Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-24, 13:58
qy qy är inte uppkopplad

Man kan även tänka på andra sätt för att lösa det.

Jag har ett IP68 skal till min Iphone när jag är ute och så jag kör den som kamera när det blir för vått. Brukar dock kunna hålla kameran ganska torr under ponchon så det blir inte så ofta även fast det regnar. Telefonen skulle jag ha med även om den inte var backup-kamera.

Senare Iphone (från 7 tror jag men dubbelkolla innan den får bada) har IP67 vilket ska vara fullt tillräckligt, men garantin lär ändå inte gälla vattenskada så det är upp till var och en att prova. Även andra vattentäta mobiler med hyfsad kamera finns.

Jag övervägde att köpa en vattentät kamera (tyckte då Olympus Tough TG-5 verkade vara bästa alternativet) men pga de ofrånkomliga nackdelarna (vikt, bildkvalite) så fastnade jag i stället för en Sony RX-100 IV som jag alltså kombinerar med Iphone när det är för vått. Sämre bildkvalite med Iphone, men jag kan i alla fall ha en kamera tillgänglig jämt. RX-100 är inte vattentät men lär vad jag har hört vara hyfsat vädertålig.

Att hitta en kamera som inte tappar prestanda ner mot noll blir nog svårt. En gammal mekanisk för filmrulle har inget batteri och därmed inga batteriproblem, men jag gissar att det inte var vad du tänkte dig.
Svara med citat