydd-nr-1/

15 gram och blir förmodligen inte så långlivad. Men de går fort att göra så det är väl bara att göra fler. Kul att det gick så lätt att sy i folie, det hade jag ingen aning om att det var möjligt.
 
Och så här blev hela kittet:

Fancy Feast Cat Stove 6g
Vindskydd 15 g
2 gem 1g
Trangia UL HA 1 liter 86g
Trangia mini handtag 22 g
Pajformlock 5g
Bic mini tändare 11g
Sea to Summit kapad sked 9g
Skotte 2g
TOT 157g
 

Bilagor

  • IMG_4804.jpg
    IMG_4804.jpg
    34.1 KB · Visningar: 1,502
  • IMG_4805.jpg
    IMG_4805.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,533
Ditt lock ser ut precis som mitt, med det lilla silvertejpshandtaget:)

Fast mitt lock börjar bli för skrynkligt nu och få lite revor i sig, men jag har nog haft det i över 5 år så det är väl dags att göra ett nytt. Att det har blivit skrynkligt har berott på att packningen har tryckt ner det i grytan ibland, man kan förvara köket så man slipper att grejer trycker på locket håller det nog längre. Jag har packat lite slarvigt ibland.
 
Kul att de är så hållbara! Fem år är betydligt längre än vad jag har förhoppning om att det håller, men det går som tur är väldigt snabbt att bygga nya lock och vindskydd.

Vad som är grymt är att Trangias UL HA 1 liter, Trangia mini handtag och ett pajformslock bara väger 113 g. Motsvarande titaniumkastrull t.ex. Evernew Ti UL 900 ml med inbyggda handtag och lock väger 115g och är betydligt dyrare. Dessutom fördelar aluminium värmen bättre än titan, så det inte bränner lika lätt. Kastrullen står ganska stadigt på kattköket också. Jag är nöjd så här långt, fast jag har bara testat hemma i kök än så länge.

Kattköket är gjort av en kattmatsburk köpt från Coop. Trots sin simpla design är det förvånande effektivt och bränslesnålt. Andrew Skurka använde ett sådant under hela sin Alaska expedition. Byggbeskrivningen finns här: http://andrewskurka.com/2011/how-to-make-a-fancy-feast-alcohol-stove/
 
Senast ändrad:
Hur tätt vågar man ha vindskyddet runt ett toppmonterat gaskök utan att riskera överhettning eller att det kommer för lite syre? Om man inte bara kokar upp utan även lagar lite mat...
 
Hur tätt vågar man ha vindskyddet runt ett toppmonterat gaskök utan att riskera överhettning eller att det kommer för lite syre? Om man inte bara kokar upp utan även lagar lite mat...
Det måste ju bero på hur kallt/blåsigt det är. Mitt eget vindskydd är "hissbart" i höjdled samt av praktiska skäl (reglera lågan etc) mer eller mindre öppet på läsidan, och därmed reglerbart m h t till gaspatronens uppvärmning. Jag använder också oftast en "reflektor" mellan gaspatronen och brännaren/kastrullen, och då är risken för överhettning minimal.
Se bild och beskrivning på gammalt prototypbygge. I verkligheten är blompinnarna utbytta mot lättaste/minsta sortens tältpinnar (1g/st), som även utgör "reservdel" till mindre utsatta fästpunkter för tältet.

Är det riktigt kallt (minusgrader), så lägger jag reflektorn under gaspatronen, sänker vindskyddet och sluter till det tajt(are) kring hela paketet, men OBS - kolla gaspatronens temperatur hela tiden i detta fall. Tidsmarginalen mellan "fungerande varm" och "för varm" är inte stor.
 
Det måste ju bero på hur kallt/blåsigt det är. Mitt eget vindskydd är "hissbart" i höjdled samt av praktiska skäl (reglera lågan etc) mer eller mindre öppet på läsidan, och därmed reglerbart m h t till gaspatronens uppvärmning. Jag använder också oftast en "reflektor" mellan gaspatronen och brännaren/kastrullen, och då är risken för överhettning minimal.
Se bild och beskrivning på gammalt prototypbygge. I verkligheten är blompinnarna utbytta mot lättaste/minsta sortens tältpinnar (1g/st), som även utgör "reservdel" till mindre utsatta fästpunkter för tältet.

