Roger Caffin om gas och bensinkök

För läsare av Backpackinglight.com är Roger känd som mannen med de långa och vetenskapligt betonade artiklarna om olika typer av kök för utebruk. Där finns allt från vindpåverkan till risker för koloxidförgiftning. Som en del av mitt eget beslutunderlag för att välja vinterkök har jag intervjuat honom om valet mellan gaskök och bensinkök vintertid.
Arikeln finns att läsa här.
Jörgen
 
Jag tycker att gaskök är meckiga på vintern. Man måste värma tuben hela tiden: säg att du haft tuben innaför jackan den senaste timmen innan snön ska smältas, då kanske tempen är +5. Sen sätter du igång att elda, då pyser gas ut och tryck o temp sjunker (som att släppa luften ur ett däck). För att fortsätta smälta snö måste jag då värma tuben, antingen med mig själv vilket gör att man inte får så mycket annat gjort, med en värmekudde, ännu en grej att hålla rätt på, eller med köket, vilket också är meckigt.
Det påstås ibland att gaskök är pålitligare, och det kanske stämmer. Av egen och bekantas erfarenhet vet jag dock att det som oftast pajar är slangen, och gaskök för vinterbruk har också slang, annars funkar inte förvärmning och uppochned-vändande.
Jag är visserligen ingen friluftsexpert som skriver böcker och kan uttala mig tvärsäkert om rätt och fel, men jag har testat bensin, frilufts-gas, riktig gasol och fotogen på vintern och för en hyffsat lätt tur vinner fotogen tätt följt av bensin i min packlista. Effekten är hög, man vet hur mycket bränsle som är kvar, och jag slipper mecka med att värma tuber.
 
Intressant

artikel.

Följdfråga. Hur optimera bränsleekonomin med gaskök? Kan Trangias vindskydd försvaras p g a bättre stabiltet och mindre energiåtgång vid vinterbruk?

Thure
 
Skummade igenom artikeln som hastigast.
Fick intrycket att svaret var givet och frâgorna anpassades efter det.
Ska läsa en gâng till noga ikväll o se om intrycket bestâr.

Själv vill jag nog ha ett fotogenkök vintertid, men jag är kanske för traditionell. Bytte ju frân T-doja till gas relativt nyligen.
Gas är trevligt sâ länge tempen är pâ plussidan.
 
Jag tycker att gaskök är meckiga på vintern. Man måste värma tuben hela tiden:
Jag är visserligen ingen friluftsexpert som skriver böcker och kan uttala mig tvärsäkert om rätt och fel, men jag har testat bensin, frilufts-gas, riktig gasol och fotogen på vintern och för en hyffsat lätt tur vinner fotogen tätt följt av bensin i min packlista. Effekten är hög, man vet hur mycket bränsle som är kvar, och jag slipper mecka med att värma tuber.

Jag håller med dig, förutom att jag väljer bensin så slipper man ett extra bränsle för förvärmning. Själv har jag varit ute med gas vintertid och det är livsfarligt när det är kallt. Vid några tillfällen har det sprutat butan i flytande form rakt upp ur brännaren just då man ska tända och fortsatt tills förvärmningslopen är varmare. Med bensin är man beredd på detta. Sen så måste man värma tuben när det är kallt på riktigt, frågan är bara med vad! Allt detta gör att bensin är enklare, säkrare, man vet att man får något varmt i sig. Utan att värma blir det inget tryck verkar det som.

Jag har sett i utländska nätbutiker propan/butan-blandning 95/5 med lindahl-valve, det kanske skulle vara något.
 
Inga. Jag skulle köpt för några år sedan, men beslöt att testa Jim Baileys modell under en kortare trip, som sedan har blivit flera, med de goda erfarenheter jag redovisat.

Jörgen

Det är bra att du redovisar dina erfarenheter, eller i det här fallet brist på erfarenheter.

Men hur kan du, utan egna erfarenheter av bensinkök, hävda någonsomhelst trovärdighet i det bloginlägg du skriv för inte så länge sedan där du jämförde gas och bensin?

Uffe
 
Det är bra att du redovisar dina erfarenheter, eller i det här fallet brist på erfarenheter.

Men hur kan du, utan egna erfarenheter av bensinkök, hävda någonsomhelst trovärdighet i det bloginlägg du skriv för inte så länge sedan där du jämförde gas och bensin?

Uffe
För att citera vad jag skrev i blogginlägget:
"So I thought I'd simply list some of the pros and cons, for these types of stoves as I see them. It will be a combination of my own experiences and what I've read and heard"

Jag antar att jag har samma trovärdighet när jag uttalar mig om bensinkök jag aldrig använt i sträng kyla som andra har när de uttalar sig om gaskök de aldrig använt i sträng kyla?

Och som vanligt är jag mer intresserad av att höra argument för och emot gas respektive bensinkök än att diskutera min egen trovärdighet. Jag tror det vore givande för många som följer den här tråden om du slet dig från det ämnet och istället gav DIN bedömning av vilket kök du tycker vinner på nedanstående punkter och på vad du grundar detta. Jag har som sagt gett min uppfattning och aktivt bett andra komma med sina synpunkter. Eller för att sammanfatta artikeln: "Så här tror jag, men jag kan ha fel, vad tror ni andra?"

På vilka av nedanstående punkter har du en annan uppfattning än jag:
-Weight = canister
-Ease of use = canister
-Usability in tent = canister
-Works well in extreme cold = white gas
-Fuel consumption = canister
-Mechanical reliability = canister

Jjörgen
 
För att citera vad jag skrev i blogginlägget:
"So I thought I'd simply list some of the pros and cons, for these types of stoves as I see them. It will be a combination of my own experiences and what I've read and heard"

Jag antar att jag har samma trovärdighet när jag uttalar mig om bensinkök jag aldrig använt i sträng kyla som andra har när de uttalar sig om gaskök de aldrig använt i sträng kyla?

Och som vanligt är jag mer intresserad av att höra argument för och emot gas respektive bensinkök än att diskutera min egen trovärdighet. Jag tror det vore givande för många som följer den här tråden om du slet dig från det ämnet och istället gav DIN bedömning av vilket kök du tycker vinner på nedanstående punkter och på vad du grundar detta. Jag har som sagt gett min uppfattning och aktivt bett andra komma med sina synpunkter. Eller för att sammanfatta artikeln: "Så här tror jag, men jag kan ha fel, vad tror ni andra?"

På vilka av nedanstående punkter har du en annan uppfattning än jag:
-Weight = canister
-Ease of use = canister
-Usability in tent = canister
-Works well in extreme cold = white gas
-Fuel consumption = canister
-Mechanical reliability = canister

Jjörgen
-Weight: gas har dålig effekt i kyla. Tveksamt om gasbehållare är en vinnare. Måste förberedas på annat omständligt sätt än bensin/fotogen
- Ease of use: gastub i kyla är mer strul med än bensin/fotogen i kyla
.-Works well in extreme cold: bensin och fotogen ja, så den punkten är rätt
-se punkt 1
-Mechanical reliability: antar att då menas att sannolikheten för att något kan gå sönder med en gastub är liten. Tja, då funktionen är kass ger inte det många lyckopoäng

Allt det smidiga med gas under den varma årstiden ändras till dåligt under den kalla årstiden. Inte längre att bara vrida på. Bättre att förvärma brännaren än förvärma själva bränslekällan, tycker jag.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Gas mot bensin i sträng kyla Lättpackning 42

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...