Nikon D600 vs Canon 5D Mark III

Dags för ny kamera och tror jag väljer mellan dessa två.

Den ska med till fjälls, hängande framme fäst på axelremmarna, actionbilder såsom cykeltävling, löptävlingar på fjällen, skidturer och även alla vardagsbilder såsom en barista gör kaffe, middagar och barn som leker.
Vill ta magnifika bilder på stora vidder, fånga dropparna av vattnet i bäcken, svettiga bilder av cyklisten eller en löpares fot som dyker i gyttjan. Vet att där handlar vilket objektiv jag väljer men jag är inte där ännu, nu måste jag först välja kamerahus. Har hittills bara använd Nikon men det är kanske dags för ett byte.

Har ett stort fotointresse och kommer i framtiden ha mer tid så tanken är att jag ska gå någon 1-årig kurs eller liknande för att ta det till nästa steg.
Mina fotovänner fotar helt annorlunda än jag (tex vingarna på en fluga) så de har inga råd att ge och google blir jag bara snurrigare av.

Vad tycker ni? Kanske andra förslag än de jag funderar på i ungefär samma prisklass?
Glad för varje input ni kan ge mig.
 
Det är ju två bra kameror, men som har några år på nacken, det är alltså begagnat du funderar på? Jag skulle prova dem, se hur de ligger i handen. När det handlar om dessa så är det en vttkig faktor tycker jag.
Antar du har noll objektiv då du tittar på två helt olika system.

Jag har själv en D600 och är nöjd med den. Då jag köpte den var det för dess höga ISO-värden.
 
2 väldigt kompetenta kameror, väldigt pålitliga arbetshästar, men varför anser du att du behöver dessa?
Du skriver att du har en Nikon idag, men inte vilken modell. Vad saknas på den kameran som gör att du vill ha en annan?
Varför vill du har dessa väldigt tunga och otympliga kameror med dig i fjällen? Inget användningsområdet du nämner i din text kräver en fullformatare per definition.
De kameror du nämner är typ 5 år gamla och det har mycket hänt sedan dess. Moderna kameror är bättre på nästan allt (brus, ISO, dynamiskt omfång), men kanke inte lika stryktålig som en 5D MKIII.
Det finns en hel del kompakta spegellösa systemkameror som används av professionella fotografer, kolla på Fuji och Sony. Även Canon och Nikon har (highend) spegellösa på G, men Sony och Fuji finns redan idag.
Sony även som fullformatare, deras A7III verka vara en riktig höjdare.
 
När jag till slut beslutade mig för en elektronisk systemkamera blev det spegellöst. Jag valde Olympus.OM E-M1. Skälet att välja spegellöst var att jag kan använda mina gamla manuella Canon-objektiv (Canon funkar inte med någon ESLR även om man får tag på adapter, går inte att fokusera på oändligt).

Skälet till att jag valde fourt thirds var vikten. Jag kommer inte heller att printa plancher, så formatet duger åt mig. Mina älskade gamla Canon F1 (the original) känns numera som blyklumpar runt halsen. De flesta ESLR är ännu tyngre.

Att det blev just Oly berodde på att de har bildstabilisationen i kamerahuset, så det funkar alltså med vilka objektiv som helst. Nu tror jag inte att jag kommer att använda mina gamla objektiv särskilt mycket, men det trodde jag alltså när jag köpte kameran.

Detta sagt, digitalt kommer aldrig att kännas rätt för mig. Jag skulle fortafarande använda mina filmkameror om det inte blivit så förbannat dyrt och krångligt. Och de är som sagt tunga.
 
Beror på

Först som sist, Jag tror inte devisen ”riktiga fotografer kör fullformat” är en naturlag......

Canon är jag dålig på, men D600 känns gammal, 5 år är mycket numera. Jag körde länge med en D300 och bytte till en D500 efter 8 år, efter viss tvekan, men det var ett rejält lyft både vad gäller brus och ljuskänslighet och snabbhet. Rekommenderas. D7500 ger nästan samma prestanda. Vill du ha nåt lätt, vilket min fru ville, så titta på 5000-serien från Nikon. Överraskande bra.

Skall du vandra så tycker jag vikt och storlek är av vikt (!) och då föreslår jag att du tittar på vad Fujifilm och Olympus har att erbjuda. Inte minst Fuji har ju många entusiastiska användare hör jag. Nån kommer säga att sensorerna är för små, kanske för Brutus Östling men inte för flertalet av oss

Till sist, snöa inte in på kamerahuset, du verkar va på jakt efter en SYSTEMkamera och då är det två andra viktiga delsystem, objektiven och dig själv, som måste va i balans för att det skall bli bra. Fundera igenom vad du vill fota och vilka objektiv du behöver. Ett aldrig så bra hus med en superzoom på är kass. Objektiven är viktigast

Lycka till
 
När du skriver att du funderar på Nikon D600 (och att du fotat Nikon bakåt i tiden) så antar jag
helt fritt att du är van vid Nikon och kanske redan har någon/några moderna Nikongluggar...

Jag gjorde själv ett systembyte i höstas (gick från spegellös Konica-Minolta A2 [som jag hade tre
av] till Nikon fullformat DSLR) och ser bara fördelar med det. Men baserat på detta så skulle jag
rekommendera att du istället för D600:an tittar direkt på en begagnad D810! - de är bättre på
nästan allt. Och iom att Nikon släppte D850 i september så har det kommit ut mååånga D810
på begagnatmarknaden, till överkomliga pengar.

