Mindre spännremmar?

25 mm spännremmar kan man hitta precis överallt, både med metallspännen och plastspännen, men var hittar man prisvärda och lätta smalare och tunnare remmar?

På min nyköpta Bargans Helium sitter det fastsydda band som är 10 mm breda och ganska tunna. De har dessutom plastspännen. Men jag har trots en hel del googlande inte kunnat hitta liknande band att köpa lösa.

Sea To Summit verkar ha 10 mm band men dessa har metallspänne. På Aliexpress kan man hitta massor med kopior på dessa, men varför är det så svårt att hitta med plastspänne?

Biltema har en tvåpack band där det ena är smalt, men den är inte direkt billig (och om man då bara vill ha det smala bandet blir det ännu dyrare).

Jag har varit inne på att köpa "sidenband" (som jag tror är polyester) i sybehörsaffär, men då måste man ändå hitta vettiga 10 mm spännen (och jag misstänker att "sidebanden" är för glatta så de glider i spännena).
 
Jag använder SeatoSummits 10mm, är väldigt nöjd, har använt för tält, sovsäck och liggunderlag samt packsäck. Håller fast det jag vill spänna fast väldigt bra även på långa turer under sommar och vinter.

Sea To Summit verkar ha 10 mm band men dessa har metallspänne. På Aliexpress kan man hitta massor med kopior på dessa, men varför är det så svårt att hitta med plastspänne?
 
Är de dessa du är ute efter? Dock är det kanske lösa band som man får sy själv..

Vad är det för tjocklek på dem? Det framgår inte. Jag vill ju inte bara ha smala utan även tunna.

Jag har inget problem med att sy själv.


Som sagt var, Sea To Summits vill jag inte ha eftersom som lättpackare tycker jag inte att spännen i stål är "vikteffektivt" :)

Jag gillar heller inte att de är "hakvarianten". Jag vill inte att "slingan" håller ihop även om den inte är åtdragen.

Hissband till markiser må vara hållbara, men 15 spänn metern är svindyrt. Och frågan är ju hur de sitter i spännena, jag vill ju inte ha band som glider.


Om Extremetextil har största sortimentet är det illa, de hade en enda sorts 10 mm band, och totalt 4 spännen för 10 mm band vad jag kunde hitta.
 
Fokuserar du på rätt saker, när du letar viktbesparingar? Viktskillnaden mellan ett (acceptabelt hållbart) plastspänne och Sea to Summits lättmetallspänne är inte mätbar på min köksvåg. Jag skulle ev. börja bry mig, om jag hade 100 sådana spännen i min packning :)

StS:s tunna remmar (jag mäter bredden till 8 mm) är starka nog för allt tänkbart, och de finns både med hak- och med vanliga spännen, så man kan välja beroende på tänkt funktion. Och till skillnad från plastspännena går de inte sönder, om man "råkar" trampa på dem :).
 
Fokuserar du på rätt saker, när du letar viktbesparingar? Viktskillnaden mellan ett (acceptabelt hållbart) plastspänne och Sea to Summits lättmetallspänne är inte mätbar på min köksvåg. Jag skulle ev. börja bry mig, om jag hade 100 sådana spännen i min packning :)

Vad jag kan se är Sea To Summit "stainless steel", det är inte "lättmetall" i mina ögon.

Men största kruxet som jag ser med dem är att de kan haka ur i sidled.

Har har alltså inte tänkt ha plastspänne med snäpplås utan snarare så kallade trebomsspännen. Jag ska inte främst ha banden för att spänna fast saker hårt, utan med för att de tunna linor jag har idag skär in i liggunderlaget. För mig handlar det alltså främst om att få lite större yta.

Sea To Summit är ganska dyra också tycker jag, att köpa webbing och trebomsspännen och sy själv är mer min melodi.
 
Shelby har ju både 0,4 mm tunna och 1,2 mm tunna 10 mm-band, de varnar på hemsidan att 0,4 mm-varianten kan glida i spännen. De har både "ladderlock" och "buckles" i plast för 10 mm....
 
Det trista är ju att frakten kostar rätt mycket, så det verkar som man antingen får köpa svindyra färdiga remmar eller så betalar man svindyr frakt för att själv sy billiga remmar...

Men min ursprungliga observation kvarstår alltså: 10 mm är inte särskilt vanligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Mindre säck med bäst bärsystem? Lättpackning 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...