Ultralätt klädd på älgjakten

tja.. det ser lite prassligt ut om jag ska vara ärlig, man vill inte ha prassliga kläder vid jakt, man vill inte ha hala överkroppskläder så att studsaren slinter vid snabb anläggning och man vill om det går ha smidiga fickor för ammunition och framförallt jaktradio.
 
Utan att gâ in pà detaljer, är min erfarenhet att kläder och skor tar mer stryk under jakt än under vandringar, eftersom man under jakt ofta rör sig i mer agressiv och oländig terräng än under fjällvandringar, trekkings etc. Man brukar exempelvis därför undvika skodon med mycket sömmar och ömtâliga material.
 
Jag brukar ha massor med kläder på mej, jag ser ut som en michelingubbe nästan.
Jag sitter som passare i fjällnära områden och det kan bli kallt. Skoterkläderna åker fram, även allt det som jag brukar ha under på ute en kall skoterdag. Men... jag kan inte gå nån lång bit för då svettas jag ihjäl. Nu är jag en ganska frusen person och vet att jag ska klä mej. Några flashiga och dyra jaktkläder har jag inte, och kommer inte att köpa. Tur att vi alla är olika :)
 
Bra initiativ!

Kul med en tråd och ett resonemang om lätta smidigar kläder för jakt.

Några snabba kommetarer för vidareutveckling i ämnet:

Utan tvekan för prassligt, vissa grejer går stenhårt bort av det skälet (regnkläderna och troligen förstärkningsbyxorna oxo.Kul med en tråd och ett resonemang om lätta smidigar kläder för jakt.

Kängorna kan nog funka ok för hundförare eller drevkedja, men kommer vid åtskilliga tillfällen behöva väljas i ett stadigt nummer för för stort och med en massa sockar i, eftersom kyla ofta är ett mycket större problem vid jakt än det nånsin blir vid annat friluftsliv (tro mig, jag fryser sällan om fötterna vid isklättring, men fryser ofta vid jakt). Det faktum att du ska sitta nära nog blickstilla under ett antal timmar ställer till det med värmen.

Hållbarheten får man klura lite på, hundföraren är visserligen betjänt av lätta kläder/utrustning av rörelseskäl, men står hunden med älg/vildsvin i ett buskage så får man vackert forsera buskaget o taggarna, därför duger tyvärr inte de lättaste o tunnaste skalen, t e x ITAB packaway (som jag äger själv och därför kan värdera). Det är liten nöt att knäcka. För passkytten är det lite lugnare just vad hållbarhet anbelangar, möjligen tills älgen skall släpas ur skogen, men det får man väl tackla då ;-).

Färger är ett rätt litet problem. Kläderna du valde ut var dock i något fall blå vilket man möjligen kan välja bort. Hjortdjuren anses vara färgblinda. Det är nästan helt korrekt, nästan.. Forskning på deras ögon och individstudier tyder dock på att just blå nyanser uppfattas skiljt från övriga nyanser. Välj med fördel röda eller oranga nyanser som i gråskala motsvarar omgivningen, det är bättre. I praktiken fungerar nog blå kläder ändå, eftersom de flesta hjortdjur likförbaskat mest litar på andra sinne än synen.
/Jörgen
 
.. vill även tillägga att du är hjärtligt välkommen att föeslå jaktkläder även om du inte är jägare Jörgen! :)(om inte annat för att du har ett så vackert klingande förnamn);)

Vi som praktiserar hjälper gärna till med synpunkter.

...Jag ska se om jag kan återkomma med lite egna förslag, ska fundera lite.
/namne Jörgen
 
För min del går kapuschong bort direkt vid jakt. När jag sitter på pass är det till största delen hörseln jag förlitar mig på. Alla plagg som täcker öronen försämrar hörseln och går därför bort. Det är även till största delen av den orsaken jag ogillar prassliga kläder. Risken att missa ljudet av en gren som knäcks eller annat ljud som kan avslöja att älgen är på väg pga att det enda jag hör när jag vrider på huvudet är oljudet från kläderna upplever jag som en stor nackdel. Att sen älgarna kan höra ljudet av mina kläder som prasslar är ytterligare en nackdel.

/ Morgan
 
Intressant ..........
Jag brukar gå ut på passet i kanske bara en långärmat underställ.
När jag väl är framme så tar jag på mig ett par tröjor och en jacka som jag haft i ryggsäcken.
Det jag ska skaffa tills nästa år är en dunjacka. Det var en som hade en tunn ifrån Haglöfs som var under den vanliga jackan. Helt perfekt.
Sedan så behöver jag lite tuffare kläder då jag eldar på varje pass..... särskilt om jag har vinden i ryggen. Och jag kan bara tänka hur dessa lättkläder i nylon kommer att se ut efter ett par glödbitar som vart på kläderna.
 
Tack för synpunkterna så här långt. Några tankar från mig:
Bedömde inte prassligheten som så stort problem när man går i drevkedjan och trodde att det var ett mindre problem på pass än vad det tydligen är. Trodde att o-prassligjhet mest var något vid pyrschjakt och så. Men här får jag tydligen backa.

Nu är inte de vadderade kläderna särskilt prassliga i mina öron, men jag har ju inte jägaröron.
VAd gäller färgen så finns nog allt jag föreslagit i dova färger, typ grönt, svart eller mörkblått. De Side Zips jag har hemma är t ex svarta, men på bilden jag klippte in var de blå.

Är man inte hundförare på heltid? I så fall skulle jag välja en annan klädstrategi, med lite mer vinkel åt slitstyrkan. Huvudproblemet här var att kombinera hög och låg fysisk aktivitet under ett antal timmar samma dag. Och då utan eld, eftersom man med eld kan ha mindre varma kläder (men gärna mer gnisttåliga).

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...