/Jag kompletterade D810-köpet från i höstas med en Df som jag snubblade över i februari - och
det är definitivt den DSLR som jag rekommenderar till alla som fotograferar för att det är kul!
(Men det dyker upp så få på beg. marknaden [har man en vill man behålla den!] så det är inte
ett realistiskt förslag till dig - tyvärr.) Med en Df är man inte bunden till de moderna cpu-optikerna,
allt funkar - från de första 1959 Pre-Ai och framåt, via Ai till AF och AF-S, (förutom några få F3AF-
specialare). Konstruktörerna måste haft riktigt kul när de fick någorlunda fria händer att designa
den kameran; få fullformatsDSLR har t.ex. det enorma ISO-omfång som Df har. Få, om några alls,
fullformats-DSLR jonglerar tricket att ha möjligheten att köra vilken F-bajonettsoptik som helst från
de senaste ca 60 åren... - och få (inga) andra Nikon DSLR ser så coolt retro ut som Df... :) /

Men;
min rekommendation är att du ser dig om efter en begagnad D810. Och tänk på att det är ditt val
av optiker (inte kamerahus) som i slutändan bestämmer vilka bilder du kan ta...
/Odd
 
Och förvånat upptäcker jag nu att det precis dykt upp en begagnad Nikon Df i silver på Blocket!?!
Så då blir fullformatsrekommendationen: Nikon Df !
 
Behöver vardags amatörer fullformat?

Hur ofta gör du bilder i planschformat?

Jag fotograferade analogt mest mellanformat, volymöst och tungt.
Skaffade mig fullformatare, småbild, vilka snabbt dog regndöden.
Senaste är en 5D II, det är ur fotograferingssynpunkt mest en stativkamera, lågt för makro och högt för landskap o byggnader.
Brukar mina gamla CZ objektiv sen analogtiden.
Fotograferar fortfarande gärna med film o Contax G1/2 för de har underbara objektiv. Och dessa är handkameror.
Bra hus och halvdana objektiv blir som bäst halvdant.

Köp inte så dyr kamera att du inte har råd till bra bruksobjektiv. Och glöm inte stativen och blixtarna. Reservbatterier och N samt polariseringsfilter.

go tur
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar som givit mig några steg framåt på vägval.
Min första systemkamera var Nikon f801 och nu sitter jag med
en D50 som tvingar mig till timmar framför photoshop så det
inte blir kul att fota längre..
Objektiven har också många år på nacken 70-210 1:4-5.6 D
och AF-S 18-70 så det är nog dags för nya där också.
Därför är jag öppen för andra märken.

Jag behöver inte fullformat, det har DDeninger och Seobserver
rätt i.

Ska läsa på om spegellösa kameror, har aldrig hållt i en sån.
Och jag ska definitivt titta på Sony, Fuji och Olympus, klart fel
av mig att nörda in på N och O.

Polar300, tack för dina tips, blir det Nikon blir det troligare en
D810. Och ska läsa om Df, kan inget om den!

seobserver "Köp inte så dyr kamera att du inte har råd till bra bruksobjektiv."
Helt rätt, ska ha det i åtanke, så jag inte står
där med bara ett hus.

Har skalat av mycket av min vikt i vandringryggsäcken för att
kunna bära kamera och objektiv. Ska titta på lättare kameror
men bär hellre en tyngre kamera om den (läs jag) presterar
bättre.

Natur och djur, actionbilder i ett och samma hus, spegellös,
ej ett måste med fullformat, andra märken, fokusera mer på rätt
objektiv blev sammanfattningen av denna tråd, TACK.

Dags att läsa och Youtuba lite smalare för att komma närmare mitt mål.
 
Om du känner för ett nytt system så skulle jag verkligen vilja rekommendera det spegellösa systemkamerorna som kommit de senaste åren. Fantastiskt smidiga och lätta med en fantastisk bildkvalitet.
Sonys A7R-serie har allt du verkar söka i din kamera.

Vh Johan Stadling
 
Kanske objektiven är viktigast?

Det kan finnas speciella krav som gör att man väljer ett visst kameramärke. För mig är vattentålighet viktigt, så jag har valt Pentax.

Annars förmedlar jag gärna vidare ett råd som en av mina bröder gav mig (proffsfotograf): bestäm dig först för vilket objektivsystem du vill ha (eller kanske redan har). De objektiv som är bra kostar mycket men kommer bestå längre än ditt kameraexemplar. Sedan väljer man kamera. Den kommer bytas ut efterhand, så köp kanske inte för dyrt direkt. Moderna systemkameror (även de billigare) är så bra att det krävs dyra objektiv för att matcha dem.

Lycka till med funderandet!
 
De flesta modellerna i lite bättre kvalitet är nu mera helt eller delvis vädertätade. Man kan också trä en liten plastpåse över om man vill foto i riktigt hårda förhållanden. Med en liten adapter kan man behålla sin gamla objektiv och använda med det eventuella nya kamerasystem. Man kan säga att det spegellösa kameran blir som ett digitalt bakstycke, nära i klass med mellanformatet. Dock mycket lättare billigare och smidigare.
Bara lite tips :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...