Uppskattning, tid på denna resa?

Har tänkt köra en roadtrip framöver, helt ny inom detta, aldrig kört så långt tidigare.

Och skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig uppskatta hur lång tid ungefär detta skulle ta.

Min planerade resa:

Från Västerås (Västmanland), sen köra upp på E4an till Umeå och svänga av till E12 och fortsätta till Arvidsjaur och sen E45an till Kiruna.

Fortsätter sen mot Abisko/Torneträsk sen över till Norge och "raka" vägen ner till eventuellt beroende på tid åka antingen till atlantkusten nära Trondheim över broarna, eller Trollstigen. Sen snabbaste vägen hem igen.

Prio ett med resan är fotografering, kommer sova i bilen hela tiden och kanske stanna länge på vissa platser, som t.e.x i Abisko och åka linbanan. Men om man bara räknar med bilresan och sovtiden? Sen får man lägga på mer än så med alla stopp.

Sen tar jag gärna emot tips och förslag om vilka vägar som är intressanta för en fotograf. Kommer nog vara aktiv i tråden här tills jag åker iväg för att få så mycket tips som möjligt. :)
 
Du kan ju köra detta på en vecka, utan att hinna se eller uppleva mycket mer än vägen framför diig. Vill du se och uppleva något mer och ha tid att stanna för att ta bilder så minst 2 veckor. Vill du stana och göra lite längre dags utflykter och kanske vänta in bättre väder för bilder någon dag, planera 3 veckor.
Vill du lägga till Narvik ut mot Lofoten och sedan färja från Svolvaer ner mot Skutvik, lägg till ytterligare minst en vecka. Både ut på Lofoten och norröver mot Tromsö och Lyngfjorden är vackert, och fina ställen att fota midnattssol;)
 
Senast ändrad:
Varför skall du ta omvägen över Torne träsk? Fortsätt E12 direkt till Norge i stället. Så har du Glomfjellet, Steigen och t o m Lofoten inom räckhåll, mycket intressantare fotoobjekt än Torne träsk!
 
Du kan ju köra detta på en vecka, utan att hinna se eller uppleva mycket mer än vägen framför diig. Vill du se och uppleva något mer och ha tid att stanna för att ta bilder så minst 2 veckor. Vill du stana och göra lite längre dags utflykter och kanske vänta in bättre väder för bilder någon dag, planera 3 veckor.
Vill du lägga till Narvik ut mot Lofoten och sedan färja från Svolvaer ner mot Skutvik, lägg till ytterligare minst en vecka. Både ut på Lofoten och norröver mot Tromsö och Lyngfjorden är vackert, och fina ställen att fota midnattssol;)

Tack, då har man ett hum på hur ungefär lång tid det kan ta. Tack för tipsen! :)

Varför skall du ta omvägen över Torne träsk? Fortsätt E12 direkt till Norge i stället. Så har du Glomfjellet, Steigen och t o m Lofoten inom räckhåll, mycket intressantare fotoobjekt än Torne träsk!

Bra fråga, är som sagt helt grön när det gäller Norra Sverige, har i stort sett bara kollat på bilder och tänkt "dit måste jag" så det är nog så att jag går över ån för att hämta vatten här och att det finns mycket finare eller lika fina ställen fast närmare. Ska kika på glomfjellet och de övriga du tipsa om. Tack!
 
Låt säga att Glomfjellet blir mitt mål, sökt massa information nu och ser helt otroligt ut.

Men som jag skrev så är prio ett med resan att fotografera, och vill helst bo i bilen (Har läst mycket angående att sova i bil, och kan sova på de mest obekväma platserna) Dels för att vill vara rörlig på kvällarna / tidiga mornar för att fota när det är fint ljus ute. Men hur är det att sova i bilen där? Hade inte tänkt sova direkt på små parkeringsfickor längs med vägen, utan på större fickor där man inte är i vägen för andra eller stör. Kanske inte är så populärt? Men skulle dock inte förstå varför, sova på natten så lär inte vara i vägen för någon. Och vägpirater eller rånare bör man väl inte vara så orolig för där uppe?

Men har även sett att det finns en del hotell där som jag skulle tänka mig någon kväll. Men i Glomfjellet, är det mycket turister så man lär boka flera veckor innan eller tror ni det finns lediga rum hela tiden eller hur brukar det vara i Norge där uppe vid Juli/Augusti eller om man ska ta en senare semester vid Augusti/September? Är rätt tidig ute med dessa frågor, men är helt grön inom området så planering i god tid är aldrig fel. ;)

Men kluriga frågor att svara på kanske, räknar inte med några exakta svar men hoppas någon skulle vilja försöka. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
Henke78 kebnekaise tid Expeditioner 4
avslutad121105 Svenska fjällen vinter tid Expeditioner 3
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8
Noatun. På skidor över Grönland 2011 Expeditioner 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...