Koordinatkonvertering (WGS84 -> RT90)

Hej
Jag skulle i ett litet program jag skrivit vilja ha exakt funktionen som finns på http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransimpel.htm, dvs konvertering från WGS84 till rikets nät.
Jag har hittat lite dokument på lantmäteriets hemsida med formler men med mina begränsade kunskaper i matris-räkning så lyckades jag inte klura ut hur jag ska räkna.
Är det möjligen nån som har nåt tips på nåt förståelig formel för att göra uträkningarna, eller ännu hellre en liten programsnutt i c#, c++, perl, vb, javascript eller något annat förståeligt programspråk?

Jag vill alltså INTE ha massa tips på att använda ett externt program för det utan måste skriva funktionen själv.

- Martin -
 
Jag antar att du inte bara vill gå från lat/long i WGS84 till lat/long i RT90 utan att du även vill projicera till Rikets nät. Det enklaste då är att använda Lantmäteriets direktprojektion från WGS84 till Rikets nät. Då kan man hoppa över datumtransformationen (matrisräkningarna). Jag har Excelfunktioner för Gauss-Krügers projektion som är skrivna i VB, som du nog skulle kunna använda. Hör av dig om du är intresserad.
 
java till5140?

haraldn; sa:
Jag antar att du inte bara vill gå från lat/long i WGS84 till lat/long i RT90 utan att du även vill projicera till Rikets nät. Det enklaste då är att använda Lantmäteriets direktprojektion från WGS84 till Rikets nät. Då kan man hoppa över datumtransformationen (matrisräkningarna). Jag har Excelfunktioner för Gauss-Krügers projektion som är skrivna i VB, som du nog skulle kunna använda. Hör av dig om du är intresserad.

Om någon gör en applikation som kan räkna om lat/long till RT90 som passar till GPSsakelt i en Nokia5140 så är jag intresserad men antar att Nokia inte släppt API till GPS-sw.

/Patrik
 
Jag har ett Excelblad för konvertering mellan lat/lon (WGS84) och Rikets nät (RT90) med beräkningarna således i Visual Basic for Applications. Helt enligt Lantmäteriets algoritmer (med matrisräkningar) och ger exakt samma resultat som gtrans. Det är bara att höra av sig om intresse finns.
 
Omvandla

Hej jag är färsk på det här att navigera med hjälp av GPS. Blir frustrerad över att vissa koordinater anges som Lat & Long medan andra i Grader minuter eller Grader decimal. Finns det något hjälpmedel att omvandla det ena till det andra? Mycket tacksam för hjälp. Kan ditt exellark vara en lösning?
 
Jovisst,

I mitt Excelark kan man skriva in lat/lon i ett av följande format: ddd.dddddd, ddd°mm.mmmm' eller ddd°mm'ss.ss''. Sedan trycker man på en knapp och får då positionen inte bara i Rikets Nät utan även i de andra lat/lon formaten. Flera sådana beräkningar kan ske samtidigt (en position per rad). Om du vill kan jag maila över filen.
 
Re: Omvandla

0301; sa:
Hej jag är färsk på det här att navigera med hjälp av GPS. Blir frustrerad över att vissa koordinater anges som Lat & Long medan andra i Grader minuter eller Grader decimal. Finns det något hjälpmedel att omvandla det ena till det andra? Mycket tacksam för hjälp. Kan ditt exellark vara en lösning?

Det är rätt enkel matematik som ligger bakom detta med minuter och sekunder.

En grad består av 60 bågminuter, förkortat minuter.

En bågminut består i sin tur av 60 bågsekunder, förkortat sekunder.

Per
 
din beräkningsfil!

Hej på dej du beräkningskunnige,
Maila gärna din fil till undertecknad så vore du jättebussig.

Med Vänliga Hälsningar

Åke N.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
Jackiie Sweref 99 vs Sweref 99 TM vs WGS84 - skillnader? Navigering 6
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
salgo60 GPS WGS84 SWEREF99 nogrannhet Navigering 2
Robert Sahlin RT90 till WGS84 med excel Navigering 92
avslutat medlemskap1105 Koordinatproblem (WGS84 -> RT90) Navigering 1
Fabbro_H WGS84 - RT90 Korspunkter Navigering 2
BD Convertera RT90 till WGS84 Navigering 3
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5
bosseiskogen Garmin GPS vägnavigator med RT90 Navigering 30
Gardsiö Hur omvandla RT90 till Sweref 99 TM? Navigering 2
birru GPS-mobiler & RT90 Navigering 1
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
gisslar Omvandla RT90 2,5 gonv till RT90 Long, lat (GG.ggggggg Navigering 3
sotter Ligger RT90 X och Y parallelt? Navigering 10
sotter Konvertera RT90 till WGS-84 Navigering 4
graylingman Konvertering UTM till RT90 Navigering 8
eriol067 Garmin RT90 / Rikets nät Navigering 1
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
jonasolof RT90 support i MapEdit på gång Navigering 16
bogart Knappa in RT90 i GPS'n, hurdå? Navigering 5
haraldn Problem med RT90 i Venture 2.31 Navigering 3
Ka-Ka RT90 & Rikets nät som positionsformat? Navigering 3
clindh Omräkning WG84 till RT90? Navigering 5
CASIO GPS-klocka & RT90 Navigering 1
jabe05 Waypoint+ och RT90? Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...