Är det riktigt kallt (minusgrader), så lägger jag reflektorn under gaspatronen, sänker vindskyddet och sluter till det tajt(are) kring hela paketet, men OBS - kolla gaspatronens temperatur hela tiden i detta fall. Tidsmarginalen mellan "fungerande varm" och "för varm" är inte stor.

Tackar för utförlig förklaring!
Det är ju sant att vindskyddet bara behöver täcka ca en halv sida, blåser bara åt ett håll samtidigt (förhoppningsvis). Det blir till att handla pajformer och testa lite. Det med reflektor mellan gas och brännare verkar smart också, minskar oron för överhettad gasbehållare och mindre värmeläckage neråt.
 
(...) reflektor mellan gas och brännare verkar smart också, minskar oron för överhettad gasbehållare och mindre värmeläckage neråt.
Jag tyckte mig märka en klar skillnad på uppkokningstid, hur liten låga jag kunde skruva ner till för att hålla maten sjudande, och så småningom naturligtvis på den sammanlagda gasförbrukningen, efter att jag börjat med reflektor. Mikroskopiskt med extravikt i förhållande till vinsten.
Det funkar även med stora mellanrum mot vindskyddet, så det är troligen inte utebliven konvektionsförlust, utan just den reflekterade värmestrålningen som spelar störst roll.
 
Joanna, du verkar ha smarta lösningar på dina vindskydd! Har du möjlighet att posta något foto? Jag är mest intresserad av det du använder till en toppmonterad gasbrännare :).
 
Kul att de är så hållbara! Fem år är betydligt längre än vad jag har förhoppning om att det håller, men det går som tur är väldigt snabbt att bygga nya lock och vindskydd.

Vad som är grymt är att Trangias UL HA 1 liter, Trangia mini handtag och ett pajformslock bara väger 113 g. Motsvarande titaniumkastrull t.ex. Evernew Ti UL 900 ml med inbyggda handtag och lock väger 115g och är betydligt dyrare. Dessutom fördelar aluminium värmen bättre än titan, så det inte bränner lika lätt. Kastrullen står ganska stadigt på kattköket också. Jag är nöjd så här långt, fast jag har bara testat hemma i kök än så länge.

Kattköket är gjort av en kattmatsburk köpt från Coop. Trots sin simpla design är det förvånande effektivt och bränslesnålt. Andrew Skurka använde ett sådant under hela sin Alaska expedition. Byggbeskrivningen finns här: http://andrewskurka.com/2011/how-to-make-a-fancy-feast-alcohol-stove/

Kan man få tag på handtaget till trangia mini utan att köpa hela? Har bara sett det vanliga handtaget i affär.

Gällande windscreen har jag själv beställt hem ett http://www.aliexpress.com/snapshot/7679601859.html?orderId=75314304470447. Men det är ju tyngre än alternativen här också :)
 
Joanna, du verkar ha smarta lösningar på dina vindskydd! Har du möjlighet att posta något foto? Jag är mest intresserad av det du använder till en toppmonterad gasbrännare :).
Se länken i inlägg #18 ovan ;)
Den mer minimalistiska, men också lite mindre flexibla och effektiva varianten, är att ta minsta storlekens runda pajform, göra hål i mitten och forma den till en skål mot gaspatronens översida. Vindskyddet lagras sen på det viset och tar därmed ingen plats. Vid användning vänds det bara 180 grader uppåt. Kan bli lite fladdrig, om inte hålet passar perfekt på ventilhalsen.


@ thx:
bekräftar smux info - jag fick hem de nuvarande beståndsdelarna till mitt eget köks-combo, dvs Trangia Mini-handtaget och HA-grytan till Trangia 27, direkt från Trangia efter att jag mailat och frågat.
Samt flera andra smådelar vid andra tillfällen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...