Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-27, 15:17
skrinnare skrinnare är inte uppkopplad

Inget problem med stighudar och fästvalla. I alla fall inte burk. Bara att lägga huden över. Burkvalla och stighudsklister verkar över huvudtaget inte påverkas av varandera.
Klistervalla är en annan sak... Det funkar inget bra med stighudar.

Jag brukar kolla föret och kartan varje morgon när jag går på tur. Är det burkföre så är det ju bara att smeta på dagens burk. Är det klisterföre så får man välja - stighudsdag eller klisterdag. Är det mest flacka uppförsbackar under dagen så blir det klister, någon enstaka brant kan man ju saxa uppför. Är det någon rejäl brant uppåt under dagen då får det bli hudar, alltså inget klister under skidorna utan jag åker ovallat så länge det går och lägger sedan på hudar när det blir för brant.

När klisterföret behagar ge sig så tar man fram en skvätt vallaväck och börjar om på burk.

Mycket enkelt, optimalt fäste oavsett före och tyst. Allt till kostnaden av vikten av tre-fyra nästan slutanvända vallaburkar, en vallakork, en flaska toko sprayklister universal, en liten, liten flaska vallväck och en trasa. Och med valla kan man ju dessutom variera hur långt man lägger beroende på hur mycket man har i ryggsäcken.
Svara med citat