Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt?

Tarptent kommer med en ny tältmodell - Sublite - som man kan få i Tyvek.

Tältet väger ca 500 gram och är hyfsat rymligt för en person. Man använder två vandringsstavar i ett A för att frigöra golvyta och få ett stabilt tält. Tyvek har sina för- och nackdelar, men i rätt sammanhang kanske det inte är så dumt. Spännande är det i alla fall.

Men jag skulle hellre vilja se att de lade sin energi på flera 2- och 3-manstält för oss som ännu inte har fjärmat oss från familj och vänner i friluftslivet...

Läs mer och se bilder på Fjäderlätt

Tack Otto för tipset!
 
Den här nygamla lättpackningsvågen utgör verkligen sötesbröddagar för alla prylgalningar, och för producenterna av prylar. Nu kan allt tillverkas och köpas en gång till, fast det ju är "nya moderna lättsaker".

Raskesven
 
Påminner om....

Jag tycker Sublite påminner mycket om Akto...Det var det första jag tänkte på när jag såg bilderna igår. Jag förstår inte riktigt syfte med Sublite-tältet... Alltså konstruktionen, vad skulle den vara bra till för? Ingen absid heller, blir ju svårt att laga mat i dåligt väder...
 
Det här är inget tält för vanligt folk, särskilt inte för vanligt svenskt folk som instinktivt ser en regnstorm i Sarek framför sig så fort man pratar tält.

Så här säger Henry Shires själv:
"It's minimal, that's the idea. You have plenty of other heavier and more expensive shelter choices if you want vestibules and mesh doors and built-in hot tubs. You don't need extra mesh in this model because the whole structure breathes so well. There's plenty of perimeter mesh and a high vent and the fabric is quite breathable. It reflects a lot of heat and light and stays cool and dry in hot sun."

Själv är jag som sagt mer intresserad av de där "plenty of other heavier and more expensive shelter choices" :)
Fler konkurrenter till Lunar Duo och Rainshadow vill jag ha, inte eremittält i smörgåspapper*.

*(Ett och annat eremittält i smörgåspapper finns det såklart rum för i garderoben om det kniper, men det är inget jag tänker köpa.)
 
Ha! Jag vill minnas att du, martin, anklagade mig för att vara stofil då jag saknade smörgåspapper, och nu ser vi klart och tydligt att det är tillräckligt high-tech för att konstruera UL-tält i! Kräver en ursäkt å smörgåspapprets vägnar, samt att du tar en brödskivslunch i papper på torsdag.

Och nu när det kommer på tal blir jag helt seriöst sugen på att tejpa ihop ett strutformat eremittält i smörgåspapper, dimensionerat för en eremit i lotusställning, fast med en evinnerlig takhöjd. Det lär ju tåla regn bättre än tyvek, om än med sämre diffusionsegenskaper. Där ska jag sitta, och odla skägg samt samla saker att ha i min unicabox.

Det roliga i den här artiklen är att silnylon-tältet i samma modell vägde 30 gram mer, 6%. Hallå liksom. Fast det klart, tyvek verkar ju bättre i varmt och torrt klimat. Undrar om det är någon skillnad i vindtålighet.
 
Det här är inget tält för vanligt folk, särskilt inte för vanligt svenskt folk som instinktivt ser en regnstorm i Sarek framför sig så fort man pratar tält.

Fast det klart, tyvek verkar ju bättre i varmt och torrt klimat. Undrar om det är någon skillnad i vindtålighet.
Här nånstans har man diskrepansen. Det mesta av svensk tältanvändning landar någonstans mellan ovanstående två extremer, även om jag likt de flesta svenska fjällvandrare inte utesluter möjligheten med rejält regn, även i skogen eller på lågfjället.

Det är inte en built-in hot tub jag kommer att sakna, men fan ta tältet om det regnar in.

Samma modell i silnylon talar dock till min eremitiska sida.
 
Tält i Tyvek är väl en utmärkt idé. Då kan man ju spara vikt genom att trycka kartan på tältet.:cool:
 
Så praktiskt. Nu vet jag att det finns 500 grams tält att använda om solen skiner, myggen är bortblåsta och regn inte är att vänta. Om jag skiter totalt i tält är jag alltså über ultra light (Nytt begrepp: üul). vad är nästa supersmarta uppfinning? Solglasögon utan glas att användas på natten? :-o
 
Även i Sil-nylon

Sublite kommer även i annat material, det som Tarptent brukar ha på deras tarptält - silnylon så det är även ett alternativ ifall man inte vill använda Tyvek.

Nå, vad tror ni om konstruktionen av tältet om man nu bortser materialvalet? Hållbar konstruktion? Något för svenska fjällen?
 
Nå, vad tror ni om konstruktionen av tältet om man nu bortser materialvalet? Hållbar konstruktion? Något för svenska fjällen?

Svårt att veta innan silnylonversionens kontruktion är klar. Den kommer vara lite annorlunda, men den kanske inte heller får något myggnät i dörren. Silnylonversionen kommer förresten väga lite mer än jag först skrev. Under 20 uns, dvs ca 560 gram. Men det verkar inte vara vikten som är vinsten med Tyvek, utan att det ger ett svalt och kondensfritt tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
Kvarnträsk Limma Tyvek? Lättpackning 5
w2best Vibram Fivefingers går sönder Lättpackning 3
splashmore När går det för långt? Lättpackning 3
Joakim Ambrosson Hur långt går vi Lättpackning 33
Bettega UL som barnfamilj i fjällen-går det? Lättpackning 41

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...