Gatewood Cape i regn och vind

Där blåste det alternativet väck..
Ett regnställ att gå i är väl ett måste när vädret blir dåligt,man är ju inte bara under tak...
även om det sett fränt ut med denna + ett innerskydd med golv och myggnät.
Man måste ju lita på att grejerna håller när det friskar i.
Bra med ett sånt här test som inte bara visaar hur bra det är under torra förhållanden i USA.
 
Gatewood capen kräver mer skyddat läge

Tråkigt att höra att Capen gick sönder. Jag tror nog att du pressade den lite för hårt. Den är inte gjord att klara storm i ett så utsatt läge. Hur mycket blåste det? Ett sådant här skydd kräver nog en mer skyddad plats (Nu var den ju uppsatt mitt på ett fält såg det ut som.). Inte bara för att det eventuellt går sönder utan också för att det fladdrar och buktar in så mycket. Jag skulle dock inte avskriva den helt för fjällbruk än. Man kan ju oftast sova i björkskogskanten lite mer skyddat. Sedan kan man också modifiera den genom att använda en tältstång på detta vis:
Gatewood cape med tältstång för extra vindstabilitet
Denna fiffiga modifikation snodde jag från Eagleeye:
Eagleeye Gatewood med tältbåge
Detta har jag inte testat ännu, men jag har för mig att det var någon som testat detta i 20m/s vind.

Jag kommer iallafall att fortsätta att använda Gatewooden i svenska fjällen när jag vet att det finns hyfsat skyddade tältplatser. Här en bild från en övernattning på Artfjället i trakten av Rönäs.
a1b9f445f686b52244fa7053b117447d.jpg

Här är capen hängd från ett träd. På det sättet slipper man staven i mitten av tältet.

Trots detta får man väl anse att capen blir som mest ideal på ställen där det inte regnar och blåser fullt så mycket. T ex på Korsika. Där regnar det ju oftast inte så länge och man kan då tåla att ha ett sämre regnplagg ett tag. Myggen är ju inte heller något större problem där.

Eftersom capen är så lätt kan man ju också tillåta sig att ta med capen på dagsutflykter. På så vis får man ett riktigt lyxigt vindskydd för raster. Det var faktiskt mest för det ändamålet som jag köpte min cape.
 
Hej Gusbo,
Instämmer i det du säger. Visst var det extrema omständigheter och ofta har man ju vissa möjligheter att välja mer skyddade tältplatser vid behov.

De olika typerna av bågar ser ju intressanta ut, men samtidigt så försvinner ju en del av viktfördelarna ganska snabbt när man adderar bågar och myggtält. Viktfördelarna gentemot lätta tält minskar och därmed blir nackdelen att vara utan regnställ tyngre vägande.

Jag kan se många fördelar med Gatewood i olika sammanhang. Min har nu skickats till en kompis som tänker använda den i jaktsammanhang, både som cape och som skydd på älgpasset.

Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...