Kolmonoxidvarnare

Hej inuti Utsidan,

Det finns inget tydligt svar i tidigare trådar berörande kolmonoxidvarnare/kolmonoxidlarm.

Jag önskar ett svar vilken kolmonoxidvarnare ni rekommenderar?

Den ska användas i ett mindre tält med kamin. Jag kommer inte att ge mig på eldande med kamin i tält förrän jag hittat en pålitlig kolmonoxidvarnare.
Det vore även utmärkt om andra i framtiden kan ta del av denna berikande tråd som potentiellt kan rädda liv.

Det har tidigare rekommenderats varnare från Clas Ohlson eller Kjell, men att bedöma en av kommentarerna hos Clas Ohlson känns den inte alls pålitlig, citerat följande:
"Produkten verkar vara väldigt känslig för hög luftfuktighet och temperaturskillnader. Gjorde misstaget att låta den va kvar i husvagnen (där temperatur och fuktighet varierar kraftigt) när jag inte var där. Luftfuktigheten (pga fotogenbrännare) gjorde att den förmodligen började larma felaktigt. Produkten slutade fungera efter endast ca 2 mån. :("
 
Problemet med den typen av recensioner är ju att du inte vet hur många koloxidlarm Clas Olsson har sålt. Om de har sålt tusentals kanske det inte är så konstigt om det dyker upp ett måndagsex? Du vet ju heller inte vem som skrivit recensionen. Det kanske bara handlar om handhavandefel eller slarv. Att det skulle vara luftfuktigheten som orsakar det eventuella felet vet du ju inte heller - det är ju bara nåt som recensenten gissar hejvilt om.
Därmed inte sagt att jag vet nåt om det aktuella larmet, bara att man ska ta enstaka recensioner med en nypa salt. Jag har erfarenhet från mitt eget yrkesliv, med personer som dömer ut hårdvara och mjukvara som "helt värdelösa" baserat på att de själva inte fattar nåt.
 
En annan faktor, som gör att det inte finns så mycket information, är att de flesta köper bara ett larm och det behöver aldrig larma - vilket vi kanske skall vara tacksamma för.

Jag har en som jag testat i vanlig rumsmiljö genom att sätta den under en glasburk tillsammans med ett tänt värmeljus. Då fungerade den bra. (Den har aldrig larmat "in real life" vilket jag är glad för.) Du får nog köpa en och testa på liknande sätt. Sedan är ju all elektronik fuktkänslig så det är nog ingen bra idé att långtidsförvara i ouppvärmda utrymmen.
 
Jag vet inte hur du skulle kunna få hög kolmonoxidhalt i tältet. Då skulle du behöva ha förbränning utan syretillförsel vilket du enkelt avhjälper genom att öppna draget och elda så du får en röd kamin med bra förbränning. Innan du fått upp temperaturen i kaminen så kan du ha dörren öppen så röken vädras ut.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...