Lätta morgonrutiner

Jag kommer att skriva några artiklar på Fjäderlätt om "lätta" rutiner under en dag på vandring. Det vill säga hur jag själv gör vissa saker för närvarande. Prylar och rutiner har dock en viss tendens att ändra sig i takt med att man får ny inspiration. Därför vore det intressant att här få min artikel kompletterad med hur ni andra gör saker.
Här en artikel om mina morgonrutiner.

Jörgen
 
En vanlig morron...

Vaknar, tänder första ciggen och bara lyssnar utan att ens öppnat upp tältet. Öpnnar och kliver ut för morronpissen, torkar av fingrarna mot gräs, mossa whatever och kliver in igen men lämnar absid-dörren öppen om det är uppehåll. Laddar kaffepannan. Blandar müslin, som får gotta till sig medans mackan bres med smör, smältost och Nöt-cremé. Tänder köket och ställer på kaffet och börjar inta müslin. När müslin är klar är oftast kaffet på målrakan. Häller upp en kopp kaffe och tillsätter socker/sötningsersättning och pulvermjök, äter mackan. Häller upp andra koppen och tänder cigg nr 2. När frukosten är avklarad tömmer jag ut kaffesumpen och torkar ur pannan, fyller den igen och kokar till termosen. Packar ned allt utom sovsäcken, som får lufttorka. River tält och drar iväg.


valdemar
 
portionsförpackad havregrynsgröt med bär

När man vaknar (att ställa klocka, skulle jag aldrig göra), så kollar man väderförhållandena, enkelt gjort då man ligger under tarp. Regn = rulla undan lite prylar innan vatten börjar kokas, sol = dra ut under bar himmel och koka vatten. (toalett görs med fördel altid utanför camp).
Vatten till 1 eller 2 påsar gröt med bär samt en kopp kaffe görs.
Häll upp kokande vatten och blanda med snabbkaffe och socker. Resten av vattnet används till gröten som behöver puttra upp.

Ät och njut.

Vid fint väder öppnas campen upp helt så att alla grejjer ligger och får sol/ vind på sig för att torka. Vid regn så får packandet ske under tarpen och tarpen åker ner i ett ytterfack eller över mig (poncho) om jag tycker att jag behöver regnskydd när jag går.

Vid riktigt blä väder... struntar man i att förflytta sig (om det inte är absolut måste, har sovit bort 2 dygn så)

BZ
 
. När frukosten är avklarad tömmer jag ut kaffesumpen och torkar ur pannan, fyller den igen och kokar till termosen. Packar ned allt utom sovsäcken, som får lufttorka. River tält och drar iväg.


valdemar

...Går hela dagen glad och nöjd och njuter av naturen. Kommer fram till en lägerplats vackert belägen vid en sjö. Slår upp tältet och svär därför en ramsa lång som Gamla Testamentet när jag upptäcker att sovsäcken ligger och lufttorkar på förra lägerplatsen.
 
...Går hela dagen glad och nöjd och njuter av naturen. Kommer fram till en lägerplats vackert belägen vid en sjö. Slår upp tältet och svär därför en ramsa lång som Gamla Testamentet när jag upptäcker att sovsäcken ligger och lufttorkar på förra lägerplatsen.

För att rädda situationen så hängde jag den utanpå ryggan. :cool: Samt att det är fult att svära, skulle jag aldrig göra. Räcker bra att citera GT rakt av, värre människoförakt finns knappast.


valdemar
 
Lättviktsfrukost = LCHF

Frukost är en viktig måltid som avgör hur bra man stoppar under dagen och klarar fysiskt arbete. Ofta handlar det om gröt, müsli och annat kolhydratrikt, oavsett om det äts vid köksbordet hemma eller ute på fjället.
Själv föredrar jag mat som är rik på fett och proteiner. kan vara knepigt att få till det på fjället. Senast på riktig lyxvandring i jämtlandstriangeln kunde jag dock unna mig fet fil och ägg på fjällstationsfrukost. Men jag hade också med smör, lufttorkad skinka och äggpulver, det senare en riktig höjdare. Med low carb-high fat diet försvinner godissuget när man vandrar Jag gjorde av med 100g choklad på 4 dagar. Hade lika gärna klarat mig helt utan.
I princip skulle man kanske kunna leva enbart på smör under en eller ett par veckor? Fast nu vandrar man väl för att njuta och då ska man ha med sig lite roligare mat och dryck och ett kök. Med väl genomtänkt käk är jag dock säker på att man både kan må gott kan spara en hel del vikt.

Urban
 
proteinpulver?

Fett finns i smör och tubost, proteiner i proteinpulver som blandas med vatten och sedan med müsli.


valdemar

Själv skulle jag välja helt vanlig fet ost framför tubdito.

Proteinpulver låter inte så upphetsande, men berätta gärna mer. Äggpulver låter kanske inte så kul heller, men det går faktiskt att göra riktigt hyfsad äggröra på det och rädda frukosten. Och som man visste redan i det gamla Sparta: Hungern är den bästa kryddan

Urban
 
Frukost...

Vaknar, sätter på brännaren ganska omedelbart...värmer upp lite vatten...häller musli/torrmjölk i kåsan, häller varm vatten över...äter..upprepar proceduren ett par gånger tills muslin är slut! Är det kyligt blir det en kopp te oxå. Sen börjar en ny vandringsdag...

Proteinpulver har jag skippat till muslin, då blir den för sötsliskig :-(!!! Enligt min mening när man äter samma frukost morgon efter morgon.

//A
 
Äntligen morgon

Stiger upp, tar en kort men rask promenad. Dags för kaffe!
Kollar hur dagen verkar bli - ser det regnsjukt ut så blir det "förstärkt frukost" dvs lunchen lagas och äts. (Mycket lättare att äta musli till lunch än att laga mat när det regnar ) Ser det bra ut så blir det portionsförpackad musli med torrmjölk och macka parat med en kopp kaffe till. Tubost eller salami är det som ligger på Fazers rågkusar. När längtan att komma igång blir alltför stor så rivs tältet ,allt packas och turen startar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...