Fjällräven PAK II

Spännande, ser fram emot att få se deras "PAK ll Light Shelter" 2-manstält på 650 g, hoppas det dyker upp lite bilder den 17/7 då mässan börjar.
 
Senast ändrad:
Klart intressant med Shelter, är det vikt inkl. allt eller måste man räkna in ett par stavar till det också? Feltänkt med chapsen och axelremmarna till ryggan dock: vad gör man om det regnar flera dar på raken? Bär obekväm säck eller?
 
Senast ändrad:
Någon aning om när detta kommer ut på marknaden?

Det mesta som visas på European Outdoor är nästa års vår/sommar-kollektion.

En rygglös tröja/vindskydd har jag funderat på att sy länge. På Klättermusen Grim kan man ju rulla upp ryggen och det fungerar jättebra tycker jag som svettas så fort jag rör på mig. Tyvärr väger ju Grim rätt mycket. Ska bli väldigt intressant att se.

Fjällrävens vindblus är nog dessutom kortärmad. De har tagit i ordentligt och testar gränserna den här gången. Återstår att se på vilken sida av gränsen de hamnar. :)

Det ska bli kul att se hur regnplagget ser ut, av de grejer som jag har klämt på var det just ett regnplagg som kändes smartast.
 
En rygglös tröja/vindskydd har jag funderat på att sy länge. På Klättermusen Grim kan man ju rulla upp ryggen och det fungerar jättebra tycker jag som svettas så fort jag rör på mig. Tyvärr väger ju Grim rätt mycket. Ska bli väldigt intressant att se.
Craft har ju en underställströja som är vindskyddad fram. Jag har den ffa vid löpning där man måste hålla nere vikten. Dock är fronten i just den modellen i Gore Windstopper vilket är lagom listigt, eftersom WS är notoriskt dåligt på att släppa ut fukt (resultatet blir att vätan rinner i en rännil längs magen och hamnar i byxorna med resultatet att man ser inkontinent ut!)

Så, att sy på en vindtät front på sin underställströja är ingen dum (eller ny) idé.
 
Strykarräven;368836 sa:
Så, att sy på en vindtät front på sin underställströja är ingen dum (eller ny) idé.

Skillnaden är att Fjällrävens (och på sätt och vis Klättermusens) varianter är helt rygglösa. Det renodlar funktionen samtidigt som det såklart begränsar mångsidigheten.

Men någon helt ny idé är det ju inte:
skjortbr%F6ststor.JPG


:)
 
Body Warmer-Set; 500 g: This set provides trekkers with all the insulation they need when stopping or sleeping in a tent. It features handwarmers, hood and a convenient snap-on foot that transforms the down jacket into a sleeping bag.
Verkar ju vara en lösning med "elefantfot"
Men är vikten 500g med dunjackan inkluderad?

Wind Protector; 35 g: When hiking the back is always covered by the backpack. The main concern is the wind chill from the front. That’s why FJÄLLRÄVEN developed the unique, lightweight shirt protecting your front and arms.
35g låter lite - kan inte vara mycket tyg kvar i den.
Risken finns att den blir att den blir så specialicerad att den blir oanvändbar.
(Liknar den denna??? ;-) http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=57443 )

Rain Protector; 250 g: A combination of a long anorak and two separate chaps protect one from the rain, while offering maximum ventilation for a minimum of weight.
Rain protector - kanske det man ser fram emot mest. Äntligen någon som har "kommit på" att det är bra med långa regnjackor när man vandrar.

Moisture Transporter; 300 g: This first layer is not the lightest on the market, but probably the most effective and functional one. It includes a hood and hand protection, which means hat and gloves can stay at home.
Fortsättning på deras ull-luvtröja? Funktionerna med luva och långa ärmar (tummögglor??) låter bra. Inkluderar inte byxor?


PAK ll Equipment Carrier; 334 g / 30 l: This backpack is big enough to carry whole PAKII range, but still a featherweight. The chaps can be stored in the shoulder straps providing the padding. That saves weight and space!
30l varför så liten???
Man lär ju få plats med alla PAK II grejerna som det står men vad gör man med maten?
Lösningen med att packa hosorna i axelremmarna finns ju på G4 säckarna och är ju trevlig - hur bra det fungera i verkligheten vet jag inte. Remarna behöver ju inte vara tjockt vaderade för att var bekväma.


PAK ll Light Shelter; 650 g: Traditionally the tent is the heaviest and biggest part in your pack. However, the PAKII shelter is a lightweight masterpiece only occupying a negligible space in the pack. The simple single wall tent weights less than 700 grams, but is big enough to host two sleepers.
Låter bra - Kanske har dom använt sig av designen från något av sina gamla fjälltält fast med nya matreal. Man får dessutom hoppas på att dom har tänkt mer på myggen än vad amerikanerna gör...

/jonas
 
Har dom stulit min konstrution ?

Skillnaden är att Fjällrävens (och på sätt och vis Klättermusens) varianter är helt rygglösa. Det renodlar funktionen samtidigt som det såklart begränsar mångsidigheten.

Men någon helt ny idé är det ju inte:
skjortbr%F6ststor.JPG


:)



Det behövs något i underkanten t.ex ett resårband om man ska ha sin haklapp utomhus.

Min prototyp 1 satt väldigt fint inomhus, men vid första testen utomhus då det blåste gjorde att det krävdes en mindre omkonstruktion (resårband + krok)

Jag har tills för några veckor felaktigt trott att jag använt fallskärmstyg, men det är luftballongtyg.

Vikten är nu 28 g. Fallskärmstyg är lättare och tunnare än luftballongtyg.

Jag har köpt både fallskärmstyg och luftballongtyg på Uffes Hopp Shop http://www.uffeshoppshop.se/ dit jag har gångavstånd .

haklapp.jpg

Foto: Per Brune (fjärrutlösare)

Per
 
Ännu en invändning men med brasklapp att PAK II är osedd från min sida...

"Moisture Transporter; 300 g: This first layer is not the lightest on the market, but probably the most effective and functional one. It includes a hood and hand protection, which means hat and gloves can stay at home."


Är det inte bättre att göra en lösning utan vantar och mössa integrerad. Nu måste man ju släpa med sig det även om det inte behövs?
 
Skillnaden är att Fjällrävens (och på sätt och vis Klättermusens) varianter är helt rygglösa. Det renodlar funktionen samtidigt som det såklart begränsar mångsidigheten.
Kanonbra bild!

Jag förstår skillnaden, och ibland är det förstås bra att inte behöva ha det extra lagret tyg som en vindtätad underställströja innebär. Samtidigt antar jag att det riskerar bli lite meckigt med ett separat tyg som ska fästas och tas loss. Kl-musen Grim hade en i mina ögon nästan perfekt konstruktion (har nött ut en sån jacka, men numera går jag oftast utan skalet på vintertid), men det blev en massa pill med blixtlås, kardborrar och fladdrande tyg. Jag ser framför mig en grupp om fyra vandrare som ideligen måste stanna och pilla med sina respektive "smarta lösningar", och på så vis håller 12km/dag...

En annan sak jag vänder mig mot är koncept-konceptet (fattar ni:) Att vindflärpen är anpassad för en och endast en ryggsäck, som är anpassad för en och endast en regnponcho etc. Jag tror historien visat hittills att vi oftast inte köper hela paket av utrustning utan plockar här och där. Jag har längre armar än dig och behöver en Houdini-tröja. Du har längre rygg än mig och behöver en Craft, etc. Samtidigt förstår jag ju att företagen vill sälja konceptlösningar, eftersom de tvingar konsumenten att köpa ett helt paket från samma tillverkare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...